Edukacja włączająca

Bibliografia “Edukacja włączająca” została sporządzona na podstawie zawartości katalogów elektronicznych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Zestawienie obejmuje literaturę w wyborze za lata 2000-2018 i składa się z 339 opisów bibliograficznych.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami.

Książki:

1. ABC pedagoga specjalnego : poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym / Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Alicja Krztoń. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2008. – 168 s. ; 24 cm
C 052063 (Kluczbork), C 064931 (Nysa)

2. Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji / pod red. Piotra Majewicza i Adama Mikruta. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. – 223 s. : il. (gł. kolor.) ; 21 cm

3. “Bez barier” : problemy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych / [red. Janusz Skwarek] ; Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zespół Szkół nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu. – Zamość : Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji, 2010. – 92 s. : il. ; 21 cm

4. Czas na dialog! : materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Nauczycieli Szkolnictwa Specjalnego, Kraków, 13-14 grudnia 2008 / pod red. Neli Grzegorczyk-Dłuciak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2009. – 231 s. ; 24 cm
M 201665 (Opole)

5. Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie / Beata Cytowska. – Wrocław : Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002. – 131,[44] s. ; 24 cm
M 190338 M 190337 (Opole)

6. Dydaktyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną / Barbara Marcinkowska. – Bibliogr. // W : Dydaktyka specjalna : od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych / redakcja naukowa Joanna Głodkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. – S. 77-95
M 055657 (Kluczbork), C 068507 (Nysa), M 218069 (Opole)

7. Dylematy pedagogiki specjalnej / red. Alicja Rakowska, Jolanta Baran ; Katedra Pedagogiki Specjalnej WSP w Krakowie. – Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000. – 220, [2] s. ; 24 cm
C 060545 (Nysa)

8. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura. – Kraków : “Impuls”, 2014. – 431 s. : il. ; 24 cm
M 63111, C 63110 (Kędzierzyn-Koźle), C 067454 (Nysa), M 212495, M 212496, M 212494 (Opole)

9. Dzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym – refleksje nauczyciela / Dorota Tomczyszyn ; Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Instytut Socjologii. – Biała Podlaska : Wydawnictwo PSW JPII, 2012. – 147 s. : il. ; 24 cm

10. Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej / Beata Papuda-Dolińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. – 229 s. : il. ; 24 cm.
M 068509 C 216964 M 216995 (Opole)

11. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rzeczywistości pedagogicznej / redakcja naukowa Małgorzata Kitlińska-Król ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. – Dąbrowa Górnicza : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu, 2014. – 165 s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm. – (Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej)
M 215124 (Opole)

12. Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich / red. nauk. Janina Wyczesany, Zenon Gajdzica. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 311 s. : il. ; 24 cm
C 60316 (Kędzierzyn-Koźle), C 063358 (Nysa), M 208609, C 194234 (Opole)

13. Edukacja inkluzyjna : bogactwo form i treści / red. Ewa Jówko, Tamara Zacharuk. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2017. – 282 strony : ilustracje, wykresy ; 24 cm.

14. Edukacja inkluzyjna i terapia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami = Inclusive education and therapy of children and youth with special needs / red. Krystyna Barłóg, Maria Kocór. – Jarosław : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. Bronisława Markiewicza, 2017. – 158 ston : ilustracje, wykresy ; 24 cm.

15. Edukacja inkluzyjna : konteksty indywidualistyczne, wspólnotowe i transpersonalne. Cz. 1 / red. Andrzej Bałandynowicz, Lesław Pytka, Tamara Zacharuk. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2015. – 243 s. : il. ; 24 cm.

16. Edukacja inkluzyjna : konteksty indywidualistyczne, wspólnotowe i transpersonalne. Cz. 2 / red. Andrzej Bałandynowicz, Ewa Jówko, Katarzyna Marciniak-Paprocka. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Himanistycznego, 2015. – 202 s. : il. ; 24 cm.

17. Edukacja inkluzyjna : teoria, system, metoda. Cz. 1 / red. Lesław Pytka, Sławomir Sobczak, Tamara Zacharuk. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2016. – 141 s. : il. (gł. kolor.), err. ; 24 cm.

18. Edukacja inkluzyjna : teoria, system, metoda. Cz. 2 / red. Beata Bocian-Waszkiewicz, Aneta Niewęgłowska, Sławomir Sobczak. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2015. – 161 s. : il. (gł. kolor.), err. ; 24 cm.

19. Edukacja inkluzyjna uczniów z niepełnosprawnością / Anna Bernacka // W : Transformacja pedagogiczna na przestrzeni wyzwań współczesności / red. Iwona Wolańska. – Stalowa Wola : Katedra Pedagogiki Katolickiej. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie, 2017. – S. 163-174

20. Edukacja inkluzyjna uczniów z niepełnosprawnością wzroku = Inclusiv education of students with visual impairment Czerwińska, Kornelia // W : Edukacja inkluzyjna : teoria, system, metoda. Cz. 1 / red. Lesław Pytka, Sławomir Sobczak, Tamara Zacharuk. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2015. – S. 83-104

21. Edukacja inkluzyjna w ujęciu papieża Franciszka / Ryszard Kozłowski // W : Sprawności moralne a wartości / red. Iwona Jazukiewicz, Ewa Rojewska. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017. – S. 35-53

22. Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych : założenia i rzeczywistość / Jarosław Bąbka. – Poznań : Wydaw. Fundacji “Humaniora”, 2001. – 254 s. : il. ; 21 cm

23. Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012. – 204 s. ; 21 cm

24. Edukacja niesłyszących : publikacja konferencyjna / [red. Ewa Twardowska i Małgorzata Kowalska]. – Łódź : Polski Związek Głuchych. Oddział Łódzki, cop. 2011. – 191 s. : il. ; 24 cm

25. Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej / red. nauk. Anna Klinik, Jerzy Rottermund, Zenon Gajdzica. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 229 s. ; 24 cm
M 191995 (Opole)

26. Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Danuta Al-Khamisy. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2013.- 389, [1] s. : il. ; 24 cm

27. Edukacja włączająca jako proces asymilacji czy emergencji? = Inclusive education as a process of assimilation or emergence? / Danuta Al-Khamisy // W: Humanistyczne inspiracje edukacji inkluzyjnej / red. Beata Bocian-Waszkiewicz, Aneta Niewęgłowska, Sławomir Sobczak. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2014. – S. 9-27

28. Edukacja włączająca w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej : analiza segmentacyjna : doniesienia z badań / Joanna Skibska // W: Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej / red. Magdalena Bełza-Gajdzica, Zenon Gajdzica. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016. – S. 161-174

29. Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę / red. nauk. Krystyna Moczia. – Kraków : “Impuls”, 2017. – 134 s. ; 24 cm. – (W Przestrzeni Niepełnosprawności ; t. 1)
M 217557 (Opole)

30. Efekty procesu integracji dzieci pełnosprawnych oraz z mózgowym porażeniem dziecięcym w młodszym wieku szkolnym / Krystyna Barłóg. – Rzeszów : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2001. – 320 s. : il., err. ; 23 cm

31. Efektywna integracja szkolna : systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym / Grzegorz Wiącek. – Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, cop. 2008. – 256 s. : il. ; 24 cm

32. Ergonomia niepełnosprawnym : przyszłość w kształceniu / pod red. Jerzego Lewandowskiego, Katarzyny Boczkowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011. – 161 s. : il. ; 24 cm

33. Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej / Iwona Chrzanowska. – Łódź : Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2003. – 118 s. : tab. ; 24 cm

34. Idea integracji a wychowanie : ku pedagogice integralnej / pod red. Bogusławy Jodłowskiej. – Gliwice : Kolegium Nauczycielskie ; Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2004. – 207, [1] s. : il. ; 24 cm
M 192022 (Opole)

35. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza / Otto Speck ; przekł. Anna Grysińska.- Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2013. – 152 s. ; 24 cm
M 212683 M 212684 (Opole)

