Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły

Bibliografia “Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły” gromadzi piśmiennictwo z lat 2010-2016 i zawiera 78 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

KSIĄŻKI:

1. Badając egzaminy : podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych / Maciej Jakubowski, Artur Pokropek. – Warszawa : Centralna Komisja Egzaminacyjna, 2009. – 199, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
Sygn. M 61902 M 61903 M 61904 M 61905 Kędzierzyn-Koźle, M 052611 M 052612 M 053051 Kluczbork, C 06579 M 065796 M 065797 M 065798 Nysa, C 204020 M 202603 M 204037 M 204038 Opole

2. Badania ewaluacyjne w środowisku szkoły / Iwona Sobieraj. – Kraków :”Nomos”, 2014. – 238, [2] s. ; 21 cm + płyta CD-ROM
Sygn. M 213557 M 213558 Opole

3. Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki / Bolesław Niemierko. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. – 363,[1] s. : il. ; 24 cm.
Sygn. C 051218 Brzeg, C 62038 Kędzierzyn-Koźle, C 052311 M 052391 M 052392 Kluczbork, C 065475 M 065476 M 066927 M 066928 Nysa, C 201411 M 201446 M 201447 M 208974 Opole

4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego : ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne a jakość pracy szkoły. VIII [ósma] Ogólnopolska Konferencja z cyklu “Diagnostyka Edukacyjna” / red. Bolesław Niemierko, Jadwiga Brzdąk ; Wydział Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. – Katowice : [“Metis”], 2002. – 504 s. : 2 mapy, rys.,wykr. ; 23 cm.
Sygn. M 186274 M 186275 Opole

5. Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca : między szkolną codziennością a polityką oświatową / Małgorzata Rosalska. – Head teacher – administrator, manager, leader : between daily school life and education policy. –
Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016. – 363, [1] s. : il. (w tym kolor.). – (Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nr 238. )
Sygn. M 215158 Opole

6. Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. – Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011. – 82 s. ; 21 cm.
Sygn. C 210525 M 210564 M 210565 M 210566 Opole

7. Jak budować dobrą szkołę? : potencjał i bariery ewaluacji w oświacie / pod redakcją Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. -741, [2] s. : il. ; 25 cm.
Sygn. M 63915 M 63916 Kędzierzyn-Koźle, M 053791 Kluczbork, M 068118 Nysa, M 214535 M 214536 Opole

8. Jak być dobrym wychowawcą? : autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą / Marek Grondas [et al.]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2012. – 128 s. : il. – (Zajrzyj i Znajdź )
Sygn. M 211532 M 211533 Opole

9. Jak być jeszcze lepszym? : ewaluacja w edukacji / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012. – 339, [1] s. : il. ; 24 cm. – (Ewaluacja w Nadzorze Pedagogicznym )
Sygn. C 207782 M 207791 M 207792 M 207793 V 210337 Opole

10. Jak wspomagać pracę szkoły? : poradnik dla pracowników instytucji wspomagania. Z. 1, Założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli / [redaktor prowadząca Marianna Hajdukiewicz]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. -36 s.
Sygn. M 63743/I Kędzierzyn-Koźle, M 053711/I M 053712/I M 053713/I Kluczbork, M 067942/I M 067943/I M 067944/I Nysa, M 213913/I Opole

11. Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym / Roman Dolata, Anna Hawrot, Grzegorz Humenny, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Maciej Koniewski, Przemysław Majkut. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014. – 144 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).

12. Nadzór pedagogiczny : ewaluacja, kontrola, wspomaganie / Bożena Barszczewska. – Stan prawny na 24 lutego 2012 r. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2012. – 394 s. ; 21 cm. – (Prawo Oświatowe. )
Sygn. M 211921 Opole

13. Nadzór pedagogiczny w przedszkolu i szkole : praktyczne zastosowanie nowych przepisów / [autor: Zofia Rudzińska]. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka – Oświata Grupa Wydawnicza, 2016. – 152 s. ; 24 cm + dysk optyczny CD-ROM. – (Profesjonalne Publikacje dla Szkół i Placówek Oświatowych )
Sygn. M 215046 Opole

14. Nauczyciel w szkole uczącej się : informacje o nowym systemie wspomagania / [redakcja merotoryczna Marianna Hajdukiewicz i Jadwiga Wysocka]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. — 72 s. : rys. ; 30 cm.
Sygn. M 63771 Kędzierzyn-Koźle, M 053737 M 053738 M 053739 Kluczbork, M 067937 M 067938 M 067939 Nysa, M 213924 M 213925 Opole

15. O samowprowadzających się zmianach – przez obserwacje koleżeńskie do zespołu uczącego się i oceniania kształtującego / Aleksandra Mikulska. – Bibliogr. // W : Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków; Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – S. 119-128

16. Ocena wewnętrzna i zewnętrzna jakości kształcenia w szkołach wyższych / red. Jerzy Brzeziński ; red., Andrzej Eliasz ; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. – Warszawa : “Academica”, 2003. – 135 s. ; 24 cm.
Sygn. M 196792 Opole

17. Opis poziomów wykorzystania wskaźników EWD przez szkoły / Ewa Kędracka, Anna Rappe, Ewa Stożek // W : Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków; Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – S. 129-138
Sygn. M 213768 M 213769 Opole

18. Praktyka ewaluacji w szkole: poradnik dyrektora / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 161 s. : tab. ; 21 cm + dysk optyczny (CD ROM).
Sygn. M 61834 Kędzierzyn-Koźle, M 205627 Opole

19. Statystyczne modelowanie wskaźników Edukacji Wartości Dodanej : podsumowanie polskich doświadczeń 2005-2015 / [aut. Tomasz Żółtak]. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2015. – 90 s. : il. – Bibliogr. s. 87-90.

20. Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły ponadgimnazjalne : trafność wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla szkół maturalnych / red. nauk. Maciej Karwowski. – Warszawa : Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, 2013. – 230 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 210013 Opole

21. Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów / [Roman Dolata et al.]. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2013. – 376 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 211842 Opole

22. Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod redakcją Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ;Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 294, [1] s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 213768 M 213769 Opole

23. Uczenie się i egzamin w oczach nauczycieli : XIV Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Opole, 26-28 września 2008 / pod red. Bolesława Niemierko i Marii Krystyny Szmigel ; Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej. – Kraków : Grupa Tomami, 2008. – 656 s. : il., tab.wykr. ; 24 cm.
Sygn. M 200234 Opole

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM:

24. Analiza wyników egzaminów zewnętrznych / Wiesław Włodarski // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 10, s. 17-22

25. Co umieją dzieci i dlaczego / Małgorzata Żytko // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 117-123

26. Czy egzaminy mogą pomóc szkole w rozwoju? / Ewa Stożek. Streszcz. ang. // Polityka Społeczna. – 2012, nr temat. 1, s. 30-33

27. Czy egzaminy zakłócają pracę nauczyciela? / Bolesław Niemierko // Edukacja. – 2009, nr 1, s. 8-26

28. Czy parametryzacja sprzyja innowacyjności nauczania – z doświadczeń EWD / Ewa Kędracka // Meritum. – 2012, nr 1, s. 86-92

29. Czy segregacja uczniów ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne zwiększa efektywność nauczania mierzoną metoda EWD? / Roman Dolata // Edukacja. – 2009 nr 1 s. 60-68

30. Czynniki determinujące przyrost wiedzy uczniów w świetle badań / Wiktor Ejsmont ; Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu Bibliogr. Streszcz. ang. // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. – 2014, nr 7, s. 91-104

31. Czynniki podnoszące efektywność kształcenia w gimnazjach : kronikarska relacja z badań Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku / Barbara Przychodzeń . – Wykr. – Bibliogr. // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 2, s. 173-182

32. Czynniki warunkujące zachowania zawodowe nauczycieli / Marek Smulczyk, Łucja Krzyżanowska, Magdalena Stec. – Bibliogr. // Pedagogika Społeczna. – 2012, nr 3, s. 105-118
* Badania dotyczące podejścia nauczyciela do wykonywanego zawodu oraz do ucznia, prezentujące różne strategie nauczania. Badania przeprowadzono w 2010 roku w 30 liceach ogólnokształcących

33. Edukacyjna Wartość Dodana / Marianna Dobrosz, Bożena Pietruszewska, Małgorzata Spychalska // Przegląd Edukacyjny. – 2011, nr 4, s. 14-16

34. Edukacyjna wartość dodana, czyli zaproszenie do refleksji nad efektywnością pracy szkół / Beata Udzik // Język Polski w Liceum. – 2013/2014, nr 2, s. 7-21

35. Edukacyjna wartość dodana jako miernik efektywności nauczania w polskich gimnazjach z uwzględnieniem ich lokalizacji / Wiktor Ejsmont. Bibliogr. Streszcz. ang. // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. – Nr 34 (2013), s. 147-158

36. Edukacyjna wartość dodana. Projekt badawczy / Agnieszka Pfeiffer, Ewa Kędracka // Meritum. – 2006/2007, nr 3-4, s. 22-25

37. Edukacyjna Wartość Dodana w projekcie Połowa drogi… 2010-2012 / Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska. – Rys., wykr. // Meritum. – 2012, nr 4, dod. “Oświata Mazowiecka”, nr 4, s. 11-13

38. Elipsa prawdę ci powie / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2012, nr 49, s. 4
* Raport IBE ma temat edukacyjnej wartości dodanej

39. Ewaluacja wewnętrzna bez tajemnic / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 56, s. 5-8

40. Ewaluacja bez tajemnic / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 60, s. 17-20
* Wymaganie 6: Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację

41. Ewaluacja bez tajemnic / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 61, s. 18-21
* Wymaganie 7: Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych

42. Ewaluacja bez tajemnic / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 63, s. 4-6
* Wymaganie 9: Rodzice są partnerami szkoły lub placówki

43. Ewaluacja wewnętrzna bez tajemnic / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 55, s. 5-8

44. Ewaluacja wewnętrzna bez tajemnic / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 56, s. 5-8

45. Ewaluacja wewnętrzna – debaty ciąg dalszy / Klemens Stróżyński, Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 4, s. 14-18

