SIENKIEWICZ Henryk (1846-1916) – materiały metodyczne dla nauczycieli

W 2016 r. przypada 170 rocznica urodzin i 100 rocznica śmierci Henryka Sienkiewicza. Z tej okazji Parlament Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2016 Rokiem Sienkiewicza, aby (jak napisano w uchwale Senatu RP) „…oddać należny hołd temu Wielkiemu Polakowi i przyczynić się do popularyzacji Jego twórczości oraz idei zawartych w Jego książkach – przede wszystkim patriotyzmu i przywiązania do tradycyjnych wartości.”
Zestawienie bibliograficzne „Henryk Sienkiewicz (1846‒1916) – materiały metodyczne dla nauczycieli” zawiera 251 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Zebrane piśmiennictwo pochodzi z baz Biblioteki Narodowej oraz zasobów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu (wraz z filiami.)
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.
Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i filiach oznaczone są sygnaturami.

 

Książki:

1. Artyzm Trylogii Henryka Sienkiewicza / Lech Ludorowski. – London ; Lublin : „Panda Press”, 1993 ([s. l. : s. n.]). – 344 s. ; 20 cm
M 045256, C 045257 (Brzeg)

2. Bestseller ‒ arcydzieło ‒ kicz? ‒ Quo vadis Henryka Sienkiewicza / Tadeusz Bujnicki // W Arcydzieła literatury polskiej. T. 3, Interpretacje / red. Stanisław Grzeszczuk, Anna Niewolak-Krzywda. – Rzeszów : Krajowa Agencja Wydawnicza, 1990. – S. 181-201
C 045257 M 045256 M 051509 (Brzeg), M 49045/III M 49046/III (Kędzierzyn-Koźle), M 046453/III M 046264/III (Kluczbork), C 054761/III M 054760/III (Nysa), C 149818/IIIM 149837/III M 149837/III M 149837/III (Opole)

3. Biografie pisarzy w nauczaniu literatury / Mieczysław Łojek. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985. – 310 s. ; 21 cm
M 037472, M 037473, M 037474 (Brzeg), M 46587, M 46586 (Kędzierzyn-Koźle), M 039558, M 039557 (Kluczbork), M 051388, M 046213 , M 046214, M 046195, M 046196, M 046197, M 046198 (Nysa) M 142493, M 142500 (Opole

4. Czar i zaklęcie Sienkiewicza : studia i szkice / Jolanta Sztachelska. – Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2003. – 277 s. ; 21 cm.
M 199890 (Opole)

5. Czytam świat : przewodnik metodyczny klasa II : praca zbiorowa / pod red. Krystyny Staszewskiej. – Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP, 2000. – 195 s. : il. ; 21 cm
M 201268, C 201171 (Opole)

6. Czytam świat: przewodnik metodyczny : klasa III : praca zbiorowa / red. Cecylia Antosik. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2001. – 216 s. : rys. ; 20 cm
C 186628, M 201172, M 201274 (Opole)

7. Elementy fantastyczne w powieściach historycznych Henryka Sienkiewicza / Wojciech Łapiński // W : Henryk Sienkiewicz : język – semantyka / pod redakcją Magdaleny Pietrzak i Agaty Zalewskiej. ‒ Warszawa : Wydawnictwo DiG, 2019. – S. 135-152

8. Filmowe przygody małego rycerza / Barbara Wachowicz. – Wyd. 2. – Warszawa : Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1973. – 255, [1] s., [38] k. tabl. : il. ; 23 cm

9. Henryk Sienkiewicz “Janko Muzykant” ; Bolesław Prus “Antek”. – Warszawa : „Werset”, 1995 ([Warsz.] : „3VPrint”). – 23, [1] s. ; 21 cm

10. Henryk Sienkiewicz – Krzyżacy : (omówienie powieści) / oprac. A. I. Kordela i M. Bodych. – Warszawa : Agencja Artystyczna MTJ, 2007. – 35, [1] s. : il. ; 14 cm + dysk optyczny (CD).

11. Henryk Sienkiewicz „Latarnik” / [oprac. Agnieszka Sabak]. – Kraków : Wydawnictwo Skrzat, cop. 2010. – 14, [2] s. : il. ; 14 cm

12. Henryk Sienkiewicz : materiały rocznicowe / oprac. Jan Baculewski [i in.] ; red. Monika Michalska. – Warszawa : Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, 1966. – 148 s. ; 24 cm.
M 012836 (Kluczbork)

13. Henryk Sienkiewicz „Nowele” / oprac. Wiesław Solecki. – Warszawa : „Jota”, 1991. – 38,[2] s. ; 15 cm.
M 59000, M 59001 (Kędzierzyn-Koźle), M 060939, M 060947 (Nysa)M 184281, M 184282, M 184283, M 184284, M 184285 (Opole)

14. Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” / oprac. Stanisław Tomala. – Warszawa : „Jota”, 1992. – 48 s. ; 15 cm.
M 58999 (Kędzierzyn-Koźle), C 047510 (Kluczbork), M 184301, M 184302, M 184303, M 184304, M 184305 (Opole)

15. Henryk Sienkiewicz – Pan Wołodyjowski / oprac. Romana Anczykowska. – Warszawa : Fabryka Pomocy Naukowych, [1991]. – 30, [2] s. ; 20 cm

16. Henryk Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski” / oprac. Stanisław Tomala. – Warszawa : “Jota”, 1990. – 44, [3] s. ; 14 cm.
M 046035, M 046036, M 046037 (Kluczbork)

17. Henryk Sienkiewicz “Pan Wołodyjowski” / oprac. Kazimierz Wielgopolanin. – Kościan : „Omnibus” : “Aga”, 1990. – 32, [3] s. ; 14 cm.
M 047136, M 047140 (Kluczbork)

18. Henryk Sienkiewicz „Potop” / oprac. Stanisław Tomala. – Warszawa : „Jota”, 1990. – 54, [2] s. ; 14 cm.
M 044996, M 044995, M 044994 (Brzeg), M 52809/IV (Kędzierzyn-Koźle)

19. Henryk Sienkiewicz – Quo vadis : (omówienie powieści) / oprac. A. I. Kordela i M. Bodych. – Warszawa : Agencja Artystyczna MTJ, 2007. – 39, [1] s. : il. ; 14 cm + dysk optyczny (CD)

20. Henryk Sienkiewicz : twórca i obywatel / red.nauk. Władysław Hendzel ; red.nauk. Zdzisław Piasecki ; Uniwersytet Opolski. Instytut Filologii Polskiej ; Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk ; Towarzystwo im. Henryka Sienkiewicza, Oddział w Opolu. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2002. – 326 s.,[14] s.tabl. : fot.,portr. ; 21 cm
M 184446 (Opole)

21. Henryk Sienkiewicz w szkole, bibliotece i muzeum / pod red. Tadeusza Bujnickiego i Joanny Majchrzyk ; Wydział “Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. – Warszawa : „DiG”, 2015. – 396 s. : il. ; 25 cm
M 214256, M 214257 (Opole)

22. Henryk Sienkiewicz znany i nieznany : praca zbiorowa / pod redakcją Elżbiety Dybek i Stanisława Stępnia. – Przemyśl : Południowo-Wschodni Instytut Naukowy w Przemyślu ; Warszawa : Fundacja Wolność i Demokracja, 2021. ‒ 333, [1] strona : faksymile, fotografie, ilustracje, mapa, portrety ; 24 cm.