36. Integracja dzieci o specjalnych potrzebach : wybrane zagadnienia etyczne / red. Gavin Fairbairn ; red., Susan Fairbairn. – Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, 2000. – 232 s. : il., 1 rys. ; 21 cm
M 183777 (Opole)

37. Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych / red. Zdzisław Kazanowski, Danuta Osik-Chudowolska. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2003. – 393 s. : il. ; 24 cm

38. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych / pod red. Grażyny Dryżałowskiej, Hanny Żuraw. – Warszawa : “Żak”, cop. 2004. – 550 s. : wykr. ; 21 cm

39. Integracja szansą wychowania nowego pokolenia / Kazimierz Jacek Zabłocki. – Płock : “Novum”, 2002. – 262 s. ; 20 cm

40. Integracja w edukacji : dylematy teorii i praktyki / pod red. Jana Jakóbowskiego, Anny Jakubowicz-Bryx. – Bydgoszcz : Wydaw. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2002. – 604 s. : il., nuty ; 24 cm

41. Integracja w edukacji : jubileusz 20-lecia kształcenia integracyjnego w Katowicach / red. nauk. Tomasz Huk, Anna Brosch, Monika Frania, Marcin Musioł. – Katowice : Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów. Instytut Pedagogiki. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Uniwersytet Śląski : Urząd Miasta Katowice, 2014. – 164 s. : il. ; 25 cm

42. Integracja w teorii i praktyce edukacji szkolnej / red. nauk. Czesław Lewicki, Władysław Jakubowicz ; [aut. Krystyna Barłóg et al.] ; Kolegium Nauczycielskie Tarnobrzeg, Uniwersytet Rzeszowski. – Rzeszów : “Fosze”, [2003]. – 119 s. ; 24 cm

43. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych : sens i granice zmiany edukacyjnej / Grzegorz Szumski. – Wyd. 1-2 dodr. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : Wydawnictwo APS, 2013. – 290, [2] s. : il. ; 21 cm
M 207667 M 207668 (Opole)

44. Integracyjny system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w młodszym wieku szkolnym w województwie opolskim / Mariusz Garbiec. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – 395 s. : il. ; 24 cm
M 213732 (Opole)

45. Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć / Beata Szczygieł. – Wyd. 4. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2007. – 110, [1] s. : il. ; 21 cm
M 052130 (Kluczbork), M 065030 (Nysa), M 208287 (Opole)

46. Jakość życia a niepełnosprawność / red. Zofia Palak ; red., Agnieszka Lewicka ; red., Anna Bujnowska . Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2006. – 368,[1] s. ; 24 cm
C 60692 (Kędzierzyn-Koźle), M 196007 (Opole)

47. Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie / red. Zofia Palak, Jolanta Jędrak, Lucyna Sobolczyk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2006. – 414, [1] s. ; 24 cm
C 050896 (Brzeg), M 208205 (Opole)

48. Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej / Zenon Gajdzica. – Kraków ; Katowice : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2013. – 255 s. : il. ; 24 cm
M 62772 (Kędzierzyn-Koźle), M 211340 (Opole)

49. Kompetencje diagnostyczne i kreatywne nauczycieli a ich postawy wobec integracji szkolnej / Ewa Bartuś. – Płock : Wydawnictwo PWSZ, 2011. – 196 s. ; 21 cm

50. Koncepcja edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w polskiej myśli pedagogicznej XX wieku / Danuta Apanel. – Bibliogr. // W : Współczesna przestrzeń edukacyjna : geneza, przemiany, nowe znaczenia. T. 1 / pod. red. Wiktora Żłobickiego. – Kraków : “Impuls”, 2013. – S. 147-169
C 054071/I (Brzeg), M 211760/I M 211762/I (Opole)

51. Kształcenie integracyjne? : dylematy rodziców dzieci niewidomych i słabowidzących / [oprac. merytoryczne Ryszarda Dziubińska] ; Polski Związek Niewidomych. Zarząd Główny. – Warszawa : PZN ZG, 2001. – 113, [1] s. ; 21 cm

52. Kształcenie integracyjne – postulaty i rzeczywistość : I ogólnopolska konferencja, 4-5 czerwca 2008 roku / [zebranie materiałów Beata Paszukow, Monika Wojtenka]. – Białystok : Wydawnictwo Prymat Mariusz Śliwowski, 2008. – 82 s. : il. ; 21 cm.

53. Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych / Sławomira Sadowska.- Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2005. – 244 s. : il. ; 24 cm

54. Metody nauczania matematyki i fizyki uczniów w rzeczywistości edukacji włączającej / Anna Zydroń, Bożena Wrzesień-Kotarska. – Bibliogr. // W : Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rzeczywistości pedagogicznej / red. nauk. Małgorzata Kitlińska-Król ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. – Dąbrowa Górnicza : Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2014. – S. 91-117
M 215124 (Opole)

55. Ministerstwo Edukacji Narodowej o kształceniu integracyjnym i specjalnym / [zeszyt oprac. Teresa Serafin ; przy współudz. Urszuli Grodzkiej et. al. ; pod kier. Wojciecha Książka]. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej. Biuro Administracyjne, 2001.- 144 s. : il. ; 20 cm
C 048558 (Brzeg), C 050051 (Kluczbork), M 186067 C 182941 (Opole)

56. Moje “ja” i szkoła integracyjna : zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych / Andrzej Lis-Kujawski. – [Wyd. 2]. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2010. – 253, [3] s. : il. ; 24 cm
M 205130 (Opole)

57. Mój uczeń nie słyszy : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych / aut. Urszula Buryn. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001. – 117,[4] s. : faks., rys. ; 24 cm.
M 57788 M 57823 M 57824 M 57822 (Kędzierzyn-Koźle), M 050069 M 050071 M 050070 C 050055 (Kluczbork), M 060201 M 060202 M 060203 M 061664 C 060119 (Nysa), M 183105 M 183106 M 183107 M 183108 M 183104 M 188388 (Opole)

58. Mutyzm wybiórczy : poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów / Maria Bystrzanowska. – Wyd. 4 popr. i uzup. – Kraków : “Impuls”, 2018. – 172 s. : il. ; 24 cm.
M 64902 KK M 218304 M 218305 M 218306

59. Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami) / Elżbieta Zawadzka-Bartnik. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2010. – 276 s. ; 24 cm
C 205131 (Opole)

60. “Niepełnosprawni w systemie oświaty i na rynku pracy” : II debata z cyklu Edukacja bez barier, Warszawa, 27-28 września 2007 r. : materiały pokonferencyjne / Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP : [2008]. – 99 s. : il. ; 21 cm
M 199488 (Opole)
61. Nowe technologie dydaktyczne jako wsparcie dla edukacji inkluzyjnej / Joanna Juszczyk-Rygałło // W : Wielowymiarowość współczesnej edukacji dziecka / red. nauk. Joanna Juszczyk-Rygałło. – Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2015. – S. 69-80
M 218272 (Opole)

62. O trudnej sztuce bycia razem czyli różne oblicza integracji / pod red. Adama Stankowskiego i Małgorzaty Balukiewicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2006.- 271 s. : il. ; 24 cm
C 049913 (Brzeg), C 063962 (Nysa), M 196178 M 209533 (Opole)

63. Obszary społecznej marginalizacji – niepełnosprawność / pod red. Joanny Rutkowiak i Amadeusza Krause. – Olsztyn : Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, 2009.- 172 s. ; 24 cm

64. Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans : materiały z konferencji, Konstancin 28-29 października 2002 / [oprac. Jadwiga Bogucka, Dorota Żyro, Teresa Wejner] ; Rzeczpospolita Polska. Rzecznik Praw Dziecka.- Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej : Biuro RPD, 2002. – 104, [4] s. : il. ; 21 cm

65. Od niechęci do akceptacji : o wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych / Iwona Rudek. – Wyd. 2.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2008. – 228, [2] s. : il. ; 24 cm
M 201828 (Opole)

66. Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji / pod red. Zofii Palak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – 274 s. : il., rys., wykr. ; 25 cm
C 199154 (Opole)

