Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?

JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY

Bibliografia “Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny” gromadzi piśmiennictwo z lat 2010-2016 i zawiera 61 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

KSIĄŻKI:

1. Co z tą szkołą? : siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców / Joachim Bauer ; przeł. Andrzej Lipiński. – Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2015. – 150, [10] s. – (Nowe Ścieżki Edukacji )
Sygn. M 215082 M 215083 Opole

2. Dlaczego niektórzy nauczyciele zawsze odnoszą sukces? / Marzena Frąckowiak. – Poznań : eMPi², Poznań 2010. – 256 s. : il., fot., rys. ; 24 cm.
Sygn. M 203312 M 203313 Opole

3. Dlaczego piątkowi uczniowie pracują dla trójkowych a czwórkowi zostają urzędnikami : przewodnik bogatego ojca dla wszystkich, którym zależy na finansowej edukacji : jak dać Twojemu dziecku finansową przewagę na starcie, bez dawania mu pieniędzy / Robert T. Kiyosaki ; [przekł. Natalia Pińkowska, Krzysztof Szramko]. – Osielsko : Instytut Praktycznej Edukacji, cop. 2013. — 438, [10] s. : il. ; 23 cm.
Sygn. M 211193 Opole

4. Edukacja i nierówność : trajektorie sukcesu i marginalizacji / red. nauk. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014. – 323 s. : il. – (Psychologia i Pedagogika ;, 221 )
Sygn. M 214764 Opole

5. Jak komunikować uczniom wyniki egzaminów / Henryk Szaleniec. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop.2004. – 40 s. : il., wykr. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Dobrego Nauczyciela )
Sygn. C 063287 Nysa, C 186857 M 193654 M 035139 Opole

6. Jak oceniać, aby uczyć ? / aut., Paul Black ; przekł. z ang. Joanna Dutkiewicz. – Wyd. 1, popr. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2006. – 147 s. ; 24 cm. – ( Biblioteka Akademii SUS )
Sygn. M 211791 Opole

7. Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej / Zenon Gajdzica. – Kraków ; Katowice : “Impuls”, 2013. – 255 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 62772 Kędzierzyn-Koźle, M 211340 Opole

8. Każdy uczeń ma szansę na sukces : wskazówki, jak pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Katarina Kesič Dimic ; konsult. Urszula Grygier. – Poznań : Wydawnictwo LektorKlett, cop. 2012. – 108 s. : il. – Biblioteczka Nauczyciela Bibliogr. s. 103-108.

9. Każdy uczeń może osiągnąć sukces / William Glasser ; tł. z ang. Agnieszka Alster. – Łódź : Pracownia Alternatywnego Wychowania, cop. 2005. – 187, [1] s. ; 22 cm.
Sygn. M 042969 Kluczbork, 063256 Nysa, C 189887 M 189888 M 192598 Opole

10. Nasze dzieci różne są… : jak im pomóc, by osiągnęły sukces / [red. Bronisława Ogonowski] ; Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu. – Opole : MODN, 2011. – 119 s. : il., rys. ; 30 cm.
Sygn. C 207289 Opole

11. Pamięć : trening interaktywny. Cz.1, 1000 słówek na 1000 minut, sukces w szkole i na uczelni […] / Marek Szurawski. – Wyd.1, dodr. – Łódź : “Ravi”, 2005. – 331 s. : fot.,rys. ; 24 cm.
Sygn. M 191700 Opole

12. Pierwszy rok nauczania : jak osiągnąć sukces / Richard D. Kellough ; z wprowadzeniem Andrzeja Janowskiego ; tł. [z ang.] Janusz Stawiński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 231 s. ; 21 cm. – ( Inspiracje Edukacyjne )
Sygn. M 206074 M 206075 Opole

13. Profesjonalizm w uczeniu : jak osiągnąć sukces / Beth Hurst, Ginny Reding ; z wprow. Andrzeja Janowskiego ; tł. Janusz Stawiński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 175 s. ; 21 cm. – (Inspiracje Edukacyjne )
Sygn. M 206038 M 206039 M 209163 Opole

14. Rozwój i edukacja dziecka : szanse i zagrożenia [: praca zbiorowa] / red. Sabina Guz ; aut., Andrzej Twardowski. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005. – 438 s. : il., wykr. ; 24 cm.
Sygn. C 191914 M 192182 M 202238 M 202239 M 202240 Opole

