Kreatywność

Bibliografia „Kreatywność” gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2017 i zawiera 64 opisy bibliograficzne. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu. Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.

 

Książki:

1. ABC kreatywności / Krzysztof J. Szmidt. – Warszawa : Difin, cop. 2010. – 246, [1] s. : il. ; 22 cm. – (Engram)
M 61679 (Kędzierzyn-Koźle), M 206745 M 206746 M 206747 (Opole)

2. Coaching, kreatywność, zabawa : narzędzia rozwoju dla pasjonatów i profesjonalistów / Maciej Bennewicz. – Gliwice : “Helion”, cop. 2014. – 280 s. : il. ; 21 cm. – (Onepress)
M 213052 M 213053 (Opole)

3. Dziecko w szkole kreatywnego myślenia / Edward de Bono ; [tł. z ang. Magda Witkowska]. – Gliwice : “Helion” cop. 2010. – 349 s. : il. ; 21 cm. – (Dziecko Sensus.pl)
M 067805 (Nysa)

4. Edukacyjna przestrzeń nauczyciela : wybrane dylematy teoretyczne / Małgorzata Kabat // W : Współczesna przestrzeń edukacyjna : geneza, przemiany, nowe znaczenia. T. 1 / pod. red. Wiktora Żłobickiego. – Kraków : “Impuls”, 2013. – S. 227-243
C 054071/I (Brzeg), M 211760/I M 211762/I (Opole)

5. Edukacyjne bariery kreatywności młodszych uczniów / Gabriela Kapica // W : Edukacja małego dziecka. T. 4, Konteksty rozwojowe i wychowawcze / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Jadwigi Oleksy. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2013. – S. 169-190
C 053096/IV (Kluczbork), M 205662/IV M 208806/IV C 205652/IV (Opole)

6. Identyfikacja potencjału twórczego : teoria, metodologia, diagnostyka / pod red. Macieja Karwowskiego. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, cop. 2009. – 300, [4] s. : il. ; 24 cm. – (Homo Creator)
M 211645 M 211646 (Opole)

7. Jak bawić się i uczyć z pasją? : zastosowanie narzędzi myślowych TOC w pracy z dziećmi : [czyli Miniporadnik jak wychować dziecko Twórcze, Optymistyczne i Ciekawe świata] / Dorota Kamińska. – Wyd. 2 popr. – Kraków : Centrum Edukacji “Bliżej Przedszkola”, 2017. – 124 s. : il. kolor. ; 27 cm. + płyta CD.
M 216120 M 216121 M 216122 (Opole)

8. Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? : wspólne gry i twórcze zabawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności / Natalia Minge, Krzysztof Minge. – Warszawa : Edgard, 2011. – 219 s. ; 21 cm. – (Samo Sedno)
M 63115 M 63116 (Kędzierzyn-Koźle), M 212325 M 212326 (Opole)

9. Kod YouTube : od kultury partycypacji do kultury kreatywności / Marta Majorek ; [projekt okładki i stron tytułowych Sepielak]. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”, 2015. – 238 s. ; 21 cm.
M 63597 (Kędzierzyn-Koźle), M 213605 M 214053 M 214411 (Opole)

10. Komunikacja multimedialna formą kreatywności nauczyciela / Marian Kopczewski // W : Twórczość, kreatywność, nauczyciel : księga wydana z okazji X lecia Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych / red. nauk. Leszek Pawelski, Bogdan Urbanek. – Szczecinek : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2014. – S. 175-192
M 213939 M 213940 M 213938 (Opole)

11. Kreatywne szkoły : oddolna rewolucja, która zmienia edukację / Ken Robinson, Lou Aronica ; przełożył Aleksander Baj. – Kraków : “Element”, 2015. – 316, [1] s. ; 22 cm.
M 214056 (Opole)

12. Nauczyciel i uczeń w przestrzeni kreatywnych działań / redakcja naukowa Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska ; [recenzenci: Bogdan Szulc, Andrzej Gofron]. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, cop. 2015. – 249, [2] s. : il. ; 23 cm.
M 215109 M 216644 M 216645 (Opole)

13. Pedagogika kreatywna wyzwaniem edukacji XXI wieku / pod red. Ewy Smak i Stanisławy Włoch ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2010. – 382 s. : il. ; 24 cm.
C 051123 (Brzeg), M 63216 (Kędzierzyn-Koźle), C 066275 (Nysa), M 205325 M 205437 M 205438 (Opole)

14. Pedagogika twórczości / Krzysztof J. Szmidt. – Wyd. 2. poszerz. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013. – 734 s. : il. ; 24 cm.
C 053133 (Kluczbork), C 210634 M 210705 M 210706 M 210707 (Opole)

15. Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Katarzyna Parys. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2013. – 335 s. : il. ; 24 cm.
M 62786 (Kędzierzyn-Koźle), M 211749 (Opole)

16. Psychologia geniuszu : odblokuj talenty i kreatywność swojego dziecka / Andrew Fuller ; [tłumaczenie Grażyna Chamielec]. – Warszawa : Wydawnictwo Mamania. Grupa Wydawnicza Relacja, cop. 2017. – 291, [1] s. : il. ; 21 cm.
M 216913 M 216914 (Opole)