67. Pedagogika specjalna / red. Władysław Dykcik. – Wyd. 7. – Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2007. – 458 s. : rys., tab., wykr. ; 24 cm
C 050028 (Brzeg), C 208882 (Opole)

68. Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym / red. Zofia Palak ; Zakład Psychopedagogiki Specjalnej UMCS. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2001. – 266 s. : 1 portr.; 24 cm
M 57919 (Kędzierzyn-Koźle)

69. Pedagogika upośledzonych umysłowo : wybrane zagadnienia / Janina Wyczesany. – Wyd. 9. – Kraków : “Impuls”, 2011. – 204, [1] s. : il. ; 24 cm + dysk optyczny (CD)
M 207903 M 208326 (Opole)

70. Poczucie bezpieczeństwa dzieci z trudnościami komunikacyjnymi w rówieśniczej grupie przedszkolnej / Agnieszka Jędrzejowska. – Bibliogr. // W : Współczesna edukacja : wielopłaszczyznowość zadań / red. nauk. Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. – Kraków : Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2016. – S. 261-270
M 216227 M 216228 (Opole)

71. Polonista – terapeuta? : praca z uczniem niedostosowanym społecznie w świetle nowych regulacji prawnych / Iwona Kołodziejek // W : Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T. 3 / red. Krzysztof Biedrzycki [et al.] ; współpraca red. Agnieszka Kania, Ewelina Strawa. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”, 2014. – S. 279-287
M 213295/III (Opole)

72. Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych / Anna Król. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2000. – 93, [1] s., XL plansz : il. ; 30 cm
C 60590 (Kędzierzyn-Koźle), C 181143 (Opole)

73. Pozadydaktyczne efekty edukacji integracyjnej dzieci niepełnosprawnych / Krystyna Baranowicz. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006. – 242 s. : il. ; 24 cm
M 195464 C 195153 (Opole)

74. Praca w klasie integracyjnej : materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej / Renata Flis. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 287 s. : rys. ; 23 cm
C 59596 (Kędzierzyn-Koźle), C 189890 (Opole)

75. Praca w klasie integracyjnej : materiały pomocnicze dla nauczycieli klas IV-VI i gimnazjum / Urszula Grygier. – Kraków : “Impuls”, 2004. – 286 s. : il., fot., rys. ; 24 cm
C 59638 (Kędzierzyn-Koźle), M 208532 C 189840 (Opole), M 064248 C 062824 (Nysa)

76. Praca wychowawcza w grupie zróżnicowanej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej / Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak // W : Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli : wybrane konteksty / pod red. Jacka Pyżalskiego. – Łódź : theQ studio, 2015. – S. 177-196
M 214590 (Opole)

77. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2012. – 169 s. : il. ; 24 cm
M 211145/II, M 211146/II (Opole)

78. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2 / pod red. nauk. Anny Guzy i Bernadety Niesporek-Szamburskiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2013. – 211 s. : il. ; 24 cm
M 211146/I, M 211145/I (Opole)

79. Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną / pod red. nauk. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk ; Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2007. – 292 s. : il. ; 24 cm
C 198586 (Opole)

80. Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Katarzyna Parys. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2013. – 335 s. : il. ; 24 cm.
M 62786 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 211749 (Opole)

81. Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej / Agnieszka Nowicka. – Kraków : “Impuls” : [“Poligrafia Salezjańska”], 2001. – 223, [1] s. ; 24 cm
M 58257 (Kędzierzyn-Koźle), M 063904 (Nysa), M 182627, M 194980, M 208621 (Opole)

82. Razem w pełni sprawni : dlaczego trzeba i jak można rozmawiać w szkole o niepełnosprawności / pod red. Małgorzaty Gębickiej-Zdanewicz i Hanny Darian. – Wrocław ; Warszawa : Fundacja “Promyk Słońca”, 2012. – 474 s. : il. ; 24 cm

83. Realizacja idei integracji i edukacji włączającej w procesie wychowania i kształcenia dzieci z uszkodzeniami słuchu i wzroku / Agnieszka Dłużniewska, Izabella Kucharczyk. – Bibliogr. // W : Edukacja małego dziecka. T. 9, Szkoła – przemiany instytucji i jej funkcje / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Gajdzicy. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2014. – S. 103-116

84. Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole / Aneta Jegier, Magdalena Kosowska.- Warszawa : Difin, 2011.- 159 s. ; 24 cm
M 62638 (Kędzierzyn-Koźle), M 066198 (Nysa), M 205635 M 209166 (Opole)

85. Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna : model kształcenia integracyjnego / Grażyna Dryżałowska. – Wyd. 2 zm. i rozsz.- Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2007. – 186, [1] s. : il. ; 24 cm

86. Słyszę, ale nie wszystko : dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych / Rene Jacob Mueller ; tł. [z niem.] Tomasz Duliński. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997. – 247, [1] s. : rys.,wykr. ; 21 cm
C 058378 (Nysa), M 178675 C 178408 (Opole)

87. Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007. – 252 s. : il. ; 25 cm

88. Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi / Maria Chodkowska ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie. – Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2004. – 255 s. : rys., wykr. ; 24 cm

89. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów/podopiecznych – dylematy edukacji włączającej / Małgorzata Kitlińska-Król. – Bibliogr. // W : Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rzeczywistości pedagogicznej / red. nauk. Małgorzata Kitlińska-Król ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. – Dąbrowa Górnicza : Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2014. – S. 13-31
M 215124 (Opole)

90. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska. – Kraków : “Impuls”, 2017. – 194 s. ; 24 cm.
M 054744 M 64490 KK M 068531 M 217268 M 217269 M 217270

91. Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych / Zenon Gajdzica. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls” ; Katowice : Uniwersytet Śląski, 2011. – 229 s. : il. ; 24 cm
M 62129 (Kędzierzyn-Koźle), C 066475 (Nysa), M 206411 M 209797 C 206316 (Opole)

92. Szkoła dla wszystkich : uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / pod red. Jadwigi Boguckiej i Danuty Al-Khamisy. – Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009. – 64 s. : il. ; 23 cm
M 217352 (Opole)

93. Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością T. 2.2 / pod red. Jolanty Baran, Tamary Cierpiałowskiej, Doroty Kornaś. – Kraków : “Impuls”, 2013. – 209 s. : il. ; 24 cm
M 63143 (Kędzierzyn-Koźle), M 212539 M 212540 (Opole)

94. Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego w Polsce w latach 1989-2012 / Danuta Apanel. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Słupsk : Instytut Pedagogiki i Pracy Socjalnej Akademii Pomorskiej, 2014. – 563 s. : il. ; 23 cm

95. Terapia zajęciowa / Ewa Baum. – Warszawa: “Fraszka Edukacyjna”, 2008. – 92 s. : il. ; 24 cm
M 61244 (Kędzierzyn-Koźle), C 065071 (Nysa), C 200250, M 208305 (Opole)

96. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej : budowanie systemu wsparcia i pomocy / pod red. Anny Grabowskiej i Małgorzaty Gębickiej-Zdanewicz. – Warszawa : Fundacja “Promyk Słońca” ; Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2010. – 81, [1] s. : il. ; 24 cm

97. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, formy i metody pracy : konferencja, Centrum Kongresowe Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 10 października, 2011 r. : materiały konferencyjne. – Wrocław : Oddział Fundacji “Promyk Słońca”, 2011. – 88, [1] s. : il. ; 24 cm

98. Uczeń nieprzystosowany społecznie i jego funkcjonowanie w szkole w myśl edukacji inkluzyjnej / Katarzyna Marciniak-Paprocka // W : Codzienność szkoły : uczeń = The everyday life at school : the apprentice / pod red. Ewy Bochnio, Inetty Nowosad, Mirosława J. Szymańskiego. – Kraków : “Impuls”, 2014. – S. 237-246
M 63072 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 212579 M 212580 C 212572 (Opole)

99. Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji / red. nauk. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk ; Uniwersytet Zielonogórski. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2010. – 168 s. : il. ; 25 cm

100. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej / Aneta Paszkiewicz, Małgorzata Łobacz. – Warszawa : “Difin”, 2013. – 246, [2] s. ; 23 cm. – (Engram)
M 63278 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 067110 M 211175 M 211176

101. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej / red. nauk. Zenon Gajdzica. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, 2011. – 147 s. : il. ; 24 cm

102. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej : wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne / pod red. Joanny Głodkowskiej.- Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2011. – 316, [4] s. : il. ; 24 cm

103. Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych / Zofia Palak. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000. – 175, [1] s. : il. ; 24 cm
M 57654 (Kędzierzyn-Koźle)

104. Uczniowie z chorobami przewlekłymi : jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację / red. nauk. Barbara Woynarowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.- 322, [2] s. ; 21 cm
M 63279 (Kędzierzyn-Koźle), M 205464 (Opole)

105. Uwarunkowania akceptacji uczniów w klasie integracyjnej / Danuta Baraniewicz. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009. – 175, [1] s. : il. kolor. ; 21 cm

106. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych : wybrane zagadnienia / red. nauk. Jana Wojtasia. – Legnica : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona, 2011. – 136 s. : il. ; 24 cm

107. Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju / Janina Wyczesany, Zenon Gajdzica. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2006. – 203,[3] s. : rys. ; 24 cm
M 197196 M 197197 C 197054 (Opole)

108. Uwarunkowania postaw : nauczyciele i inne grupy zawodowe wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych / Joanna Kossewska. – Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 2000.- 291, [1] s. ; 21 cm
C 060112 (Nysa)

109. Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych / Barbara Grzyb. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2013. – 305 s. : il. ; 24 cm
M 054068 (Brzeg), M 62794 (Kędzierzyn-Koźle), M 211756 (Opole)

110. Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych : praca zbiorowa / pod red. Zenona Gajdzicy i Anny Klinik. – Katowice : Wydaw. UŚ, 2004. – 332 s. : wykr. ; 24 cm

111. Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej / pod red. Marii Chodkowskiej. – Wyd. 2 popr. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2003. – 334 s. : il. ; 24 cm
M 192243 C 191927 (Opole)

112. Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010. – 239, [1] s. : il. ; 24 cm

113. Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej) / Kasper Sipowicz, Tadeusz Pietras. – Wrocław : “Continuo”, 2017. – 117 s. : il. ; 24 cm.
M 054810 C 068534 C 216392 M 216365

114. Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji / Anna Zamkowska. – Radom : Politechnika Radomska. Wydawnictwo, cop. 2009. – 402 s. : il. ; 24 cm

115. Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych : wybrane zagadnienia / [pod red. Joanny Witczak-Nowotnej ; aut. Małgorzata Dońska-Olszko et al.] ; Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. – Warszawa : Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, 2010. – 88 s. : il. kolor. ; 24 cm

116. Wybrane problemy integracyjnego systemu kształcenia / Anna Zamkowska. – Radom : PR, 2000. – 210 s. : il. ; 21 cm

117. Wyrównywanie szans młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym : edukacja włączająca = Equalizing chances of youth at risk of social exclusion : inclusive education of social misfits / Paulina Kiczko-Kamut // W : Edukacja inkluzyjna : teoria, system, metoda. Cz. 2 / red. Beata Bocian-Waszkiewicz, Aneta Niewęgłowska, Sławomir Sobczak. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2015. – S. 25-44

118. Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych / Jolanta Lipińska-Lokś. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2011. – 288, [2] s. : il. ; 24 cm

 

Artykuły w czasopismach:

119. Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych / Kornelia Czerwińska // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 3, s. 163-174

120. Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych / Kornelia Czerwińska // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 243-251

121. Analiza i opis przypadku problemu edukacyjnego w klasie integracyjnej / Urszula Grygier // Nowa Szkoła. – 2001, nr 8, s. 40-42

122. Badania nad kształceniem dzieci dysfunkcyjnych w szkołach masowych, na przykładzie doświadczeń gdańskich / Jolanta Rembowska-Tabaro // Studia i Badania Naukowe / Ateneum – Szkoła Wyższa w Gdańsku. – R. 2, nr 2 (2008), s. 187-198

123. Bariery integracji edukacyjnej dzieci z wadą słuchu w Polsce / Anna Jakoniuk-Diallo // Studia Edukacyjne. – 2010, nr 14, s. 171-182

124. Biblioteka szkolna a integracja społeczna uczniów niepełnosprawnych w szkołach masowych / Urszula Zięba // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 4, s. 286-292

125. Blaski i cienie integracji / Alicja Żelazna, Małgorzata Listowska // Dyrektor Szkoły. – 2001, nr 3, s. 13-14

126. Błędy wychowawcze pedagogów uczących w oddziałach integracyjnych – opinie rodziców dzieci zdrowych i niepełnosprawnych / Danuta Osik-Chudowolska // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – T. 27 (2008), s. 149-156

127. Bycie razem mimo różnic / Radosław Piotrowicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 1, s. 14-19
* Praca z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu masowym i edukacja włączająca

128. Chcemy być razem / Elżbieta Kowalczyk // Życie Szkoły. – 2003, nr 6, s. 344-345

129. Co nowego w edukacji włączającej / Anna Firkowska-Mankiewicz // Edukacja. – 2010, nr 2, s. 16-23

130. Co warto zmienić w polskim modelu integracji? : ref. / Małgorzata Kościelska // Forum Psychologiczne. – 2000, nr 2, s. 196-199

131. Co z tą integracją? / Laura Jurga // Dyrektor Szkoły. – 2004, nr 9, s. 32-33

132. Codzienne wsparcie ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej / Zenon Gajdzica // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Seria Pedagogika. – Z. 4 (2009), s. 67-75

133. Czy matura w Polsce daje równe szanse mlodzieży niewidomej i słabowidzącej? / Agata Kunicka-Goldfinger // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 3, s. 76-84

134. Czy szkoła jest gotowa do przyjęcia dzieci innych? / Katarzyna Maćkowiak // Edukacja. – 2003, nr 1, s. 66-74

135. Czy szkoły integracyjne rozwijają kapitał społeczny dzieci? / Dorota Wiśniewska-Juszczak // Psychologia Jakości Życia. – T. 3, nr 1 (2004), s. 39-60

136. Dbajmy o integrację / Gabriela Chmielewska // Edukacja i Dialog. – 2005, nr 1, s. 17-19

137. Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? : doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta // Szkoła Specjalna. – 2014, nr 3, s. 186-201

138. Dobre chęci to za mało / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 4, s. 11
* NIK o pracy szkół z uczniami niepełnosprawnymi

139. Dobrze nam razem / Mirella Nikolussi-Malicka // Życie Szkoły. – 2006, nr 7, s. 19-21

140. Dylematy nauczycieli : o skutkach wspólnej nauki dzieci niepełnosprawnych z dziećmi sprawnymi / Janusz Erenc // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 5, s. 346-359
141. Dzieci autystyczne w klasach integracyjnych / Katarzyna Patyk // Wychowawca. – 2008, nr 10, s. 14-15

142. Dzieci niepełnosprawne w klasach integracyjnych / Jolanta Lipińska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2000, nr 7, s. 39-41

143. Dzieci niepełnosprawne w szkole włoskiej / Sabina Sawicka-Wilgusiak // Nowa Szkoła. – 2011, nr 8, s. 48-51

144. Dzieci z porażeniem mózgowym w szkole masowej / Renata Rożyńska // Nowa Szkoła. – 2002, nr 1, s. 57-59

145. Dzieci z uszkodzonym słuchem w nauczaniu integracyjnym / Jolanta Barańska // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 236-239

146. Dziecko autystyczne w klasie szkolnej / Krystyna Barłóg // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2001, nr 8/9, s. 26-28

147. Dziecko autystyczne w szkole a praca asystenta osoby niepełnosprawnej : studium przypadku / Magda Lejzerowicz, Magdalena Gągolewska. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2016, nr 1, s. 22-29

