Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?

Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?

Bibliografia “Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?” gromadzi piśmiennictwo z lat 2010-2016 i zawiera 39 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

 

KSIĄŻKI:

1. Aktywni uczniowie w aktywnej szkole [Film] : 4 kroki do dojrzałego podejmowania decyzji. – Poznań : Forum Sp. z o.o, 2009. – 1 dysk optyczny (DVD)(ok.10 min) : dźw., kolor ; 12 cm. + Dodatek tekstowy : 40 s. ;18 cm. – ( Lekcje wychowawcze na DVD )
Sygn. NE 000701 Opole

2. Autorytety w opiniach młodzieży / Małgorzata Karwatowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012. – 244 s. : il. ; 25 cm.
Sygn. M 62704 Kędzierzyn-Koźle, M 206938 Opole

3. Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności / Dale Scott Ridley , Bill Walther ; przekł.[z ang.], Krzysztof Rogowski. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 87 s. ; 24 cm. – ( Edukacja / Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne )
Sygn. M 59862 M 59863 Kędzierzyn-Koźle, C 051345 Kluczbork, M 191326 M 191615 M 194806 Opole

4.Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie / John Robertson ; tł. Krzysztof Kruszewski. – Wyd. 3. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, [2003]. – 215 s. : il. ; 24 cm. – ( Literatura Pedagogiczna. )
Sygn.M 052300 Kluczbork

5. Kreatywne szkoły : oddolna rewolucja, która zmienia edukację / Ken Robinson, Lou Aronica ; przełożył Aleksander Baj. – Tyt. oryg.: Creative schools. – Kraków : “Element”, 2015. – 316, [1] s.
Sygn. M 214056 Opole

6. Młodzież wobec wartości : próba diagnozy / Mirosław J. Szymański. – Wyd.2. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2000. -159,[1] s. : wykr. ; 21 cm.
Sygn. M 048844 Brzeg, M 183127 Opole

7. Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów : pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych / Barbara Dobrowolska. – Toruń : “Akapit”, 2009. – 196 s. ; 24 cm.
Sygn.M 203857 Opole

8. Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów / Jerzy Kujawiński. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006. – 127,[1] s. ; 24 cm.
Sygn. M 194661 M 195012 Opole

9. Współczesna młodzież wobec problemu wolności : studium socjologiczno-pedagogiczne / Violetta Kopińska. – Toruń : “Akapit”, 2008. – 329 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 201091 M 204499 Opole

10. Zmiany postaw młodzieży wobec osób niepełnosprawnych / Andrzej Pielecki. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013. – 210 s. ; 24 cm.
Sygn. M 213050 Opole

ARTYKUŁY Z CZASOPISM :

11. Ankieta dla nauczycieli : postawy uczniów / Jan Lewandowski // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 29, s. 38-39

12. Ankieta dla uczniów: moje postawy / Jan Lewandowski // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 29, s. 40-41

13. Co zamiast “kazań”? /Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 36, s. 14

14. Czy jest miejsce na wolontariat w gimnazjum? / Rozalia Mierzwiak // Grupa i Zabawa. – 2002, nr 1-2, s. 52-58

15. Jak skutecznie wzmacniać pożądane zachowania/ Anna Oleszkowicz, Olga Bąk, Anna Cieślik // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 3, s. 146-149

16. Jak we współczesnej szkole wzmacniać i korygować postawy uczniów i nauczycieli / Zofia Dończyk-Hnat // Język Polski w Gimnazjum. – 2010/2011, nr 4, s. 29-42
* Cykl lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum, dot. postawy wobec współczesnych modeli życia