23. Jak (i czy) ocalić Sienkiewicza? / Anna Adamiec // W : Wokół edukacji polonistycznej : diagnozy ‒ dylematy ‒ propozycje / red. Beata Jarosz, Izabela Puchala, Judyta Wakulak. ‒ Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. ‒ S. 139-151

24. Janko Muzykant / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2014. – 29, [1] s. : il. ; 21 cm

25. Językowe środki kreowania postaci w twórczości historycznej Henryka Sienkiewicza / Magdalena Pietrzak. – Łódź : Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2004. – 269 s. ; 24 cm

26. Kamienie na szaniec. Potop i inne lektury w klasie siódmej / Janina Pelczar. – Poznań : „Mikst”, 1997. – 160 s. ; 20 cm.
M 048010 (Brzeg)

27. „Kończ… waść!… wstydu… oszczędź!…” : słów kilka o pojedynkach i potyczkach w wybranych powieściach Henryka Sienkiewicza / Agnieszka Kuniczuk-Trzcinowicz // W : Literatura i wyobraźnia : prace ofiarowane Profesorowi Tadeuszowi Żabskiemu w 70 rocznicę urodzin / red. Jacek Kolbuszewski. – Wrocław : a linea, 2006, s. 181-190

28. Krzyżacy / [tekst Jarosław Górnicki ; oprac. Anna Willman]. – Warszawa : Mediaprofit, cop. 2007. – 63, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 20 cm + dysk optyczny (DVD)

29. Krzyżacy / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Renata Brzozowska. – Kraków : „Zielona Sowa”, cop. 2005. – 587, [5] s. ; 21 cm

30. Krzyżacy / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. :Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. ‒ Konin ; Żychlin : Books Sp. z o.o. Sp. k., 2021. ‒ 537, [7] stron ; 22 cm.

31. Krzyżacy / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2013. – 684, [3] s. : il. ; 21 cm

32. Krzyżacy Henryka Sienkiewicza / oprac. Urszula Lementowicz. – Lublin : Wydawnictwo Biblios, 2010. – 53 s. ; 17 cm

33. „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza : adaptacja filmowa w zestawieniu z powieścią / Anna Habryn. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1972. – 129,[3] s. : il., fot., portr. ; 17 cm.
M 013949, M 013480 , M 013481, M 051861 (Brzeg), M 022004, M 022005, M 022230, M 022231, M 027147, M 027604 (Kluczbork), M 079812, M 079936, M 079937, M 079938, M 079939 (Opole)

34. Kto czyta, nie błądzi – literatura i kultura : przewodnik dla nauczycieli : gimnazjum 1 : język polski / Alina Kowalczykowa, Krzysztof Mrowcewicz. – Warszawa : „Stentor”, 1999. – 103 s. ; 20 cm

35. Latarnik / Henryk Sienkiewicz ; [autor opracowania: Katarzyna Zioła-Zemczak]. ‒ Wydanie I. ‒Warszawa : Wydawnictwo SBM, 2019. ‒ 51, [1] strona : ilustracje ; 25 cm. ‒ (Lektura z Opracowaniem )
M 221597 (Opole)

36. Latarnik / Henryk Sienkiewicz ; [opracowanie: Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. ‒ Konin ; Żychlin : Wydawnictwo Ibis, 2020. ‒ 38, [2] strony ; 20 cm.

37. Lekcje czytania : eksplikacje literackie : praca zbiorowa. Cz.2 / red. Władysław Dynak ; red. Aleksander Wit Labuda. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1999. – 436 s. ; 21 cm
M 163896/II, M 163897/II, M 186947, C 163883/II (Opole)

38. Lektury polonistyczne : pozytywizm, Młoda Polska. T. 1 / red. Stanisław Grzeszczuk. – Kraków : „Universitas”, cop.1998. – 403,[1]s. ; 21 cm
M 178766/I, C 178765/I (Opole)

39. Lektury szkolne / Marcin Moczulski, Tadeusz Zgółka. – Poznań : SAWW, [1993 ?] – 123 s. ; 20 cm.
M 046888 (Kluczbork)

40. Literatura polska w szkole podstawowej : pytania i odpowiedzi / Wiesława Rusin. – Warszawa : „Morex”, 1996. – 74 s. : tab. ; 21 cm
M 059703 (Nysa)

41. Między realistyczną a romantyczną wizją dziejów ‒ Potop Henryka Sienkiewicza / Tadeusz Bujnicki // W : Arcydzieła literatury polskiej. T. 3, Interpretacje / red. Stanisław Grzeszczuk, Anna Niewolak-Krzywda. – Rzeszów : Krajowa Agencja Wydawnicza, 1990. – S. 155-179
C 045257 M 045256 M 051509 (Brzeg), M 49045/III M 49046/III (Kędzierzyn-Koźle), M 046453/III M 046264/III (Kluczbork), C 054761/III M 054760/III (Nysa), C 149818/IIIM 149837/III M 149837/III M 149837/III (Opole)

42. Na tropach bohaterów „Krzyżaków” / Marceli Kosman. – Warszawa : „Książka i Wiedza”, 1995. – 177,[3] s., [16] s.tabl. : il., fot., mapy, portr. ; 21 cm
M 173478, M 173508, M 173509 (Opole)

43. Na tropach bohaterów „Trylogii” / Marceli Kosman . – Wyd. 4 uzup. – Warszawa : „Książka i Wiedza”, 1986. – 445,[3]s.,[16]s.fot. : il., faks., portr., rys. ; 17 cm
M 048513 (Nysa), M 149332 (Opole)

44. Nobliści – od inspiracji do dydaktyki / pod redakcją Anny Zielińskiej. ‒ Lublin : Norbertinum, 2021. ‒ 211 stron, [8] stron tablic : fotografie ; 21 cm

45. Nowe odsłony klasyki w szkole : literatura XIX wieku / pod red. nauk. Ewy Jaskółowej i Karoliny Jędrych. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. – 241, [3] s. : il. ; 24 cm

46. Nowele / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2010. – 269, [4] s. ; 21 cm

47. Nowele Henryka Sienkiewicza / oprac. Danuta Polańczyk. – Lublin : Biblioteka Wysyłkowa, 2006. -49, [2] s. ; 17 cm

48. Nowele i opowiadania / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Monika Głogowska. – Kraków : “Zielona Sowa”, cop. 2004. – 198, [2] s. ; 21 cm

49. Nowele i opowiadania / Henryk Sienkiewicz ; [wstęp, nota biograficzna i wskazówki Katarzyna Zioła-Zemczak]. ‒ Bielsko-Biała : Wydawnictwo Dragon Sp. z o.o., 2019. ‒184 strony : portret ; 21 cm.