148. Dziecko niedosłyszące w mojej klasie / Ewa Kowalska // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 51-58

149. Dziecko niedosłyszące w szkole powszechnej / Irena Czepulonis // Nowa Szkoła. – 2004, nr 4, s. 59-60

150. Dziecko niepełnosprawne w placówce integracyjnej: szansa czy zagrożenie? : z doświadczeń pracy nauczyciela z klasami integracyjnymi / Iwona Cugier // Pampaedia. – 2005/2006, nr 2/3, s. 231-244

151. Dziecko niepełnosprawne w szkole publicznej, czyli kogo nie boli… / Bogusław Śliwerski // Grupa i Zabawa. – 2000, nr 3, s. 2-11

152. Dziecko słabo widzące w szkole integracyjnej na etapie edukacji wczesnoszkolnej : z doświadczeń nauczyciela wspierającego / Ewa Cecka // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 1, s. 32-36

153. Dziecko z autyzmem w grupie integracyjnej / Nina Zawidniak // Życie Szkoły. – 2010, nr 10, s. 30-36

154. Dziecko z chorobą przewlekłą w systemie oświaty / Teresa Serafin // Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. – 2013, nr 3, s. 45-67

155. Dziecko z wadą słuchu w szkole integracyjnej : (implikacje dla praktyki pedagogicznej) / Marzenna Zaorska // Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika. – Z. 24 (2008), s. 117-133

156. Edukacja dla wszystkich : pytania o integrację osób niepełnosprawnych / Marta Wiatr // Prakseologia. – 2005, nr 145, s. 111-117
157. Edukacja dzieci z niepełnosprawnościami w ujęciu Konwencji ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami / Małgorzata Szeroczyńska // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 2, s. 137-141

158. Edukacja inkluzyjna – geneza, istota, perspektywy / Grzegorz Szumski // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2006, nr 1, s. 93-114

159. Edukacja integracyjna jako alternatywa specjalnego systemu kształcenia i wychowania dzieci niepełnosprawnych / Maria Ożóg-Radew // Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne. – 2003, nr 1, s. 7-24

160. Edukacja integracyjna szansą, ale dla kogo? : o organizacyjnych, społecznych, ekonomicznych i etycznych dylematach związanych z realizacją idei integracji / Jarosław Bąbka // Forum Oświatowe. – T. 1 (2001), s. 53-65

161. Edukacja integracyjna w wizji integracji społecznej / Beata Jachimczak // Studia Edukacyjne. – 2012, nr 20, s. 79-86

162. Edukacja niepełnosprawnych – tacy sami, a jednak… / Agnieszka Jachowicz // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 4, s. 16-19

163. Edukacja specjalna i integracyjna w krajach Unii Europejskiej / Janina Wyczesany // Studia Pedagogica Universitatis Stetinensis. – Nr 4 (2003), s. 155-162

164. Edukacja włączająca / Mariusz Grabowski // Wychowawca. – 2015, nr 3, s. 10-11

165. Edukacja włączająca czy nauczanie specjalne? / Aneta Pukacz // Nauczyciel i Szkoła. – 2014, nr 1, s. 185-192

166. Edukacja włączająca, czyli inkluzja w edukacji / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 72, s. 4-7

167. Edukacja włączająca i integracyjna : o pozornej tożsamości znaczeń / Aleksandra Antonik // Ogrody Nauk i Sztuk. – T. 5 (2015), s. 367-37

168. Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia? = Inclusion in education as a space for development or the risk of exclusion and marginalization of the student? / Barbara Skałbania, Mirosław Babiarz // Student Niepełnosprawny. – 2018, z. 11, s. 17-27

169. Edukacja włączająca na etapie przedszkolnym w Polsce – fakty i refleksje dla przyszłych działań / Iwona Chrzanowska // Studia Edukacyjne. – Nr 37 (2015), s. 33-45

170. Edukacja włączająca : niedokończony projekt / Grzegorz Szumski // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 4, s. 127-139

171. Edukacja włączająca – nowa perspektywa pedagogiczna : uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Tamara Zachariuk, Beata Bocian // Meritum. – 2011, nr 1, dod. “Oświata Mazowiecka”, nr 2, s. 5-7

172. Edukacja włączająca : nowy kierunek w polskiej edukacji / Krzysztof Sibielski // Przegląd Edukacyjny. – 2011, nr 2, s. 2-3

173. Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów / Tamara Zacharuk // Meritum. – 2011, nr 1, s. 2-7

174. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych / Ewa Materka // Edukacja i Dialog. – 2005, nr 7, s. 7-13

175. Edukacja włączająca uczniów o umiarkowanej i znacznej niepełnosprawności : co mówią specjaliści? / Diane Lea Ryndak, Lewis Jackson, Felix Billingsley // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2007, nr 2, s. 51-69

176. Edukacja włączająca uczniów z dysfunkcją wzroku w Polsce : wdrażanie zobowiązań i wątków zaniedbanych / Marzena Dycht // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – Nr 2 (2015), s. 34-49

177. Edukacja włączająca w kontekście dzieci głuchoniewidomych : założenia a rzeczywistość / Małgorzata Książek // Niepełnosprawność. – Nr 7 (2012), s. 141-157

178. Edukacja włączająca w Norwegii / Aleksandra Antoniuk // Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. – 2013, nr 3, s. 87-99

179. Edukacja włączająca w świetle opinii nauczycieli na temat wsparcia szkoleniowego środowiska nauczycielskiego = Inclusive education in the perspective of opinions about training support made by teachers / Adam Gogacz, Anna Sołtys // Pedagogika Rodziny. – [R.] 4, nr 3 (2014), s. 211-232

180. Edukacja włączająca – wyzwanie dla polskiej szkoły? / Violetta Pulwarska // Meritum. – 2009, nr 2, s. 2-4

181. Edukacja włączająca – wyzwaniem dla polskiej szkoły : ref. / Anna Firkowska-Mankiewicz // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 1, s. 19-26

182. Edukacja włączająca w polityce oświatowej : możliwości i ograniczenia / Małgorzata Sekułowicz, Agnieszka Sekułowicz // Niepełnosprawność. – Nr 22 (2016), s. 60-72

183. Edukacja włączająca w Polsce = Education including in Poland / Agata Bogumiła Jardzioch // Polska Myśl Pedagogiczna. – T. 3 (2017), s. 193-205

184. Edukacja włączająca w praktyce / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 94, s. 47-51

185. Edukacja wobec różnicy i inkluzji : dwa typy dyskursów / Zbigniew Kwieciński // Nowa Szkoła. – 2014, nr 8, s. 13-18

186. Empiryczne i dyskursywne granice i możliwości projektowania integracji osób z niepełnosprawnością intelektualną / Alicja Sadownik, Karolina Agata Tersa // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. – 2006, nr 1, s. 51-60

187. Etyka pedagogiczna podstawą edukacji włączającej : studium przypadku / Edyta Widawska. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 1 (2016), s. 133-152
* Analiza treści zawartych w bezpłatnych podręcznikach MEN “Nasz elementarz”, które otrzymali uczniowie klas I szkół podstawowych pod kątem postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych

188. Ewolucja systemu integracyjnego w Polsce / Zofia Brańka, Małgorzata Rozenbajgier // Auxilium Sociale. – 2004, nr 2, s. 27-39

189. Formy integracji / Zofia Brańka, Małgorzata Rozenbajgier // Auxilium Sociale. – 2004, nr 1, s. 133-141

190. Formy wsparcia i pomocy edukacyjno-wychowawczej dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Niemczech / Justyna Kusztal // Chowanna. – T. 1 (2012), s. 247-255
191. Funkcje szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia – analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich / Grzegorz Szumski // Roczniki Pedagogiki Specjalnej. – T. 11 (2000), s. 73-81

192. Funkcjonowanie dzieci z autyzmem w warunkach szkoły ogólnodostępnej, czyli integracja w szkole nieintegracyjnej / Ewa Korulska // Konteksty Pedagogiczne. – 2013, nr 1, s. 165-179

193. Funkcjonowanie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w szkole masowej / Katarzyna Chwiećko // Gospodarka Regionalna i Turystyka. – 2005, z. 1, s. 41-59

194. Funkcjonowanie grup integracyjnych w opiniach nauczycieli : (wyniki badań ankietowych) / Anna Braunek // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. – 2000, nr 2, s. 122-130