17. Klient w szkolnej ławce / Tomasz Kozłowski // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 6, s. 13-15

18. Konformizm czy nonkonformizm / Ryszarda E. Bernacka // Remedium. – 2002, nr 9, s. 5-7

19. Konformista – nonkonformista. Cz. 1 / Ryszarda Ewa Bernacka // Wychowawca. – 2003, 2, s. 10-11

20. Korzyści z tolerancji / Hanna Hamer // Psychologia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 95-97

21. Kształtowanie postaw poprzez uczestnictwo w zajęciach w najbliższym środowisku / Elżbieta Buchcic. – Bibliogr. // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2004, nr 2-3, s. 104-110

22. Kształtowanie postawy twórczej uczniów w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej / Danuta Czelakowska. – Bibliogr. // Edukacja. – 2002, nr 2, dod. s. 23-27

23. Portretowanie uczniów przez prymat pojęć “konformizm” i “nonkonformizm”. Cz. 1 / Ryszarda Ewa Bernacka // Nowa Polszczyzna. – 2001, nr 2, s. 50-53

24. Postawy i wartości a płeć uczniów / Małgorzata Pietrzak // Nowa Szkoła. – 2009, nr 6,  s. 44-51

25. Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych / Małgorzata Kuśpit, Anna Tychmanowicz. Bibliogr. // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. – Vol. 18 (2005), s. 59-71

26. Przed zbiorem – siew / Danuta Waszek // Nowe w Szkole. – 2004, nr 3, s. 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
* Rola wychowawcy w kształtowaniu postaw społecznych, w wychowaniu

27. Rola nauczyciela w procesie kształtowania postaw młodzieży / Lena Tkaczyk. – Bibliogr. // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2004, nr 2-3, 93-98

28. Społeczno-moralna aprobata przemocy w życiu społecznym wśród nastolatków : relacja z badań / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2013, nr 3, s. 131-150
* Bibliogr.

29. Sukces wychowania w szkole / Maria Baczyńska // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 10, s. 52-59
* Postawy nauczycieli wobec uczniów

30. Szkoła miejscem oddziaływań wychowawczych nauczycieli wspieranych przez rodziców / Barbara Lulek // Kwartalnik Edukacyjny. – 2002, nr 3-4, s. 6-12

31. Szkoła z charakterem – kształtowanie systemu wartości gimnazjalistów / Mariola Moczoń // Meritum. – 2007, nr 1, s. 38-41
* Zawiera etapy budowania “Szkolnego dekalogu postaw i zachowań”

32. Świat wartości i postaw w języku uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Beata Udzik // Język Polski w Liceum. – 2015/2016, nr 2, s. 13-25

33. Teatr kształtuje postawy moralne / Maria Czeszak-Godula // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 4, s. 55-57
* Wychowanie przez teatr i dla teatru

34. Twórczy nauczyciel = twórczy uczniowie / Izabela Lebuda // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 1, s. 16-17

35. W świecie niepełnosprawnych/ Jarosław Cieśla // Psychologia w Szkole. – 2013, nr 2, s. 122-123

36. Wiara w rozwój czyni cuda / Kinga Lachowicz-Tabaczek // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 1, s. 4-14
* Wpływ nauczycieli na proces uczenia się

37. Wpływ rodziny i szkoły na postawy społeczno-moralne uczniów szkoły podstawowej / Paweł Pindera. – Bibliogr. // Nauczyciel i Szkoła. – 2006, nr 3/4, s. 158-170

38. Wybrane aspekty klimatu szkoły a postawy uczniów wobec przemocy życiu społecznym / Aleksandra Tłuściak-Deliowska. – Tab. – Bibliogr. // Ruch Pedagogiczny. – 2013, nr 4, s. 77-88
* Dot. satysfakcji ze szkoły a aprobaty przemocy w życiu społecznym przez młodzież

39. Wychowanie do życia w rodzinie a postawy młodzieży wobec płciowości, małżeństwa i rodzicielstwa / Marta Komorowska-Pudło // Wychowawca. – 2007, nr 7/8, s. 11-15

Opracowała Iwona Kowalska
Wydział Informacji i BIbliografii, PBW w Opolu
Aktualizacja 2016.11.04