50. O średniowieczu – nowocześnie : cykl lekcji poświęconych „Krzyżakom” Henryka Sienkiewicza / Zuzanna Kubica // Lektury gimnazjalne inaczej : literatura polska XVI-XIX wieku / Iwona Chojnacka [i in.]. – Warszawa : Raabe, 2013. – S. 3-26

51. Od romantyzmu do współczesności : w kręgu historii i dydaktyki literatury : tom poświęcony profesorowi Mieczysławowi Inglotowi z okazji 70. rocznicy urodzin / pod red. Władysława Dynaka. – Wrocław : Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001. – 418 s. : 1 il. ; 24 cm

52. Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza / oprac. Danuta Wilczycka. – Lublin : Wydawnictwo Biblios, 2007. – 49 s. ; 17 cm

53. Ogniem i mieczem : portret filmu / Zenon Żyburtowicz. – Warszawa : Prószyński i S-ka, 1998. – 200 s. : il. kolor., fot., 1 mapa ; 32 cm

54. Ogniem i mieczem – prawda i legenda / Marceli Kosman ; [tekst rozdz. V i podpisów do il. Błażej Kusztelski]. – Poznań : „G & P”, cop. 1999. – 214, [1] s. : il. (w tym kolor.), mapy ; 22 cm

55. Omówienie lektur obowiązkowych i uzupełniających dla klasy siódmej szkoły podstawowej. – [Częstochowa] : „Pacific”, [1992]. – 71, [2] s. ; 21 cm.
M 046154 (Brzeg)

56. Omówienie lektur szkolnych dla klasy piątej szkoły podstawowej : omówienie lektur zarówno zawartych w podręczniku, jak i lektur których brak w podręczniku. Omówione są lektury obowiązkowe oraz uzupełniające. ‒ [Częstochowa] : „Pacific”, [1992]. – 113, [8] s. ; 21 cm.
M 046156 (Brzeg)

57. Omówienie lektur szkolnych dla klasy ósmej szkoły podstawowej. – [Częstochowa] : „Pacific”, [1992]. – 87, [5] s. ; 21 cm.
M 046153 (Brzeg)

58. Pan Wołodyjowski Henryka Sienkiewicza / oprac. Józef Osmoła. – Lublin : Wydawnictwo Biblios, 2006. – 41 s. ; 17 cmPan Wołodyjowski: notatki na marginesie, cytaty które warto znać, streszczenie / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Anna Popławska. – Kraków : Wydawnictwo Greg, 2005. – 399 s. : il. ; 21 cm

59. 535 [Pięćset trzydzieści trzy] dni Potopu / Maria Oleksiewicz ; [oprac. graf. Anna Tworkowska-Barankiewicz]. – Warszawa : Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1975 (Druk. „Dom Słowa Pol.”). – 139, [1] s., 48 s. tabl. : il., portr. ; 24 cm

60. Po cóż patrzeć na ptaki? : ornitofauna „Janka Muzykanta” / Magdalena Paprotny // W : Język, lektura, interpretacja w dydaktyce szkolnej / redakcja naukowa Ewa Jaskółowa, Małgorzata Wójcik-Dudek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. – 145-155
* Dostępne w Internecie: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/19352/4/Paprotny_Po_coz_patrzec_na_ptaki_ornitofauna_Janka_Muzykanta.pdf

61. Podróże Prusa i Sienkiewicza / Elżbieta Malinowska. – Kielce : „Szumacher”, 1997. – 57, [1] s. : rys. ; 16 cm.
M 179079, M 179080 (Opole)

62. Polska powieść XIX i XX wieku : interpretacje, analizy, konteksty. T. 1 / pod red. Lecha Ludorowskiego. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1993. – 264 s. ; 24 cm.
M 046689/I (Opole)

63. Potop / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Karolina Macios. – Kraków : „Zielona Sowa”, cop. 2004. – 854, [2] s. ; 21 cm

64. „Potop” Henryka Sienkiewicza / Tadeusz Bujnicki, Alicja Helman. – Wyd. 3 zm. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994. – 138, [6] s. : il., fot., portr. ; 17 cm
,M 55069 (Kędzierzyn-Koźle), C 169873 (Opole)

65. Potop Henryka Sienkiewicza / oprac. Józef Osmoła. – Lublin : Wydawnictwo Biblios, 2007. – 52 s. ; 17 cm

66. „Potop” Henryka Sienkiewicza : powieść i film / Tadeusz Bujnicki, Alicja Helman. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. – 175, [1] s. : il., fot., portr., rys. ; 17 cm
M 042369, M 042370, M 042371, M 042372, M 042373, M 051457, M 051458 (Brzeg), M 50929, M 50928 (Kędzierzyn-Koźle), M 155343, M 155344 (Opole)

67. „Potop” Henryka Sienkiewicza : streszczenie : wielka powieść pozytywistyczna / oprac. Magdalena Żurakowska. – Warszawa : „Polonia Press”, 1997. – 125, [6] s. ; 21 cm
M 59167 (Kędzierzyn-Koźle), M 050252, M 050251 (Kluczbork)

68. „Potop” w szkole : odbiór powieści Henryka Sienkiewicza : wnioski dydaktyczne / Stanisław Bortnowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. – 174 s. ; 21 cm
M 043420, M 043421, M 043422, M 043423, M 043424 (Brzeg), M 51320, M 51319 (Kędzierzyn-Koźle), M 157355, M 157356, M 157357 (Opole)

69. Poznać Sienkiewicza : przewodnik literacki dla uczniów szkół podstawowych i średnich / Jacek Inglot. – Wrocław : „Astrum”, 1997. – 123, [5] s. : mapy ; 21 cm

70. Pozytywista Sienkiewicz : linie rozwojowe pisarstwa autora „Rodziny Połanieckich” / Tadeusz Bujnicki. – Kraków : Collegium Columbinum, cop. 2007. – 242, XL s. ; 21 cm

71. Pozytywiści i inni / Grażyna Borkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. – 214, [2] s. ; 21 cm.
M 064310 (Opole)

72. Problemy poznawania dzieła literackiego w szkole : tekst, kontekst, znak, znaczenie / pod red. Teresy Świętosławskiej. – Łódź : Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2001. – 403 s. : il. ; 24 cm
C 190836 (Opole)

73. Problemy wartości i wartościowania dzieła literackiego w szkole : etyka, estetyka, język aksjologii / pod red. Teresy Świętosławskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007. – 377 s. ; 24 cm
M 050669 (Opole)

74. „Quo vadis” bez tajemnic / Marek Balon. – Kraków : “Rafael”, cop. 2001. – 159 s. ; 21 cm

75. Quo vadis : chwila i wieczność : impresje z planu filmowego / Krzysztof Wojciewski. – Warszawa : Telekomunikacja Polska, 2001. – [196] s. : il. kolor. ; 32 cm

76. Quo vadis? / Henryk Sienkiewicz ; [autorki opracowania Barbara Włodarczyk, Katarzyna Duda-Kaptur. – Kraków : Wydawnictwo Greg, 2017. ‒ 460 stron : ilustracje ; 22 cm.