15. Sukces na egzaminie / Marek Grębski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004. – 215 s. : il., rys. ; 21 cm. – ( Dla Siebie i Dla Innych )
Sygn. M 186745 M 196841 Opole

16. Sukces w szkole jest możliwy : jak pomóc dzieciom, by miały dobre osiągnięcia w szkole podstawowej : poradnik dla rodziców i wychowawców / Christina Buchner ; tł.[z niem.] Magdalena Jałowiec. – Kielce : “Jedność”, 2004. – 111, [2] s. ; 22 cm.
Sygn. M 192204 Opole

17. Szansa na sukces egzaminacyjny : ocenianie wewnątrz- szkolne i zewnętrzne z przedmiotów humanistycznych w gimnazjum / Zofia Lisiecka , Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2001. – 96 s. : il. ; 24 cm. – ( Świat Człowieka )
Sygn. M 183551 M 183581 Opole

18. Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod redakcją Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 294, [1] s. : il.
Sygn. M 213768 M 213769 Opole

19. Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014. – 155, [1] s. : il. kolor.
Sygn. M 63703 Kędzierzyn-Koźle, M 053756 M 053757 M 053758 Kluczbork, C 067754 M 067755 Nysa, M 213770 M 213771 M 213772 Opole

20. Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina / Raymond M. Nakamura ; z wprowadzeniem Andrzeja Janowskiego ; tł. [z ang.] Zofia Janowska. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 538 s. ; 21 cm. – (Inspiracje Edukacyjne )
Sygn. C 206008, M 206053, M 211190, M 211191 Opole

ARTYKUŁY Z CZASOPISM:

21. Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczycieli / Teresa Bauman // Problemy Wczesnej Edukacji. – R. 1, nr 1 (2005), s. 21-30

22. Aspiracje i plany edukacyjne uczniów szkół średnich jako emancypacyjny sukces szkoły / Agnieszka Uniewska, Mirosław Zientarski // Kultura i Edukacja. – 2013, nr 3, s. 161-183

23. Biologiczno-społeczne determinanty osiągnięć edukacyjnych a sprawiedliwość ocen i godnoś uczących się / Paweł Polowczyk. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2014, nr 6, s. 14-24

24. Czas na naukę / Beata Humięcka // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 8, s. 65-68
* Od czego zależą szkolne sukcesy ucznia?

25. Czy można mieć kontrolę nad wszystkim? / Marta Kochan-Wójcik // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 4, s. 21-28

26. Czy prowincjonalne szkoły zdolne są do optymalizacji społecznej wartości dzieci – rozważania nad kondycją szkół wiejskich w kontekście teorii Jamesa. S. Colemana / Anna Wójtowicz // Kultura i Edukacja. – 2006, nr 2-3, s. 96-109

27. Czy sposób kierowania szkołą ma wpływ na wyniki uczniów? / Gábor Halász ; tł. Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 5, s. 16-18

28. Dobre wybory / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2013, nr 44, s. 10
* Poczucie odpowiedzialności

29. Droga do sukcesu : (polscy laureaci olimpiad międzynarodowych) / Lidia Jastrzębska // Nowa Szkoła. – 2012, nr 2, s. 29-35
* Losy naukowe olimpijczyków

30. Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka / Alicja Dorozińska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 9, s. 48-49

31. Jak motywować uczniów do różnych form aktywności? / Agata Kurcz // Wychowawca. – 2003, nr 2, s. 12-13

32. Jak się uczyć skutecznie, czyli obierz kurs na sukces / Danuta Bartosz // Przyroda Polska. – 2012, nr 10, dod. “Natura i Zdrowie”, s. 4-5

33. Jak wspierać i motywować ucznia? : o procedurach osiągania celów edukacyjnych w liceum / Julian Piotr Sawiński // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2005, nr 1, s. 58-63

34. Jak zapewnić dzieciom sukces? / Anna Kościelniak, Mirosława Szwajkajzer // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 7, s. 18-26

35. Kompetencje nauczyciela a sukces szkolny ucznia / Justyna Wrzochul-Stawinoga // Życie Szkoły. – 2013, nr 10, s. 4-7

36. Konkurs – motywacja do sukcesu / Grażyna Tkocz // Życie Szkoły. – 2006, nr 3, s. 48-50

37. Lekcja twórczej krytyki i motywowania uczniów / Berta Strycharska-Gać // Nowa Szkoła. – 2005, nr 2, s. 45-49

38. Magia w polskiej szkole / Marek Smulczyk // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 43, s. 12
* Sukcesy szkolne polskich uczniów zmagającymi się z trudnościami wynikającymi z ich sytuacji życiowej