195. Funkcjonowanie klas integracyjnych : raport / Jadwiga Sikorska, Mażenna Pabiańczyk // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2004, nr 12 (2004), s. 20-27

196. Funkcjonowanie społeczne ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej : (sprawozdanie z badań przeprowadzonych w oddziałach integracyjnych szkoły ponadgimanzjalnej) / Agnieszka Kamyk-Wawryszuk // Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych. – Z. 1 (2008), s. 97-110

197. Funkcjonowanie społeczne uczniów z niepełnosprawnością kształcących się w systemie integracyjnym / Magdalena Głodzik // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – T. 26 (2006), s. 137-149

198. Granice integracji w warunkach reformy szkolnej i zjawisk społecznych w szkole / Ewa Skrzetuska // Niepełnosprawność. – 2010, nr 3, s. 9-16

199. I gdzie te równe szanse? / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2012, nr 42, s. 6

200. Idea integracji edukacji dzieci niepełnosprawnych we współczesnej polskiej szkole podstawowej / Mirosław Rutkowski // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 1, s. 7-16

201. Iluzje inkluzji? : uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach oświatowych / Izabela Cytlak // Studia Edukacyjne. – 2013, nr 27, s. 173-184

202. Inkluzja edukacyjna na etapie przedszkola w rozumieniu rodziców dzieci niepełnosprawnych / Iwona Myśliwczyk. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2016, nr 2, s. 166-180

203. Inkluzja jako forma nauczania dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych / Petro Husak, Helena Bielkina-Kowalczuk // Studia i Prace Pedagogiczne. – R. 1 (2014), s. 143-150

204. Inny, obcy w klasie : refleksje na temat nauczania integracyjnego / Matylda Pachowicz // Rocznik Pedagogiczny. – T. 31 (2008), s. 151-163

205. Integracja a kształcenie zintegrowane oraz integracyjne problemy terminologiczno-interpretacyjne / Wiesław Lech Kurpeta // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2004, nr 3, s. 115-124

206. Integracja czy izolacja? / Jolanta Narewska, Elżbieta Woźniak // Życie Szkoły. – 2003, nr 6, s. 367-369

207. Integracja dzieci niepełnosprawnych ruchowo ze zdrowymi rówieśnikami – wartościowe partnerstwo / Sabina Lorek // Nauczyciel i Szkoła. – 2009, nr 3/4, wkł. nr 2, s. 35-41

208. Integracja edukacyjna : od zależności go autonomii / Grażyna Dryżałowska // Studia Edukacyjne. – 2013, nr 25, s. 51-61

209. Integracja edukacyjna w świetle oczekiwań i doświadczeń dzieci niepełnosprawnych / Aleksandra Maciarz // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 196-201

210. Integracja inna niż wszystkie / Barbara Lorenc, Maria Rzempowska // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 5, s. 291-293

211. Integracja osób z niepełnosprawnością : możliwości i bariery / Beata Wołosiuk // Rozprawy Społeczne / Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. – T. 7, nr 1 (2013), s. 69-78

212. Integracja szkolna a kształtowanie tożsamości kulturowej dzieci i młodzieży niesłyszącej / Mariusz Sak // Kwartalnik Edukacyjny. – 2011, nr 4, s. 35-43

213. Integracja szkolna uczniów niepełnosprawnych jako zagadnienie ogólnopedagogiczne / Marcin Wlazło // Forum Oświatowe. – 2008, t. 1, s. 101-112

214. Integracja w kształceniu i wychowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Wiesława Pacholec-Maślak // Zeszyty Naukowe Instytutu Socjologii / Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu. – Nr 1 (2008), s. 103-115

215. Integracja wielowymiarowa uczniów z niepełnosprawnością / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 3, s. 27-34

216. Integracja zaczyna się w sercu człowieka / Lidia Parda, Bogumiła Przytuła // Meritum. – 2011, nr 1, dod. “Oświata Mazowiecka”, nr 2, s. 22-24

217. IPET : mundurek szyty na miarę niepełnosprawnego Jasia / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 95, s. 3-8
* Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

218. Istota kształcenia integracyjnego w polskim systemie oświaty / Beata Płaczkiewicz // Zeszyty Naukowe WSHE. – T. 38 (2014), s. 155-166

219. Kapitał kulturowy niepełnosprawnych uczniów w specjalnych i integracyjnych formach kształcenia a kwestia znaczeń konstruujących społeczny dyskurs nierówności / Jolanta Rzeźnicka-Krupa // Niepełnosprawność. – 2010, nr 3, s. 52-65

220. Kategoria inności wobec problemów integracji – różnicowania / Mariusz Garbiec // Podstawy Edukacji. – T. 7 (2014), s. 243-260

221. Kilka uwag na temat teorii kształcenia integracyjnego / Zenon Gajdzica // Niepełnosprawność. – 2010, nr 3, s. 32-40

222. Klasy integracyjne szansą rozwoju dzieci niepełnosprawnych / Beata Kulik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 9, s. 38-40

223. Kształcenie integracyjne a inkluzyjne / Anna Zamkowska // Prace Naukowe. Pedagogika / Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego. – 2011, nr 1, s. 35-47

224. Kształcenie integracyjne : i co dalej? / Wojciech Książek // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 10, s. 40-41

225. Kształcenie integracyjne : korzyści i bariery / Anna Zamkowska // Życie Szkoły. – 2010, nr 10, s. 5-10

226. Kształcenie integracyjne : od ideałów do rzeczywistości / Barbara Zasada // Nowa Szkoła. – 2004, nr 4, s. 57-58

227. Kształcenie integracyjne : perspektywa nauczyciela / Ewa Materka // Nowa Szkoła. – 2005, nr 9, s. 37-43

228. Kształcenie integracyjne : szansa czy zagrożenie? / Agnieszka Komorowska // Kultura i Edukacja. – 2005, nr 4, s. 43-51

229. Kształcenie integracyjne w Polsce i w krajach Unii Europejskiej / Jan Łysek // Nauczyciel i Szkoła. – 2002, nr 1/2, s. 9-15

230. Kształcenie integracyjne uczniów niepełnosprawnych / Jacek Kwapisz // Nowa Szkoła. – 2002, nr 1, s. 4-6

231. Kształcenie integracyjne uczniów niepełnosprawnych w świetle reformy oświaty / Urszula Morcinek // Studia Pedagogica Universitatis Stetinensis. – Nr 4 (2003), s. 89-99

232. Kształcenie integracyjne w opinii nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego / Irena Stańczak // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 1, s. 22-29

233. Kształcenie integracyjne w Polsce i w krajach Unii Europejskiej / Jan Łysek // Nauczyciel i Szkoła. – 2002, nr 1/2, s. 9-15

234. Kształcenie osób niepełnosprawnych w Holandii / Katarzyna Marciniak-Paprocka // Student Niepełnosprawny. – Z. 6 (2013), s. 89-98

235. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w polityce europejskiej według Raportu EURYDICE / Anna Zamkowska // Prace Naukowe. Pedagogika / Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego. – 2005, nr 1/2, s. 18-29

236. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi – korzyści : terapeutyczny wpływ różnorodności / Kornelia Hübscher // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 6, s. 39-41

237. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami // Przegląd Oświatowy. – 2018, nr 4, s. 7-8
* Wyniki kontroli NIK dotyczące dostępności kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami

238. Kształtowanie tolerancji jako jedno z nowych zadań nauczyciela / Iwona Rudek // Auxilium Sociale. – 2004, nr 3/4, s. 119-140

239. Kultura fizyczna – jako obszar edukacji inkluzyjnej niepełnosprawnych / Tadeusz Maszczak // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2008, nr 9, s. 10-15

240. Międzyszkolny Program Integracyjny “Iskierka przyjaźni” / Teresa Brych, Marzena Gołębiowska // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 303-305

241. Model polskiej szkoły integracyjnej : wybrane zagadnienia / Danuta Apanel // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. – T. 17 (2008), s. 231-244