17. Sesje twórczej pomysłowości : dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych / Krzysztof J. Szmidt. – Gliwice : “Helion”, cop. 2016. – 300, [4] s. : il. ; 21 cm. – (Sensus)
M 215130 (Opole)

18. Strategie myślenia projektującego w pracy dydaktycznej nauczyciela jako czynnik wyzwalający kreatywność poznawczą ucznia / Arkadiusz Wąsiński // W : Edukacja małego dziecka. T. 5, Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Małgorzaty Zalewskiej-Bujak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2013. – S. 53-77
C 053097/V (Kluczbork), C 066173/V (Nysa), M 205662/V M 208806/V C 205652/V (Opole)

19. Trening kreatywności : jak pobudzić twórcze myślenie / Agnieszka Biela. – Warszawa : Edgard, 2015. – 256 s. : il. ; 24 cm. – (Samo Sedno)
M 64384 (Kędzierzyn-Koźle), C 054304 (Kluczbork), C 068459 (Nysa), M 215938 M 215939 M 215940 (Brzeg)

20. Trening kreatywności : podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych / Krzysztof J. Szmidt. – Wyd. 2 poszerz. – Gliwice : Helion, cop. 2013. – 312 s. : il. ; 21 cm. – (Psychologia Sensus.pl)
C 210639 M 210752 M 210753 M 212782 (Opole)

21. Trening twórczości / Edward Nęcka [oraz] Jarosław Orzechowski, Aleksandra Słabosz, Błażej Szymura. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013. – [6], 173 s. : il. ; 24 cm.
M 067807 (Nysa)

22. Twórczość, kreatywność, nauczyciel : księga wydana z okazji X-lecia Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych / red. nauk. Leszek Pawelski, Bogdan Urbanek. – Szczecinek : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2014. – 544 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 213938 M 213939 M 213940 (Opole)

23. Twórczy nauczyciele w kontekście poprawy jakości edukacji / Jan Grzesiak // W : Twórczość, kreatywność, nauczyciel : księga wydana z okazji X lecia Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych / red. nauk. Leszek Pawelski, Bogdan Urbanek. – Szczecinek : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2014. – S. 217-234
M 213939 M 213940 M 213938 (Opole)

24. Więcej niż zabawa : tworzymy zabawki, wymyślamy gry : jak kształtować osobowość dziecka / [aut. Josep Maria Allué et al.] ; il. Nivio López, Montserrat Nieto, Mauricio Jácome ; tł. z j. hisz. Emilia Skibicka].Kielce : “Jedność”, cop. 2014. – 200 s. : il. kolor. ; 29 cm.
C 054103 (Brzeg), M 212227 M 212228 (Opole)

25. Więź rodziców a kreatywność dzieci / Józef Szopiński. – Warszawa : CeDeWu.pl, 2016. – 213 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 054508 (Brzeg), M 216470 M 216471 (Opole)

26. Zabawy z ryżem : edukacyjne zabawy rozwijające kreatywnosć i integrację sensoryczną / Aleksandra Świstak, Mateusz Świstak. – Gdańsk : “Harmonia”, 2015. – 61, [1] s. : il. kolor. ; 21×22 cm.
M 214514 M 214515 (Opole)

27. Zdolne dziecko : zabawy kreatywne : 0-6 lat / [autorka Joanna Paruszewska ; ilustracje i skład Ewelina Pińska ; zdjęcia Mateusz Patalon ; konsultacje Beata Guzowska]. – Toruń : “Literat” [2017]. – 32 s. : il. kolor. ; 30 cm. – (Nauka i Zabawa)
M 215979 M 215980 M 215981 M 215982 (Opole)

 

Artykuły w czasopismach:

28. Czy szkoła to dobre miejsce na kreatywność? / Agata Baj // Życie Szkoły. – 2010, nr 2, s. 27-31

29. Dziecko kreatywne czy niegrzeczne? / Emilia Żurek // Bliżej Przedszkola. – 2017, nr 5, s. 6-9

30. Głowa pełna pomysłów / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 76, s. 58-61
* Kreatywność i twórcze myślenie uczniów w procesie dydaktycznym

31. Głowa pełna pomysłów : jak ćwiczyć kreatywność / Małgorzata Łuba // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 64, s. 57-60

32. Głowa pełna pomysłów : jak ćwiczyć swoją kreatywność? / Małgorzata Łuba // Życie Szkoły. – 2016, nr 7, s. 28-32

33. Jak nauczyciel ukierunkowany na rozwój ucznia wspiera jego aktywność i zaangażowanie w trakcie czytania klasyki / Małgorzata Budzik // Polonistyka. – 2017, nr 1, dod. “Akademia rozwoju nauczyciela”, s. 24-31

34. Jak rozwijać kreatywność dziecka? / Magda Assaf // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2013, nr 2, s. 35-36