39. Miara sukcesu / Agnieszka Glińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 2, s. 46-47

40. Nauczyciel kreatorem zdolności ucznia, czyli mechanizm samosprawdzających się przepowiedni w edukacji / Dorota Turska. – Bibliogr. // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej im. Jana Zamoyskiego z siedzibą w Zamościu. – Z. 1 (2004), s. 103-113

41. Odpowiedzialne przygotowanie uczniów do dążenia do sukcesu w edukacji wczesnoszkolne/ Justyna Wrzochul-Stawinoga // Nauczyciel i Szkoła. – 2015, nr 1, s. 131-140

42. PISA 2009 – sukces polskich uczniów / Lidia Jastrzębska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 3, s. 7-10

43. Poczucie własnej wartości – ćwiczenia / Małgorzata Łuba // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 52, s. 28-36

44. Postawa ojca a wyniki szkolne dziecka / Magdalena Nakielska // Wychowawca. – 2010, nr 9, s. 10-11

45. Poznać siebie, zrozumieć innych: uwolnić potencjał ucznia. Cz. 4 / Joanna Duchniewicz, Przemysław Duchniewicz // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 1, s. 67-76

46. Projekt edukacyjny szansą na sukces dziecka / Krystyna Chałas // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 1, s. 19-23

47. Przez edukację do zdrowego sukcesu / Justyna Wrzochul-Stawinoga // Życie Szkoły. – 2015, nr 3 [1], s. 6-8

48. Przyczyny sukcesów i niepowodzeń szkolnych dziecka / Anna Maszorek // Lider. – 2000, nr 6, s. 3-4

49. Rola środowiska rodzinnego w wychowaniu dziecka sukcesu / Joanna Kawalec // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 5, s. 57-65

50. Skuteczność terapii metodą Tomatisa w projekcie “Uwaga! Sposób na sukces” // Życie Szkoły. – 2012, nr 5, s. 16-17

51. Sukces cyfrowej klasy – przewodnik / Colin Rose // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 9/10, s. 11-53
* W jaki sposób wdrożyć i wykorzystać tablety oraz komputery osobiste jako pomoc naukową w cyfrowej klasie

52. Sukces ucznia zależy od ciebie / Kazimierz Kotlarski // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 1, s. 79-89

53. Szanse edukacyjne dziecka wiejskiego. Stan, uwarunkowania i perspektywy / Bożena Matyjas. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 1 (2012), s. 165-17

54. Szczęśliwi nauczyciele / Magdalena Dziedziak-Wawro // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 4, s. 29-36

55. Szkoła dodaje wartości uczniowi / Bolesław Niemierko // Nowa Szkoła. – 2013, nr 8, s. 21-22

56. Trening umysłu, czyli jak odnieść sukces / Ewa Kasprzak-Osiecka // Meritum. – 2008, nr 3, s. 79-82
* Praca z uczniem zdolnym

57. Uczeń w wieku wczesnoszkolnym – człowiekiem sukcesu (?). Mity i fakty / Teresa Neckar-Ilnicka // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2010, nr 2, s. 157-171
* Kariera medialna dzieci w młodszym wieku szkolnym

58. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną : jak osiągnąć sukces edukacyjny? / Barbara Marcinkowska // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 79, s. 6-9

59. W co się bawić? : wczesna edukacja matematyczna kluczem do sukcesu edukacyjnego dziecka / Lucyna Pacan // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 9/10, s. 57-59

60. Wpływ sukcesu i niepowodzenia na kształtowanie się obrazu siebie u dzieci w wieku przedszkolnym / Kazimierz Kotlarski. – Tab. – Bibliogr. // Czasopismo Psychologiczne. – T. 6, nr 1-2 (2000), s. 135-142

61. Wykształcić “Rekina” / Szczepan Barański // Nowa Szkoła. – 2008, nr 1, s. 9-12
* Działania wychowawcze sprzyjające kształtowaniu ludzi sukcesu

Opracowała Iwona Kowalska
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu
Aktualizacja 2016.11.07