242. Najwyższa Izba Kontroli o kształceniu uczniów z niepełnosprawnościami. Cz. 1 / Ludwik Malinowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 4, s. 315-320

243. Najwyższa Izba Kontroli o kształceniu uczniów z niepełnosprawnościami. Cz. 2 / Ludwik Malinowski // Szkoła Specjalna. – 2018, nr 5, s. 386-393

244. Nauczanie w klasie integracyjnej / Elżbieta Siudak // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 1, s. 37-43

245. Nauczyciel i pedagog specjalny w klasie integracyjnej / Ewa Materka // Nowa Szkoła. – 2002, nr 1, s. 19-22

246. Nauczyciel specjalista w integracyjnym systemie kształcenia : między nadzieją a zagrożeniami / Aleksasndra Szczesiul // Szkice Humanistyczne. – 2013, nr 1, s. 181-189

247. Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swoim przygotowaniu do pracy z uczniem niepełnosprawnym w kontekście przemian pierwszej dekady XXI wieku / Zenon Gajdzica // Chowanna. – T.2 (2013), s. 263-273

248. Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swojej pracy z dzieckiem lekko niepełnosprawnym intelektualnie : wyniki badań podłużnych / Zenon Gajdzica // Ruch Pedagogiczny. – 2012, nr 4, s. 155-163

249. Normalizacja, integracja i inkluzja społeczna w życiu osób niepełnosprawnych : możliwości i ograniczenia. Cz. 1, Edukacja / Marta Doroba // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 1, s. 5-19

250. O integracji i współpracy nauczycieli w klasach integracyjnych / Katarzyna Smolińska // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 6, s. 14-16

251. O nauczaniu integracyjnym / oprac. Małgorzata Kummant // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 5, dod. Niezbędnik Dyrektora, s. 15-16

252. O powinnościach nauczyciela wychowania fizycznego w edukacji inkluzyjnej / Tadeusz Maszczak // Kultura Fizyczna. – 2007, nr 9-10, s. 1-5

253. O społecznych kontekstach edukacji włączającej. Cz. 1 / Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 3, s. 49-50

254. Obecność i funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w środowisku szkolnym / Aleksandra Cieślińska, Małgorzata Karwowska // Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. – Nr 3 (2008), s. 47-59

255. Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Cz. 1 / Zenon Gajdzica // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2012, nr 1, s. 67-78

256. Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Cz. 2 / Zenon Gajdzica // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2012, nr 2, s. 35-50

257. Osoby niesłyszące w systemie edukacji / Marta Wójcik // Niepełnosprawność. – 2010, nr 4, s. 42-54

258. Oświata specjalna a proces inkluzji : europejski bilans A.D. 2003 / Piotr Matela // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2004, nr 2, s. 10-29

259. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną przez nauczycieli i uczniów szkół ogólnodostępnych w Polsce i na Litwie / Diana Aksamit-Staszkievicz // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 1, s. 26-33

260. Perspektywy integracyjnego kształcenia niepełnosprawnych w Polsce : analiza systemowo-porównawcza / Grzegorz Szumski // Ruch Pedagogiczny. – 2002, nr 3/4, s. 12-24

261. Pierwsze kroku ku różnorodności w szkole / Magdalena Goetz // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 12, s. 77-80

262. Po pierwsze, nie izolować / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 21, s. 8
* Edukacja włączająca i nauczanie indywidualne – zmiany

263. Podstawowe założenia edukacji inkluzyjnej / Tamara Zacharuk. – Bibliogr. // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2000, nr 2, s. 23-27

264. Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. – Vol. 18 (2005), s. 139-154

265. Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z wadą słuchu / Małgorzata Zaborniak-Sobczak // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2004, nr 1, s. 71-78

266. Postawy nauczycieli wobec integracji uczniów niepełnosprawnych / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2005, nr 2, s. 3-14

267. Postawy uczniów klas I-III wobec niepełnosprawności w klasach integracyjnych : rozważania teoretyczne i praktyczne / Krzysztof Zajdel // Zeszyty Wydziału Humanistycznego / Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze. – [T.] 8 (2013), s. 41-61

268. Postawy wobec osób niepełnosprawnych a zbliżenia i dystanse w klasach integracyjnych / Bronisława Dudziak // Kwartalnik Edukacyjny. – 2005, nr 1, s. 14-21

269. Potrzeby dzieci niepełnosprawnych a zmiany w szkołach : (z doświadczeń szkół integracyjnych) / Jadwiga Bogucka, Dorota Żyro // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. – 2003, nr 1, s. 98-106

270. Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne – weryfikacja modelu teoretycznego / Grzegorz Wiącek, Andrzej E. Sękowski // Roczniki Psychologiczne. – 2007, nr 2, s. 89-111

271. Praca z dzieckiem niesłyszącym w szkole masowej / Grażyna Dylewska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2004, nr 3, s. 53-54

272. Praktyka nauczania i wychowania integracyjnego uczniów niepełnosprawnych w myśli pedagogicznej Zofii Sękowskiej / Maria Jolanta Żmichrowska // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania w Częstochowie. – 2010, nr 1, s. 57-74

273. Problemy integracji dziecka z zespołem Aspergera w oparciu o narrację oraz studium przypadku : wycinek z badań jakościowych / Małgorzata Dumara // Niepełnosprawność. – 2010, nr 3, s. 133-140

274. Przeciwdziałanie budowaniu stereotypów w stosunku do dzieci niepełnosprawnych / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 1, s. 6-7

275. Przeciwdziałanie budowaniu stereotypów w stosunku do dzieci niepełnosprawnych / Anna Kałuba-Korczak // Życie Szkoły. – 2016 nr 2, s. 4-7

276. Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzbami : raport z badań / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2015, nr 4, s. 245-259

277. Przemiany teorii i praktyki w edukacji osób niepełnosprawnych / Marianna Marek-Ruka // Niepełnosprawność. – 2010, nr 3, s. 17-31

278. Przez kształcenie integracyjne do integracji społecznej / Grzegorz Szumski // Ruch Pedagogiczny. – 2003, nr 5/6, s. 24-39

279. Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży niewidzącej w szkołach ogólnodostępnych / Milena Nazarczuk// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 2, s. 43-47

280. Pytanie o szanse na dalsze uczestnictwo uczniów z wadą słuchu w edukacji integracyjnej / Agnieszka Sakowicz-Boboryko // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 212-216

281. Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej / Elżbieta Wiśniewska // Chowanna. – T.1 (2009), s. 155-167

282. Reformatorskie działania w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością – “druzgocące fakty dokonane” czy postęp? / Sławomira Sadowska. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2017, nr 3, s. 7-20
* Artykuł dot. zmian na pierwszym etapie edukacyjnym, jakie wymuszono ciągiem reform strukturalnych i programowych po zmianie politycznej w 1989 r., a dokładniej tych, które zainicjował w 1999 r. rząd Jerzego Buzka

283. Relacje pomiędzy pedagogiką specjalną i ogólną w kształceniu integracyjnym : ambiwalencja czy harmonia? / Anna Bombińska-Domżał // Niepełnosprawność. – 2010, nr 3, s. 126-132

284. Relacje rówieśnicze uczniów z niepełnosprawnością w nauczaniu inkluzyjnym : wybrane problemy / Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2014, nr 4, s. 88-98

285. Rodzice dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą. Cz. 3 / Jolanta Rafał-Łuniewska // Remedium. – 2018, nr 2, s. 13-15

286. Rodzice i nauczyciele o klasach integracyjnych / Karolina Zima, Agnieszka Jankowicz-Szymańska // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2010, nr 1, s. 64-75

287. Rola i działanie placówek integracyjnych w obliczu oczekiwań rodziców dziecka z niepełnosprawnością / Anna Michalczyk // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica. – [Nr] 3 (2014), s. 86-96

288. Role i zadania nauczycieli w placówkach kształcenia integracyjnego – wybrane zagadnienia / Danuta Apanel // Łużyckie Zeszyty Naukowe. – Z. 4 (2008), s. 68-78

289. Segregacja w integracji edukacyjnej / Agnieszka Sakowicz-Boboryko // Edukacja. – 2009, nr 3, s. 109-114

290. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością wzroku / Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2017, nr 4, s. 285-291

291. Społeczna gotowość dzieci niepełnosprawnych do integracji edukacyjnej / Krystyna Baranowicz // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 4, s. 293-303

292. Społeczna integracja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Katarzyna Łupińska, Agnieszka Soroczyńska // Meritum. – 2012, nr 4, dod. “Oświata Mazowiecka”, nr 4, s. 18-19

293. Społeczne efekty integracji edukacyjnej w klasach młodszych / Maria Chodkowska // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2001, nr 4, s. 10-17

294. Spostrzeganie dzieci niepełnosprawnych przez nauczycieli i specjalistów realizujących założenia edukacji integracyjnej / Jarosław Bąbka // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 4, s. 203-207

295. Stan obecny i perspektywy rozwoju kształcenia uczniów niepełnosprawnych / Maria Rusin // Kwartalnik Edukacyjny. – 2004, nr 1, s. 14-16

296. Studium przypadku : perspektywa nauczyciela / Urszula Wyganowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 1, s. 39-44
* Dot. 12-letniej niepełnosprawnej ruchowo dziewczynki – uczennicy IV klasy integracyjnej w szkole podstawowej ogólnodostępnej

297. Sukces i zmiana służąca jego intensyfikacji w opiniach nauczycieli klas początkowych / Zenon Gajdzica // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 3, s. 61-70

298. Szanse edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. – 2009, nr 3, s. 173-183

299. Szanse i zagrożenia edukacji integracyjnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk // Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Psychologia. – Z. 11 (2003), s. 29-40

300. Szanse i zagrożenia społecznej integracji osób niepełnosprawnych w wymiarze edukacyjnym / Izabela Cytlak // Studia Edukacyjne. – 2008, nr 7, s. 265-276

301. Szkoła integracyjna i szkoła specjalna w Danii / Bożena Foder, Barbara Trochimiak // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 312-315

302. “Szkoła liderów – edukacja dla integracji” : program integracji osób niepełnosprawnych / Krzysztof Potocki // Kwartalnik Edukacyjny. – 2001, nr 2, s. 74-80

303. Szkoła wobec potrzeb dziecka z zespołem Aspergera : z perspektywy doświadczeń nauczyciela-terapeuty / Edyta Kosior // Szkoła Specjalna. – 2009, nr 3, s. 204-217

304. Świadomość niepełnosprawności warunkiem kształcenia inkluzywnego / Dagmara Nowak-Adamczyk // Przegląd Naukowo-Metodyczny. – 2014, nr 3, s. 201-215

305. Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej / Artur Rojek // Wychowawca. – 2015, nr 3, s. 16-17

306. Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej / Katarzyna Walęcka-Matyja, Dominika Kurpiel // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2013, nr 2 (2013), s. 37-52

307. Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej / Bogdan J[an] Krawczyk // Nowa Szkoła. – 2002, nr 1, s. 9-11

308. Uczeń niewidomy i uczeń dyslektyczny na lekcji języka angielskiego : wyzwanie dla współczesnej integracji? / Katarzyna Jaworska-Biskup // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Neofilologia. – T. 11 (2007), s. 123-127

309. Uczeń z autyzmem w publicznej szkole masowej / Izabela Krasiejko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 5, s. 30-36

310. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną : jak osiągnąć sukces edukacyjny? / Barbara Marcinkowska // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 79, s. 6-9

311. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni szkoły – wybrane aspekty funkcjonowania / Jolanta Lipińska-Lokś // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 5, s. 34-44

312. Uczeń z niepełnosprawnością w pułapce nudy / Leszek Ploch. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2018, nr 3, s. 165-172

313. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty / Ewelina Krzymowska // Wychowawca. – 2015, nr 3, s. 5-7

314. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie integracyjnej / Aneta Paszkiewicz // Scientia. – 2013, nr 7, s. 118-139

315. Uczniowie niepełnosprawni w polskim szkolnictwie powszechnym / Mirosław Henryk Kowalski // Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. – 2014, nr 3, s. 91-107

316. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : integracja edukacyjna procesem złożonym i trudnym / Joanna Głodkowska // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 1, s. 5-16

317. Uwarunkowania efektywności kształcenia integracyjnego / Zofia Brańka, Małgorzata Rozenbajgier // Auxilium Sociale. – 2004, nr 1, s. 58-81

318. Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej / Zdzisław Kazanowski // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 1, s. 20-33

319. W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej / Joanna Głodkowska // Meritum. – 2009, nr 2, s. 5-8

320. W stronę innego spojrzenia na szkołę jako miejsca terapii ucznia z niepełnosprawnością intelektualną / Sławomira Sadowska // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2005, nr 1, s. 71-86

321. Warunki funkcjonowania dziecka z głębokim ubytkiem słuchu w szkole masowej / Iwona Zaporowska-Stachowiak // Ruch Pedagogiczny. – 2003, nr 5/6, s. 91-94

322. Wewnętrzne funkcje placówek realizujących edukację integracyjną w świetle badań / Jarosław Bąbka // Edukacja. – 2002, nr 2, s. 81-87

323. Wiedza na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu i opinie dotyczące edukacji włączającej dzieci z tymi zaburzeniami u nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich / Iwona Nowakowska, Ewa Pisula. – Bibliogr. // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2018, nr 2, s. 29-47

324. Włączanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową do szkół ogólnodostępnych wyzwaniem dla tyflopedagogiki / Milena Nazarczuk // Student Niepełnosprawny. – Z. 3 (2010), s. 17-40

325. Włączanie jest procesem / Anna Florek // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 2, s. 38-39

326. Włączanie po polsku / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2013, nr 9, s. 11

327. Włączanie wyzwaniem dla szkoły / Katarzyna Leśniewska // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 4, s. 70-73

328. Wpływ ksztalcenia integracyjnego i masowego na stosunek uczniów pełnosprawnych do niepełnosprawności / Piotr Urbański, Agata Glapa, Renata Śleboda // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2014, nr 3, s. 103-121

329. Wpływ rozumienia pojęć opisujących niepełnosprawność na jakość życia uczniów w kształceniu integracyjnym / Anna Bombińska-Domżał // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2013, nr 3, s. 39-50

330. Wsparcie osób wysoko funkcjonujących z autyzmem i zespołem Aspergera w edukacji masowej i integracyjnej / Andrzej Wolski // Rewalidacja. – 2012, nr 2, s. 26-65

331. Wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na tle systemu pomocy dzieciom i młodzieży w Niemczech / Justyna Kusztal // Szkice Humanistyczne. – 2012, nr 1, s. 105-113

332. Współczesne modele integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych / Joanna Kossewska // Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica. – [Nr] 1 (2003), s. 61-78

333. Wyrównywanie szans / Katarzyna Smolińska // Sygnał. – 2017, nr 11, s. 24-26

334. Wyrównywanie szans edukacyjnych osób niepełnosprawnych w Polsce / Maria Ożóg-Radew // Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne. – 2004, nr 10, s. 243-257

335. Wyrównywanie szans w edukacji osób niepełnosprawnych – paradygmaty europejskie / Helena Łaś // Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie. Socjologia, Pedagogika. – R. 1 (2007), s. 269-284

336. Zadania w kształceniu nauczycieli w kontekście edukacji włączającej / Lidia Marszałek // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 6, cz. 1 (2007), s. 275-288

337. Zapewnienie prawidłowych warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych obszarem kontroli MEN / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 93, s. 36-39

338. Znaczenie otwartości nauczycieli w relacjach z uczniami w klasach integracyjnych / Małgorzata Samujło, Teresa Sokołowska-Dzioba // Zeszyty Naukowe – Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza im. Wincentego Pola w Lublinie. – T. 16 (2013), s. 179-196

339. Znaczenie różnorodności uczniów w klasach integracyjnych / Urszula Grygier // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 7, s. 38-42

 

Oprac. Jarosław Janyk, Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

 

Aktualizacja: luty 2019 r.