46. Ewaluacja wewnętrzna efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola / Teresa Gańko, Renata Skoczkowska // Meritum. – 2010, nr 3, s. 59-66

47. Ewaluacja wewnętrzna jest jak…/ Danuta Elsner // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 8, s. 18-20

48. Ewaluacja wewnętrzna milowym krokiem ku uczącej się organizacji / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 10, s. 23-25

49. Ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły. Kilka praktycznych refleksji / Teresa Zaręba // Głos Nauczycielski. – 2010, nr 34, s. 11

50. Ewaluacja wewnętrzna – praktyczne wskazówki / Beata Ciężka // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 5, s. 22-24

51. Ewaluacja wewnętrzna szansą wprowadzania zmian / Barbara Szeląg // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 4, s. 16-17

52. Ewaluacja wewnętrzna w szkole / Teresa Zaręba // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 2, s. 40-42

53. Ewaluacja wewnętrzna w szkole. Procedury i narzędzia / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 12, dod. “Niezbędnik Dyrektora”, s. 2-24

54. Ewaluacja wewnętrzna z udziałem krytycznego przyjaciela / Danuta Elsner, Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 1, dod. “Niezbędnik Dyrektora”, s. 73-83

55. EWD dla liceów i techników / Lidia Jastrzębska // Nowa Szkoła. – 2011, nr 4, s. 3-4

56. Interpretacja trzyletnich wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej / Filip Kulon, Przemysław Majkut // Edukacja. – 2010, nr 1, s. 78-85

57. Koncepcja pracy szkoły – wymagania / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 8, s. 74-78

58. Mierzenie jakości pracy szkoły – wewnętrzna sprawa szkoły czy domena zewnetrznego nadzoru pedagogicznego / Tadeusz Popowicz. – Bibliogr. // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2002, nr 2, s. 25-30

59. Nadzór pedagogiczny w przedszkolu od 1 września 2013 roku / Ewa Skwarka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 11, dod. “Poradnik Prawny Nauczyciela i Dyrektora Przedszkola”, s. 1-4

60. O potrzebie pomiaru efektów pracy nauczyciela / Przemysław Majkut // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 2, s. 135-140

61. Od jakich czynników indywidualnych zależy edukacyjna wartość dodana w szkołach wiejskich? / Radosław Sterczyński, Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzien // Edukacja. – 2009, nr 1, s. 68-83

62. Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej / Małgorzata Jaśko // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 6, s. 18-20

63. Promocja nieuświadomiona, czyli warto zaglądać do “chmury” / Ewa Kędracka-Feldman // Meritum. – 2014, nr 4, s. 26-34

64. Promowana jest wartość edukacji / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 62, s. 4-6

65. Raport z ewaluacji wewnętrznej a sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego / Agnieszka Czeglik // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 6, s. 56-59

66. Rola pedagoga szkolnego w ewaluacji wewnętrznej / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr 22 [8], s. 52-53

67. Samoewaluacja pracy szkoły / Radosław Jankowski. – Rys. // Dyrektor Szkoły. – 2001, nr 10, s. 35-36

68. Strategie ewaluacji wewnętrznej, czyli jak prosto przeprowadzić użyteczną ewaluację w szkole / Beata Ciężka // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 8, s. 76-79

69. System Zarządzania Jakością a ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna / Beata Trzcińska-Staszczyk, Renata Lenart // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 6, s. 14-16

70. System zarządzania jakością a ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna / Beata Trzcińska-Staszczyk, Renata Lenart // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 9, s. 22-24

71. Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego / Maciej Koniewski // Edukacja. – 2013, nr 3, s. 37-59

72. Szanse i nadzieje : na obrzeżach Edukacyjnej Wartości Dodanej / Antoni Jeżowski. – Wykr. // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 5, s. 30-34

73. Szkoła dodaje wartości uczniowi / Bolesław Niemierko // Nowa Szkoła. – 2013, nr 8, s. 21-22

74. Szkoła jako organizacja nowatorska czy tylko model teoretyczny? / Alina Karaśkiewicz // Meritum. – 2012, nr 1, s. 11-14

75. Wpływ wiedzy zdobytej w szkole podstawowej na późniejszy przyrost wiedzy w liceum / Wiktor Ejsmont ; Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Streszcz. ang. //  Ekonometria (Wrocław). – 2012, [nr] 2, s. 27-39

76. Wpływ zróżnicowania wieku uczniów na szacowanie gimnazjalnych wskaźników edukacyjnej wartości dodanej / Aleksandra Jasińska-Maciążek . – Bibliogr. // Edukacja. – 2015, nr 2, s. 115-138

77. Wykorzystanie edukacyjnej wartości dodanej w lokalnej polityce oświatowej / Maria Krystyna Szmigiel . – Bibliogr. // Edukacja. – 2009, nr 1, s. 84-99

78. Zadania związane z ewaluacją wewnętrzną / Danuta Elsner, Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 8, s. 13-15

Opracowała Iwona Kowalska
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu
Aktualizacja 2016.11.03