77. Quo vadis / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Renata Brzozowska. – Kraków : Wydawnictwo Zielona Sowa, cop. 2010. – 455, [1] s. ; 21 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM)

78. Quo vadis / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2014. – 562, [3] s. ; 21 cm

79. Quo vadis Henryka Sienkiewicza / oprac. Danuta Polańczyk. – Lublin : Wydawnictwo Biblios, 2011. – 37 s. ; 17 cm

80. Quo vadis Henryka Sienkiewicza / Helena Wolny. – Kielce : „Tarcza”, 2000. – 18 s. : 1 il. ; 21 cm

81. Quo vadis : prawda i legenda / Marceli Kosman. – Poznań : Oficyna Wydawnicza G&P Gościański, Prętnicki, cop. 2000. – 256, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 22 cm

82. Sachem / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2011. – 29, [1] s. ; 21 cm

83. Scenariusze lekcji języka polskiego : kl. III szkoły średniej / zebrała i przysposobiła do druku Barbara Stworowa ; [oprac. Anna Bojanowicz-Pollak et al.]. – Goleszów : „Innowacje”, [1994]. – 351 s. ; 21 cm

84. Scenariusze lekcji języka polskiego w klasie I gimnazjum / Maria Kubiczek, Barbara Stworowa. – Godziszka k/Bielska-Białej : „Cerinwest”, 1999. – 248 s. : il. ; 21 cm

85. Scenariusze lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum / Irena Buława, Maria Kubiczek, Barbara Stworowa. – Godziszka k/Bielska-Białej : „Cerinwest”, 2000. – 272 s. : il. ; 21 cm

86. Sensy i wartości : w kręgu literatury i dydaktyki / Teresa Świętosławska. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005. – 292 s. ; 21 cm
M 195525 (Opole)

87. Sienkiewicz na ekranie : dokumentacja recepcji filmowej / Halina Kosętka. – Kraków : Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, cop. 2012. – 238, [1] s. : il. ; 24 cm

88. Sienkiewicz w Ameryce / Zdzisław J. Peszkowski ; wprow. Maria Bokszczanin. – Warszawa : [s. n.], 2006. – 133 s., [24] s. tabl. : il. ; 21 cm.
M 066426 (Nysa)

89. „Syzyfowe prace”, „Quo vadis” i inne, nowe lektury szkolne/ Janina Pelczar. – Poznań : MIXT, 1999. – 224 s. ; 21 cm

90. Szkice węglem / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2014. – 84, [1] s. : il. ; 21 cm

91. Szkice węglem / Henryk Sienkiewicz ; opracowały Anna Popławska, Maria Zagnińska. -Kraków : Wydawnictwo Greg, 2017. ‒ [2], 93 s. : il, ; 21 cm.

92. Ślad na fali : scenariusze lekcji języka polskiego w klasie I gimnazjum / Janina Dietrich , Alicja Zacharska. – Warszawa : “Oświata”, cop. 2003. – 75,[1] s. ; 24 cm

93. Świat przedstawiony w noweli “Latarnik” Henryka Sienkiewicza / Małgorzata Zych // W: Lektury gimnazjalne inaczej : literatura polska XVI-XIX wieku / Iwona Chojnacka [et al.]. – Warszawa : Raabe, 2013. – S. 113-125

94. Tęcza nad Bogdańcem : materiały metodyczne do pracy z lekturą w klasach VII-VIII szkoły podstawowej / Urszula Wykurz. ‒ Materiały metodyczne do pracy z lekturą w klasach VII-VIII szkoły podstawowej. ‒ Płock : Wydawnictwo Korepetytor, Marian Gałczyński, 2018. – S. 111-181 : Przepych pawich piór: Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy
M 219689 (Opole)

95. Trylogia Henryka Sienkiewicza / Anna Martuszewska. – Gdańsk : Wydaw. Marek Rożak, 1994 (Gdańsk. : M. Rożak). – 45, [2] s. ; 21 cm

96. W pustyni i w puszczy / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Dorota Nosowska]. – Konin ; Żychlin : Wydawnictwo Ibis, 2020. ‒ 317, [3] strony ; 20 cm.

97. W pustyni i w puszczy / Henryk Sienkiewicz ; [oprac. Dorota Nosowska]. – Poznań : Wydawnictwo Ibis, 2014. – 315, [2] s. ; 21 cm

98. W pustyni i w puszczy / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Jadwiga Rolińska. – Kraków : Wydawnictwo Zielona Sowa, cop. 2009. – 286, [1] s. ; 21 cm + dysk optyczny (CD)

99. „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza : analiza wartości literackich, poznawczych i wychowawczych powieści w konfrontacji z „Listami z Afryki” Henryka Sienkiewicza i reportażem Mariana Brandysa „Śladami Stasia i Nel” / Wojciech Piotrowski. – Koszalin : IKN ODN, 1984. – 59 s. ; 20 cm.
M 136358 (Opole)

100. W pustyni i w puszczy : na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza / oprac. Anna Adamiec ; [il. Dominika Gzowska]. – Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 1998 (Gdań. : “Atext”). – 278 s., [1] k. tabl. kolor. : 1 mapa, il. ; 24 cm

101. Wizerunek wybranych elementów świata fauny w powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” / Katarzyna Maria Pietrzyk // W : Język jako świadectwo kultury : język, kultura, społeczeństwo. 4 / redakcja Stanisław Cygan. – Kielce : KTN Kieleckie Towarzystwo Naukowe : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2020. – S. 189-202

102. Wokół „W pustyni i w puszczy” : w stulecie pierwodruku powieści / koncepcja Jerzy Axer & Tadeusz Bujnicki. – [Warszawa] : Uniwersytet Warszawski. Wydział „Artes Liberales” ; Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2012. – 658, [2] s., [29] s. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 25 cm

103. Wśród pisarzy i książek : poradnik dla nauczycieli języka polskiego w klasach IV-VI / Marta Ziółkowska-Sobecka. – Poznań : „Arka”, 2000. – 104 s. ; 24 cm

104. Wybór nowel / Henryk Sienkiewicz ; opracowały Anna Popławska, Maria Zagnińska. ‒Kraków : Wydawnictwo Greg, (2017). ‒ 198 stron : ilustracje ; 21 cm.

105. Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela / Henryk Sienkiewicz ; oprac. Barbara Włodarczyk. – Kraków : Wydawnictwo Greg, 2003. – 24 s. : il. ; 21 cm

106. Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy : notatki z filmowego planu / Władysław Ślesicki. – [Wyd. 2]. – Warszawa : „Czytelnik”, 1986 (Olszt : OZGSP). – 142, [2] s., [64] s. tabl. : fot., portr. ; 24 cm

107. Zachować piękno : kreacja przestrzeni dekadenta w powieściach Henryka Sienkiewicza / Ewa Górecka. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008. – 266 s. ; 21 cm.
M 201703 (Opole)

108. Zadania do lektury dla kl. II liceum i technikum : praca zbiorowa / pod red. Gertrudy Wichary i Tadeusza Patrzałka. – Wrocław : Oddział Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 1989. – 116 s. ; 24 cm
M 161295 (Opole)

109. Zadania do lektury : dla kl. II szkoły średniej : praca zbiorowa / pod red. Tadeusza Patrzałka i Gertrudy Wichary. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992 (Łódź : ŁDD). – 159, [1] s. ; 21 cm

 

Artykuły w czasopismach:

110. Adaptacje filmowe dzieł literackich (wybór) / Ewa Ledwoń // Pomagamy Sobie w Pracy. – 2001, nr 1‒2, s. 28‒31

111. Aforystyka Henryka Sienkiewicza / Mieczysław Łojek // Język Polski w Szkole Średniej. – 1995/1996, z. 4, s. 68-74

112. „Afryka na wpół dzika”: wokół powieści „W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza / Anna Kołodziej // Język Polski w Szkole dla klas IV‒VI. – 2008/2009, nr 4, s. 76‒83

113. Afrykańska egzotyka wszystkimi zmysłami : scenariusz zajęć zintegrowanych przeznaczonych do realizacji w klasie piątej szkoły podstawowej / E. Szulej // Grupa i Zabawa. – 2002, nr 3‒4, s. 65‒68
* Scenariusz zajęć na podstawie utworu „W pustyni i w puszczy”

114. Analiza nowel Henryka Sienkiewicza na tle komunikacji literackiej pozytywizmu / Zbigniew Przybyła // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie. Dydaktyka. – Z. 3 (1996), s. 111‒133

115. Archaizmy jako wykładniki stylizacji w “Potopie” Henryka Sienkiewicza / Halina Karaś // Poradnik Językowy. ‒ 2004, z. 9, s. 19‒37

116. Archaizmy w “Potopie” H. Sienkiewicza na przykładzie opisów postaci / Małgorzata Karwatowska  // Polonistyka. – 1991, nr 7, s. 452‒458

117. Autotematyczny aspekt postaci Zagłoby / Idalia Gaudyn  // Polonistyka. – 1991, nr 7, s. 444‒451

118. Benefis Litwosa : scenariusz poświęcony życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza / Lucyna Bialic, Ewa Rozlach // Biblioteka w Szkole. – 2008, nr 3, s. 23‒28

119. Bitwa pod Grunwaldem w literaturze / Andrzej Janusz Piotrowski // Biblioteka. – 2010, nr 5, s. 12‒13
* Scenariusz lekcji bibliotecznej

120. Bohaterowie “Potopu” / Witold Kowalski // Arcana. – 1996, nr 1, s. 70‒82

121. Być zakochanym należało do obowiązków rycerza : scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I gimnazjum / Katarzyna Leśniak // Wszystko dla Szkoły. – 2000, nr 4, s. 14-17
* Na podstawie „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza

122. Byłem, Nobla zabrałem, wróciłem : scenariusz słowno-muzyczny / Barbara Wanda Jachimczak // Biblioteka w Szkole. ‒ 2016, nr 9, s. 38‒39

123. Co widziałem, opisałem : scenariusz spektaklu o podróży Henryka Sienkiewicza do Ameryki / Witold Pelka // Biblioteka w Szkole. – 2016 nr 3, s. 32‒37

124. Cykl lekcji filozoficznych w kontekście omawianej lektury „Quo vadis“ / Krystyna Rotnicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2002/2003, nr 3, s. 42‒55

125. Człowiek z Afryki / Gavin Hood ; rozm. przepr. Iwona Cegiełkówna, Rafał Janc // Kino. – 2001, nr 3, s. 28‒31

126. Czuły narrator w noweli Latarnik Henryka Sienkiewicza : scenariusz lekcji do pracy z tekstem wykładu noblowskiego Olgi Tokarczuk / Joanna Kostrzewa // Polonistyka. ‒ 20202, nr 2, s. 32‒34

127. Czy Kali może być „Inny”, czyli „W pustyni i w puszczy” w szkole / Krzysztof Koc // Polonistyka. – 2007, nr 8, s. 45‒52

128. Czy „Potop” kształtuje stereotypy? : propozycje ćwiczeń dla klas ponadgimnazjalnych / Ewa Rot // Zeszyty Szkolne. – 2006, nr 2, s. 74‒77

129. Czy Sienkiewicz zachwyca, skoro nie zachwyca? // Dawid Maria Osiński // Polski w Praktyce. – 2011, nr 1, s. 43‒48

130. Czy Zbyszko z Bogdańca był dobrze ubrany? : „Krzyżacy” a moda średniowieczna i współczesna / Karolina Starnawska // Polonistyka. ‒ 2020, nr 3‒4, s. 19‒23

131. Czytanie „panoramiczne” ” „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza – tekst i konteksty : pomysły lekcji / Bożena Czernek // Ojczyzna-Polszczyzna. – 1995, nr 1, s.31‒38

132. Czytanie „przez lupę” : dialog scen z „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza : pomysł lekcji / Elżbieta Zioło // Ojczyzna-Polszczyzna. – 1995, nr 1, s. 39‒44

133. Dlaczego chrześcijaństwo rozwinęło „triumfalny sztandar Krzyża na ruinach Kapitolu”? – na podstawie “Quo vadis” Henryka Sienkiewicza / Jadwiga Chomacka // Język Polski w Szkole – Gimnazjum. – 2002/2003, nr 1, s. 70‒75

134. Dlaczego przestrzeganie praw dzieci jest ważne? : praca z tekstem noweli Janko Muzykant Henryka Sienkiewicza / Joanna Kostrzewa // Polonistyka. ‒ 2020, nr 6, s. 56‒58

135. Do „Krzyżaków” pierwsze podejście / Halina Nocoń // Warsztaty Polonistyczne. – 1997, nr 4, s. 37‒39

136. Dobroć – jedyny skarb niewyczerpany : “Bajka” Henryka Sienkiewicza / Lidia Pasich. – Rys. // Inspiracje Polonistyczne. – 2001, nr 23/24, s. 34‒37
* Lekcja z elementami dramy w klasie IV wg podręcznika „Ja i świat”

137. Dokąd wędrują bohaterowie powieści H. Sienkiewicza „Quo vadis”? / Anna Chodyń // Wszystko dla Szkoły. – 2006, nr 12, s. 9‒10
* Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie III gimnazjum

138. Dwie lekcje o stylizacji językowej w „Potopie” Henryka Sienkiewicza / Teresa Kosyra-Cieślak // Język Polski w Szkole Średniej. – 2000/2001, nr 3, s. 21‒51
* Zawiera konspekty lekcji : „Archaizacja języka w „Potopie” Henryka Sienkiewicza”, „Jakie stylizacje językowe spotykamy w Trylogii Henryka Sienkiewicza i jakie pełnią funkcje?”

139. Felieton i reportaż : z Sienkiewiczem poznajemy wybrane formy wypowiedzi. Cz. 2 / Antoni Mackiewicz // Język Polski w Szkole Średniej. – 1995/1996, z. 4. s. 87‒102

140. Funkcje stylistyczne wyrazów obcych w „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza / Małgorzata Pachowicz // Język Polski w Szkole Średniej. – 1993/1994, nr 1, s. 103‒112

141. Gra planszowa pomocą w czytaniu tekstu literackiego (Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”) / Kinga Kasprzak // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. ‒ [Nr] 9 (2018), s. 175‒184

142. Henryk Sienkiewicz i artyści : „Ogniem i mieczem” w interpretacji plastycznej Juliusza Kossaka i Antoniego Piotrowskiego / Kamila Pijanowska // Filologia Polska. ‒ R. 3 (2017), s. 245‒285

143. Henryk Sienkiewicz – pisarz – noblista / Irena Bekasińska, Ewa Magiera // Poradnik Bibliotekarza. – 2003, nr 1, s. 24‒25

144. Hoffman i Sienkiewicz – krytycy o „Ogniem i mieczem” / Małgorzata Gromadzińska // Życie i Myśl. – 1999, nr 2, s. 77‒83

145. Homo viator: kilka pomysłów na lekcje z podróżą w tle / Leokadia Pawliszak // Polski w Praktyce. – 2011, nr 1, s. 34‒38

146. Inscenizacja na motywach „Latarnika” H. Sienkiewicza / Barbara Chojnicka // Poradnik Bibliotekarza. – 1991, nr 4, s. 18-20

147. Ironia, humor i dowcip listów pozytywistycznych / Maria Cyran // Język Polski w Liceum. – 2009/2010, nr 2, s. 20‒33

148. Jak dobrze znasz „Potop” Henryka Sienkiewicza? : konkurs czytelniczo-literacki / Jolanta Zielonka // Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 9, s. 9‒10

149. Jak i po co czytać z dziećmi „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza? / Małgorzata Ibek-Mocniak // Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 2, s. 15‒25

150. Janusz Radziwiłł – polski Makbet? / Danuta Górniak // Warsztaty Polonistyczne. – 2001, nr 1, s. 36‒41

151. Kmicicowym śladem : scenariusz lekcji bibliotecznej opartej na powieści “Potop” Henryka Sienkiewicza / Magdalena Celuch // Nowoczesna Biblioteka 3.0. – 2020, spec. nr 6, s. 15-16

152. Konkurs nt. życia i twórczości Henryka Sienkiewicza / Edyta Magdalena Lachowska // Poradnik Bibliotekarza. ‒ 2016, nr 6, s. 36‒37

153. Konkurs ze znajomości „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza / Krystyna Wyrębek // Biblioteka w Szkole. – 1996, nr 2, s. 14-15

154. Korelacja lekcji religii z językiem polskim / Jadwiga Jeleniewicz, Monika Koc // Katecheta. – 2004, nr 3, s. 47‒54
* 2 cykle lekcji dla klasy II gimnazjum

155. Kot powinien być łowny, a chłop mowny : o cechach języka Zagłoby na podstawie fragmentu utworu [Ogniem i mieczem] : [propozycje metodyczne] / Beata Udzik // Polonistyka. ‒ 2006, nr 10, s. 46‒51

156. Krzyżacka krzyżówka / Bogusław Śliwerski // Nowa Polszczyzna. – 2000, nr 1, s. 42‒43

157. Krzyżacki turniej / Beata Surdej // Język Polski w Gimnazjum. – 204/2005, nr 2, s. 45‒52

158. „Krzyżacy” a polityka / Krzysztof Lubczyński // Dziś. – 2000, nr 10, s. 87‒90

159. „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza mogą być lekturą interesującą / Maria Gudro // Polski w Praktyce. – 2010, nr 1, s. 29‒33

160. „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza w otwartych zasobach edukacyjnych : korelacja języka polskiego i informatyki : scenariusz lekcji języka polskiego dla kl. III gimnazjum / Edyta Dobek // Poradnik Bibliotekarza. – 2016, nr 9, s. 39‒40

161. Kulinarna przeszłość i teraźniejszość : scenariusz lekcji dla I-III klasy gimnazjum / Małgorzata Stachowiak // Między Nami Polonistami. – 2007, nr 8, s. 21‒22, 29
* Na podstawie „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza

162. „Latarnik” Henryka Sienkiewicza / Zofia Lisiecka // Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII. – 1993/1994, nr 5, s. 123‒128

163. Latarnik Henryka Sienkiewicza – od diagnozy do propozycji ożywienia lektury / Ewa Nowel // Język Polski w Gimnazjum. – 2018/2019, nr 2, s. 7-24

164. Marzyciele i odkrywcy / Jolanta Jedynak // Polonistyka. – 2000, nr 9, s. 557‒559
* Konspekt lekcji z języka polskiego dla I i II klasy gimnazjum

165. Metoda debaty na lekcjach języka polskiego / Małgorzata Woś // Język Polski w Szkole Średniej. – 2000/2001, nr 3, s. 17‒20
* Zawiera konspekt lekcji z wykorzystaniem metody debaty Henryk Sienkiewicz – „potężny geniusz”, „pierwszorzędny pisarz”

166. Mądrość w koronie. Karty pracy / Urszula Wykurz // Język Polski w Gimnazjum. ‒ 2017/2018, nr 4, s. 82‒97
* Istota władzy, posłuszeństwa, mądrości w tekstach kultury

167. Na wyprawę do Afryki! Lekcja w pracowni komputerowej dla klasy V / Dorota Prążyńska // Biblioteka w Szkole. – 2000, nr 12, s. 18‒20
* W oparciu o „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza

168. Nasz stosunek do ludzi z krajów globalnego Południa / Joanna Góral-Wojtalik // Polski w Praktyce. – 2010, nr 5, s. 40‒43
* Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy V Szkoły Podstawowej w oparciu o „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza

169. Nauczanie integrujące na lekcjach języka polskiego poświęconych omawianiu lektury / Maria Deptuch // Kwartalnik Edukacyjny. – 2001, nr 4, s. 50‒64
* Na przykładzie “Katarynki” Bolesława Prusa i “Latarnika” Henryka Sienkiewicza

170. „Nie porzucaj nadzieje…” / Beata Partyka // Guliwer. – 2002, nr 2, s. 70‒73
* Konkurs „Wydarzyło się to w Afryce” dot. powieści Henryka Sienkiewicza “W pustyni i w puszczy”

171. Nie „przerabiać”! Czytać! / Marianna Łacek // Nowa Polszczyzna. – 1999, nr 2, s. 17‒26

172. Nieznane dzieje bohaterów „Trylogii” Henryka Sienkiewicza : dokonania wojenne Stanisława Skrzetuskiego, rotmistrza wielkopolskiego / Bartosz Staręgowski // Mówią Wieki. ‒ 2022, nr 4, s. 36‒39

173. Niezwykła podróż z Sienkiewiczem / Urszula Stolarczyk // Meritum. ‒ 2016, nr 2, s. 66‒69
* Scenariusz zajęć „Śladami Henryka Sienkiewicza od Podlasia po Czarny Ląd” dla uczniów szkół specjalnych lub uczniów klas I –VI szkół podstawowych ogólnodostępnych

174. Niezwykłe przygody Zbyszka z Bogdańca : (scenariusz nie tylko dla szkół podstawowych) / Urszula Zdrojewska-Bielawska // Nowa Szkoła. – 2003, nr 3, s. 46‒51

175. Nowe pomysły na „stare” lektury : propozycja cyklu lekcji poświęconych omówieniu powieści „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza / Małgorzata Białek // Język Polski w Gimnazjum. – 2003/2004, z. 2, s. 61‒65

176. O lituanizacji językowej w „Trylogii” oraz w”Dolinie Issy” / Antoni Mackiewicz // Język Polski w Szkole Średniej. – 1991/1992, z. 3‒4, s. 72‒78

177. O noweli Latarnik : powtórki przed egzaminem ósmoklasisty z Sienkiewiczem / Marzena Tyl // Polonistyka. – 2020, nr 6, s. 40-43

178. O „Szkicach węglem” / Ewa Ihnatowicz // Przegląd Humanistyczny. – 1996, nr 6, s. 65‒70

179. O tabu językowym w „Trylogii” Henryka Sienkiewicza / Marek Cybulski // Poradnik Językowy. ‒2018, z. 4, s. 49‒60
* Główne zakresy tabu językowego w „Trylogii” : diabeł, zachowania seksualne człowieka i Rosja

180. O walorach artystycznych adaptacji filmowej Quo vadis : (twórczość Jerzego Kawalerowicza w oczach krytyki) / Bogumiła Fiołek-Lubczyńska // Forum Humanistów. – 2002, nr 1/2, s. 106‒111

181. Obudzić dyskusję wokół „W pustyni i w puszczy” : rasizm, tolerancja i nietolerancja w powieści (poradnik metodyczny) / Dariusz Żółtowski // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 4, s. 31‒39

182. Ogniem i mieczem / Roman Osica, Bartosz Michalak // Kino. – 1998, nr 2, s. 33‒36

183. Ogniem i mieczem / Grażyna Stachówna // Dekada Literacka. – 1998 [1999], nr 2, s. 8‒9

184. „Ogniem i mieczem” a prawda historyczna / Teresa Chynczewska-Hennel // Wiadomości Historyczne. – 2002, nr 1, s. 3-11

185. Ogniem i mieczem : krzyżówka / Bogumiła Pierzchanowska // Biblioteka w Szkole. – 2000, nr 12, s. 31

186. „Ogniem i mieczem” – między historią a artystyczną wizją przeszłości / Marceli Kosman // Życie i Myśl. – 1999, nr 2, s. 65‒76

187. „Ogniem i mieczem” : (uwagi nad wykorzystaniem filmu i książki na lekcjach historii w gimnazjum i liceum) / Radosław Lolo // Wiadomości Historyczne. – 2001, nr 3, s. 169‒173

188. Patriotyzm a globalizacja: cykl zajęć kółka czytelniczego / Katarzyna John // Biblioteka w Szkole. – 2016, nr 4, s. 26‒27
* Dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej- na podstawie „Latarnika” Henryka Sienkiewicza i „Placówki” Bolesława Prusa

189. Po co nam Grunwald? / Ryszard Klimko // Wiadomości Historyczne. – 2010, nr 3, s. 28‒39
* Adaptacja filmowa „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza

190. Podbipięta / Barbara Tylicka // Guliwer. – 1999, nr 4, s. 60‒61

191. Podejście proceduralne do rozumienia czytanego tekstu ze zwróceniem uwagi na jego kompozycję – na przykładzie początku „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza / Kordian Bakuła // Kształcenie Językowe. ‒ T. 7 (2008), s. 21‒31

192. Podróżny romantyczny i rozważny : o „Listach z podróży do Ameryki” Henryka Sienkiewicza / K. Szewczyk-Haake // Polonistyka. – 2012, nr 2, s. 10‒17

193. Pojedynek Zbyszka z Bogdańca z bratem Rotgierem – relacje sprawozdawców na podstawie powieści „Krzyżacy” : konspekt lekcji z wykorzystywaniem dramy / Danuta Kuncewicz-Dygała // Biblioteka w Szkole. – 1996, nr 6, s. 20

194. Pokonam trudności jak Staś : polecenia konkursowo / Maria Mameła // Biblioteka w Szkole. – 2014, nr 3, s. 20‒21
* Propozycje do wykorzystania w konkursach sprawdzających znajomość książki „W pustyni i w puszczy”

195. Polscy laureaci Literackiej Nagrody Nobla : projekt edukacyjny / Irena Zalewska // Poradnik Bibliotekarza. – 2005, nr 11, s. 36‒39

196. Pomysł na lekturę : „Janko Muzykant” Henryka Sienkiewicza / Joanna Kostrzewa ‒ (Teczka nuczyciela ) // Sygnał. ‒2019, nr [1] (69), s. 36‒38

197. Porozmawiajmy o bohaterach. Cz. 1 / Janusz Waligóra // Nowa Polszczyzna. – 2001, nr 1, s. 3‒13
* Zawiera propozycje działań lekcyjnych poświęconych zagadnieniu bohatera literackiego

198. Portrety bohaterów Sienkiewicza / Waldemar Malak // Biblioteka w Szkole. – 2016 nr 3, s. 14‒17
* Propozycje projektów z okazji Roku Henryka Sienkiewicza

199. Postać w świecie historii : „Ogniem i mieczem” Sienkiewicza / Tadeusz Bujnicki // Kino. – 1999, nr 1, s. 30‒35

200. Postawa religijna bohaterów powieści Pan Wołodyjowski Henryka Sienkiewicza / Leonarda Mariak // Język Polski. – 2007, z. 4/5, s. 309-‒20

201. „Potop” Henryka Sienkiewicza – stany zapalne / Stanisław Bortnowski // Język Polski w Liceum. – 2006/2007, nr 3, s. 22‒31

202. „Potop” płaszczyzną integracji (cykl lekcji integrujących treści bloku humanistycznego) / Izabela Macheta-Kornaś // Język Polski w Gimnazjum. – 2002/2003, nr 4, s. 38‒52

203. Prawda historyczna i fikcja literacka (powieści „W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza) / Krzysztof Nurkowski // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2008/2009, nr 4, s. 84‒88

204. Proza Sienkiewicza w malarstwie / Agnieszka Sural // W : Culture.pl [online]. – Dostępny w Internecie: http://culture.pl/pl/artykul/proza-sienkiewicza-w-malarstwie

205. Pustynia, puszcza i sfera święta / Krystyna Heska-Kwaśniewicz // Guliwer. – 1998, nr 6, s. 10‒13

206. Przemiana bohatera. Inspiracje do przygotowania lekcji na podstawie Quo vadis Henryka Sienkiewicza / Marzena Tyl // Polonistyka. ‒ 2018, nr 6, s. 46‒48

207. Przeżywamy lektury? / Joanna Lupas-Rutkowska // Polonistyka. – 1994, nr 8, s. 489‒491
* Henryk Sienkiewicz – „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”

208. Przykłady zestawów zadań egzaminacyjnych z języka polskiego / Edyta Wójcicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2014/2015, nr 2, s. 54‒68
* Test: W świecie mody i modnisiów. Ignacy Krasicki „Żona modna”, Henryk Sienkiewicz „Modny rycerz” (Pan Wołodyjowski)

209. Retoryka na lekcjach języka polskiego / Barbara Bierówka // Język Polski w Liceum. – 2004/2005, nr 4, s. 51‒60
* Zawiera konspekty lekcji: O sztuce skutecznego przemawiania-analizujemy kazanie księdza Kamińskiego nad trumną pułkownika Wołodyjowskiego, Retoryka i polityka-czyli o zaletach i pułapkach sztuki wymowy

210. Rok 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza : scenariusz wystawy / Małgorzata Liszewska // Poradnik Bibliotekarza. – 2016, nr 5, s. 38‒40

211. „Quo vadis” – film i książka : konkurs dla gimnazjalistów / Małgorzata Dzierla, Maria Zielińska, Jolanta Wieloch // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 7‒8, s. 16

212. Quo vadis? H. Sienkiewicza : powieść – adaptacje – Nagroda Nobla / Lech Ludorowski // Forum Naukowe. – Z. 2 (2002), s. 225‒236

213. „Quo vadis?” Henryka Sienkiewicza : powieść historyczna czy epos? / Teresa Świętosławska // Prace Polonistyczne. – Ser. 50 (1995), s. 103‒122

214. „Quo vadis” : konkurs czytelniczy / Ewa Karulska // Biblioteka w Szkole. – 2002, nr 3, s. 30‒32
* Konkurs dotyczy głównie adaptacji filmowej

215. Quo vadis – powieść, film, historia : przem. / Marceli Kosman // Forum Naukowe. Instytut Historii Politycznej / Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu. – Z. 2 (2002), s. 299-303

216. Saba / Krystyna Heska-Kwaśniewicz // Guliwer. – 2006, nr 3, s. 5‒10

217. Scenarzysta Henryk Sienkiewicz / Zygmunt Machwitz // Tygiel Kultury. – 1997, nr 6/7, s. 87‒91
* Adaptacje filmowe

218. Sienkiewicz i Kapuściński : o Kalim i jego moralności / Aneta Wysocka // Język Polski w Szkole Średniej. – 2000/2001, nr 2, s. 76‒87

219. Sienkiewicz w szkole / Józef Szocki // Guliwer. – 1997, nr 4, s. 51‒53

220. Sienkiewiczowskie realizacje wzorca gatunkowego recenzji (na przykładzie sprawozdań z wystaw malarskich) / Magdalena Pietrzak // Poradnik Językowy. ‒ 2017, z. 1, s. 25‒37

221. Słuchowisko : powieść Henryka Sienkiewicza w wydaniu dźwiękowym / Waldemar Malak // Biblioteka w Szkole. – 2016, nr 2, s. 14‒16
* Program szkolnego projektu edukacyjnego prowadzonego przez bibliotekę szkolną z okazji Roku Henryka Sienkiewicza

222. Sport w „Trylogii”? : o Sienkiewiczowskich powieściach historycznych (trochę) inaczej / Maciej Wróblewski // Polonistyka. –2010, nr 4, s. 31‒35

223. Sprawdzian z lektury „Ogniem i mieczem ” Henryka Sienkiewicza / Halina Marek, Agata Możdzierz // Język Polski w Gimnazjum. – 2004/2005, nr 2, s. 53‒62

224. 100 [Sto] lat od wydania książki Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” / Anna Kontkiewicz // Biblioteka. – 2011, nr 3, s. 12‒14
* Konspekt zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla szkoły podstawowej

225. Szczęściarz czy bohater? : czternastoletni Polak – Staś Tarkowski na pierwszych stronach europejskich gazet : (propozycja metodyczna) / Bożena Kozielska // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2003/2004, z. 2, s. 69‒73

226. Szkolna gra terenowa : uniwersalny przepis krok po kroku / Elżbieta Rafińska // Biblioteka w Szkole. ‒ 2020, [nr] 7/8, s. 43‒49
* Fazy realizacji gry wraz z przykładowymi kartami pracy: „Henryk Sienkiewicz pod lupą”, „Kody da Vinci”

227. Śladami Skawińskiego (propozycja metodyczna) / Grażyna Kamionka // Język Polski w Gimnazjum. – 2006/2007, nr 3, s. 92‒94

228. Teksty kultury w edukacji historycznej. (Cz. 1) / Melania Sobańska-Bondaruk // Wiadomości Historyczne. – 2003, nr 2, s. 107‒120

229. Tło historyczne i geograficzne lektury „Ogniem i mieczem” : lekcja języka polskiego z wykorzystaniem integracji międzyprzedmiotowej i techniki informacyjnej dla klasy VI / Ilona Zdunek // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 12, s. 11‒13

230. Tradycje i współczesność : Zbaraż jako miejsce literackiej inspiracji Henryka Sienkiewicza / Aleksander Smoliński // Wiadomości Historyczne. – 2008, nr 2, s. 55‒64

231. Tropem polskich noblistów literackich / Barbara Muszyńska // Poradnik Bibliotekarza. – 2001, nr 4, s. 31‒32
* Konkurs dla gimnazjalistów

232. Tropami Stasia i Nel : jak opracować „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza / Barbara Maria Płodzień // Nowa Polszczyzna. – 1999, nr 2, s. 12‒16

233. „Trzysta mil do domu” : literackie i filmowe podróże ze Stasiem i Nel / Anna Ciciak // Notatnik Multimedialny. – [Nr] 1 (2009), s. 65‒70

234. Uczta u Nerona : scenariusz przedstawienia (na podstawie „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza / Grzegorz Wiśniewski // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 7-8, s. 21‒22

235. Uczty, biesiady i zabawy w powieściach Henryka Sienkiewicza / Alicja Dąbrowska. // Temat. ‒ Vol. 3/5 (2005), s. 32‒47

236. Uczymy się pracować w zespołach : (propozycja metodyczna dla klasy IV) / Agnieszka Glejzer // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2003/2004, z. 2, s. 74‒78
* Temat: Dobroć – to jedyny skarb niewyczerpany – prawdy w „Bajce” Henryka Sienkiewicza

237. Ukryty urok prozy / Jerzy Kaniewski // Język Polski w Liceum. – 2007/2008, nr 4, s. 63‒70

238. W czarodziejskiej wieży : (motywy magiczne w „Latarniku”) / Stanisław Falkowski // Polonistyka. – 1991, nr 7, s. 458‒461

239. W pustyni i w puszczy : czytać, nie czytać? : sąd nad lekturą / Marlena Korab // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 1, s. 35-37

240. „W pustyni i w puszczy” to książka o… : (propozycja metodyczna) / Mirosława Iwasiewicz, Joanna Piasta‒Siechowicz // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2006/2007, nr 3, s. 66‒79

241. Wieje wiatr historii, czyli co o „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza wiedzieć powinniśmy (powtórzenie) / Ewa Kiryła // Język Polski w Gimnazjum. – 2003/2004, z. 2, s. 66‒71

242. Wina, kara i przebaczenie – motyw obecny w różnych utworach literackich / Ewa Grzesiak // Język Polski w Liceum. – 2003/2004, nr 3, s. 49‒52
* „Quo vadis”, „Krzyżacy”, „Inny świat”, „Przesłanie Pana Cogito”

243. Wokół „Quo vadis” : scenariusz wystawy bibliotecznej opracowany metodą projektu / Katarzyna Orcholska // Poradnik Bibliotekarza. – 2002, nr 7‒8, s. 41‒43

244. Wokół zdarzenia : fabuła nowel “sytuacyjnych” Henryka Sienkiewicza / Grzegorz Zając // Ruch Literacki. – 1995, z. 4, s. 447‒462

245. Wołanie do Pippi / Wiesława Żuchowska // Polonistyka. – 2006, nr 2, s. 33‒38
* Pippi Langstrump” Astrid Lindgren i „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza na lekcjach języka polskiego

246. Z Sienkiewiczem i wokół niego poznajemy wybrane formy wypowiedzi. Cz. 1, Retoryka / Antoni Mackiewicz // Język Polski w Szkole Średniej. – 1995/1996, z. 3, s. 77‒89

247. Zabawa z memami podczas omawiania lektury (na przykładzie Quo vadis?) / Marzena Tyl // Polonistyka. – 2019, nr 4, s. 22‒23.

248. Zbyszko-Rotygier – relacja z rycerskiego pojedynku / Beata Surdej // Język Polski w Gimnazjum. – 2010/2011, nr 2, s. 95‒99

249. Ze Zbaraża widać Rzym… czyli o kulturowej tożsamości Longinusa Podbipięty / Barbara Gronek // Język Polski w Liceum. – 2003/2004, nr 3, s. 15‒33

250. Zupełnie nowe dzieło czy tylko kopia książki. O adaptacji filmowej lektury / Arkadiusz Kut // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2008/2009, nr 3, s. 67‒75
* Adaptacja filmowa „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicz

251. Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza : konkurs czytelniczy / Danuta Binkiewicz-Kołodziej // Poradnik Bibliotekarza. – 1996, nr 4, s. 33‒34

 

Netografia:

Pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku – oddział Muzeum Narodowego w Kielcach  https://mnki.pl/sienkiewicz/

 

Oprac. Jarosław Janyk
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu

 

Aktualizacja 2022.05.25

Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów, PBW w Opolu