35. Jak wydobyć kreatywny potencjał? Ewelina Prędka-Pawlun // Remedium. – 2017, nr 9, s. 5-7

36. Kierunek kreatywność : rozwijamy twórcze postawy u dzieci / Agnieszka Bukowińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 2, s. 18-20
* Scenariusz zajęć dla dzieci 5-6 letnich

37. Klasa twórców – czyli jak rozwijać kreatywność uczniów / Ktarzyna Droga // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr 23 [9], s. 24-27

38. Kreatywna edukacja / Anna Kožuh // Wychowawca. – 2015, nr 10, s. 22-25

39. Kratywność a twórczość – to samo, niemal to samo, nie to samo / Maciej Karwowski // Ruch Pedagogiczny. – 2008, nr 3-4, s. 25-37

40. Kreatywność nauczyciela warunkiem motywacji uczniów w kształceniu przyrodniczym / Ewa Kral, Ligia Tuszyńska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2009, nr 4, s. 41-48

41. Kreatywność w pracy nauczyciela / Barbara Cygan // Życie Szkoły. – 2011, nr 11, s. 14-17

42. Kreatywność w szkole i w domu / Dorota Sowa // Wychowawca. – 2015, nr 4, s. 22-23

43. Kreatywność : zestaw zadań. – (Teczka nauczyciela) // Sygnał. – 2016, nr 5, s. 24-28

44. Kreatywny nauczyciel – pozwólmy sobie na twórcze szaleństwo! / Monika Just // Życie Szkoły. – 2010, nr 8, s. 43-48

45. Kreatywny nauczyciel – to znaczy jaki? / Elżbieta Sałata // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2011, nr 3, s. 44-50

46. Kultura jako źródło zysku? : etos kreatywności i współczesny dyskurs modernizacyjny / Karol Franczak // Przegląd Socjologiczny. – T. 64, [z.] 2 (2015), s. 89-112

47. Lekcja kreatywności – trening dla ucznia / Ewelina Prędka-Pawlun // Remedium. – 2017, nr 4, s. 5-7

48. Narzędzia do oceny poziomu inicjatywy / Małgorzata Łuba // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2017, nr 2, dod. “Akademia rozwoju”, s. 30-34

49. Nuda na sukces / Ella Rhodes ; tł. Paulina Chołdra // Charaktery. – 2017, nr 4, s. 58-61
* Nuda a kreatywność

50. Oblicza uczniowskiej kreatywności / Maciej Karwowski // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 4, s. 5-15

51. Patrzeć nie wiadomo jak, a widzieć trzeba – o niedocenionych technikach rozwijania kreatywności dzieci / Monika Just // Życie Szkoły. – 2010, nr 3, s. 18-25

52. Pełna pomysłów – pobudzanie kreatywności ucznia w każdym wieku / Anna Kałuba-Korczak // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2016, nr 3, s. 38-40

53. Praca grupowa na lekcjach języka polskiego a uczniowska kreatywność / Edyta Wójcicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2016/2017, nr 4, s. 71-79
* Konspekt lekcji w gimnazjum. Temat: Lekcja żywej ortografii

54. Rozwijanie postawy twórczej u dzieci – myślenie przez analogię i myślenie kreatywne / Agnieszka Ogonowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 9, s. 12-15

55. Spory wokół pojęcia kreatywności w pedagogice twórczości / Maciej Karwowski // Ruch Pedagogiczny. – 2008, nr 5-6, s. 5-18

56. Stawiajmy na kreatywność / Katarzyna Eljasz // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 7-8, s. 6-8

57. Szkoła nie musi być nudna, a nauka nie musi boleć / Agnieszka Tomasik ; rozm. przepr. Anna Przybył // Polonistyka. – 2016, nr 3, dod. “Akademia rozwoju nauczyciela”, s. 20-23
* Kreatywna Pedagogika – innowacyjny projekt doskonalenia nauczycieli

58. Szkoła nie musi być nudna, a nauka nie musi boleć / Agnieszka Tomasik ; rozm. przepr. Anna Przybył // Życie Szkoły. – 2016 nr 3, s. 2-7
* Idea kreatywnej pedagogiki

59. Szkoła przyjazna dla ludzi kreatywnych / Jan A. Fazlagić // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 5, s. 16-17

60. Tajemnice kreatywnośći / Magdalena Goetz // Sygnał. – 2016, nr 5, s. 49-53

61. Uwarunkowania realizacji potencjału: od kreatywności do osiągnięć twórczych / Joanna Szen-Ziemiańska, Maciej Karwowski // Chowanna. – T. 2 (2014), s. 41-59

62. Wiedza nauczycieli o twórczości a szanse wspierania kreatywności dzieci / Józefa Bałachowicz // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 4, s. 51-68

63. Wspieranie kreatywności uczniów – wyzwanie dla polskiego systemu oświaty / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 7, s. 24-27

64. Zmotywowana kreatywność: synergia motywacyjna podstawy twórczej młodzieży / Maciej Karwowski, Jacek Gralewski // Chowanna. – T. 1 (2011), s. 45-58

 

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu