Wychowawca, wychowanie w klasie szkolnej

Zestawienie bibliograficzne “Wychowawca, wychowanie w klasie szkolnej” gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2020 i zawiera 235 opisów bibliograficznych.  Bibliografia sporządzona została na podstawie zasobów baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Akademia wychowawcy / [red. Witold Biel et al.]. – Częstochowa : Wydawnictwo Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli “WOM”, 2010. – 62, [2] s. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.

2. Aktualne problemy pedagogiczne : konteksty i wyzwania / redakcja naukowa Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik. – Gdańsk ;Warszawa : Wyższa Szkoła Bankowa ; CeDeWu, – 263 s. : il. ; 24 cm.
M 64350 (Kędzierzyn-Koźle), M 216247 M 216248 (Opole)

3. Być nauczycielem, opiekunem, wychowawcą. 2, Między teorią a praktyką / red. nauk. Grażyna Durka, Ewa Murawska ; [aut. Wacław Adamiak et al.]. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2012. – 512 s. : il. ; 23 cm.
C 210621 M 210657 M 210658 M 210659 (Opole)

4. Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych / Anna Konarzewska. – Warszawa : Warszawska Firma Wydawnicza, 2019. –217, [9] s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-83-8011-908-6
M 057202 (Kluczbork)

5. Być wychowawcą : refleksje praktyków / Jolanta Krystyna Boryszewska, Jan Łukasiuk. – Łomża : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli : Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości, 2015. – 146 s. : il. ; 30 cm.

6. Coach, tutor… wychowawca / Joanna Ludwika Pękala // W : Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. T. 2, Refleksyjność w codzienności edukacyjnej / redakcja Iwona Paszenda. – Wrocław : Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017. – S. 76-186

7. Dialogiczna relacja wychowawcza mistrz-uczeń w systemie prewencyjnym Jana Bosko / Bogdan Stańkowski . – Bibliogr. // W : Wyzwania szkolnej codzienności = The Challenges of School Everyday Life / red. nauk. Joanna M. Łukasik, Bogdan Stańkowski. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2015. – S. 119-135

8. Dla dobra dziecka : o warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy / Maryla Sowisło. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2007. – 185, [3] s. : il. ; 24 cm.

9. Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 5, Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Małgorzaty Zalewskiej-Bujak. – Cieszyn :Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; “Impuls”, 2013. – 384, [2] s. : il. ; 24 cm. – (“Impuls”, t. 5)
C 053097/V (Kluczbork), C 205652/V M 205662/V M 208806/V (Opole )

10. Gdy nauczyciel jest wychowawcą / Jacek Szuty. – Wyd.1. Dodr. – Warszawa ; Łódź : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2001. – 99 s. : il. ; 24 cm. – ( Praca i Zarządzanie w Szkole.
C 57541 (Kędzierzyn-Koźle), C 060336 M 060337 (Nysa)

11. Gdy nauczyciel jest wychowawcą / Jacek Szuty. – Wyd. 3. – Warszawa ; Łódź : Wydaw. Szkolne PWN, 2004. – 99, [1] s. : tab. ; 24 cm.

12. Jak być dobrym wychowawcą? : autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą / Marek Grondas [et al.]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2012. – 128 s. : il. ; 30 cm. – (Zajrzyj i Znajdź )
M 211532, M 211533 (Opole)

13. Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności / Dale Scott Ridley , Bill Walther ; przekł.[z ang.], Krzysztof Rogowski. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 87 s. ; 24 cm. -( Edukacja / Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne )
M 59862, M 59863 (Kędzierzyn-Koźle), C 051345 (Kluczbork) M 191326, M 191615 M 194806 (Opole)

14. Jak zaplanować pracę wychowawczą w gimnazjum? : program wychowawczy szkoły, programy wychowawcze poszczególnych klas, wybrane scenariusze godzin z wychowawcą, z notatnika wychowawcy-praktyka / Danuta K. Kitowska, Wioletta Lis, Ewa Polańska-Ciechanowska. – Złotów “K&K, 2001. – 108 s. : il. ; 21 cm.

15. Kompetencje nauczyciela wychowawcy / red. nauk. Krystyna Ferenz, Edward Kozioł ; Uniwersytet Zielonogórski. – Zielona Góra : Redakcja Wydawnictw Humanistyczno-Społecznych UZ, 2002. – 191 s. : il. ; 24 cm.

16. Kompetentny wychowawca / [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE, 2001. – 71 s. ; 29 cm.

17. Kreator klimatu w klasie szkolnej / Marta Wawrzyniak // W :Twórczość pedagogicznie kształtowana / red. nauk. Andrzej Jakub Sowińsk. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, 2015. – S. 121-135

18. Kształtowanie kompetencji wychowawczych nauczyciela / Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2017. -119 stron ; 21 cm.

19. Kształtowanie umiejętności wychowawczych [ : praca zbiorowa] / red. Teresa Sokołowska-Dzioba , aut. Dorota Pankowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002. –217 s. ; 24 cm.
C 60696 (Kędzierzyn-Koźle), M 192049 M 192050 (Opole)

20. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli : klasa 4 / Nora Grochowska , Ewa Sadowska. – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 63 s.,[9] k.tabl. : il. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 181787 (Opole)

21. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli : klasa 5 / Nora Grochowska , Ewa Sadowska. – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 48 s. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 181786 (Opole )

22. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli : klasa 6 / Nora Grochowska , Ewa Sadowska . – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 77 s. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 181583 (Opole)

23. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli gimnazjum : klasa 1 / Ewa Sadowska .
Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 60 s. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 57257 (Kędzierzyn-Koźle), M 181582 (Opole )

24. Metody aktywizowania środowiska społecznego uczniów – warsztat pracy wychowawcy klasy w szkole na obszarach wiejskich : materiały edukacyjne dla nauczycieli / [red. Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych]. – Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, 2013. – 65 s. : il. ; 24 cm.

25. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej : wybrane zagadnienia : podręcznik akademicki / Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Instytut Nauk Pedagogicznych. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – 293 s. : il. ; 24 cm.
C 213675 (Opole)

26. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej : wybrane zagadnienia : podręcznik akademicki / Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Instytut Nauk Pedagogicznych. – Wyd. 3. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016. – 293 s. : il. ; 24 cm.
C 068373 M 068374 (Nysa)

27. Mistrz – mentor – wychowawca : z problematyki twórczego wychowania i edukacji / pod redakcją Joanny Posłusznej i Magdaleny Prejsnar-Wąsacz. – Kraków : Wydawnictwo Aureus, 2018. – 201, [1] strona ; 24 cm.

28. Mobbing w szkole : jak zapobiegać przemocy grupowej / Karl E. Dambach ; tł. z niem. Aleksandra Ubertowska. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003. – 88,[1] s. ; 20 cm.
M 050777 (Brzeg), C 59282 M59889 M 60305 (Kędzierzyn-Koźle), C 051608 (Kluczbork), M 061227M (Nysa), M 193651 M 208525 (Opole)

29. Moja praca wychowawcza : zbiór prac nagrodzonych w konkursie na opis doświadczeń w zakresie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. – Strzelce Opolskie : Starostwo Powiatowe, [2009]. – 124 s. : il. kolor. ; 24 cm.

30. Nauczyciel jako wychowawca i współtwórca przemian w edukacji / Tadeusz Wolan. – Chorzów : Biuro Wydawnictw i Upowszechnień “Kontrakt”, 2004. – 196 s. : tab ; 24 cm. – Bibliogr. s. 187-196.

31. Nauczyciel jako wychowawca i współtwórca przemian w edukacji / Tadeusz Wolan. – Wyd. 2 popr. – Chorzów : Biuro Wydawnictw i Upowszechnień “Kontrakt” ; Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji – PIB, 2008. – 196 s. : il. ; 24 cm.

32. Nauczyciel – opiekun – wychowawca : (tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania) / pod red. Ryszarda Stankiewicza. – Zielona Góra ; Poznań : “Eruditus”, 2002

33. Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo / Jacek Pyżalski, Jakub Kołodziejczyk // W : Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli : wybrane konteksty / pod red. Jacka Pyżalskiego. – Łódź : theQ studio, 2015. – S. 77-94

34. Nauczyciel wychowawca / Garry Hornby, Eric Hall, Carol Hall ; przekł. Jolanta Bartosik. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 304 s. ; 21 cm.

35. Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania / Joanna M. Łukasik, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki. – Kielce : Wydawnictwo “Jedność”, 2013. – 237 s. : il. ; 24 cm.

36. Nauczyciel, wychowawca, opiekun / pod redakcją Beaty Oelszlaeger-Kosturek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. – 156, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.

37. Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania / Joanna M. Łukasik, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki. – Kielce : “Jedność”, 2013. – 237 s. : il. ; 24 cm.
M 053999 (Brzeg), M 211745 (Opole)

38. Nauczyciel – wychowawca czasu polskich przełomów / Inetta Nowosad. – Kraków : “Impuls”, 2001. – 318 s. ; 24 cm.

39. Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej : wprowadzenie w specyfikę pracy / Helmut Eller ; z jęz. niem. przeł. Michał Głażewski. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2009. – 177 s. : il. ; 24 cm.

40. Nauczyciel – wychowawcą / Grzegorz J. Koźmiński, Danuta K. Kitowska. – Złotów : “K&K”, 2000. – 104 s. : il. ; 21 cm.

41. Nauczyciel wychowawcą : materiały pokonferencyjne : praca zbiorowa / pod red. Grażyny Łaniewskiej ; Centrum Edukacji Nauczycieli. – Białystok : Wydaw. CEN, 2003. – 29 s. ; 21 cm.

42. (Nie)wspierający wychowawca klasy : realizacja pomocowych aspektów roli nauczyciela z perspektywy gimnazjalistów / Magdalena Piorunek, Iwona Werner // W : Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / redakcja naukowa Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017. – S. 216-237

43. Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach / pod red. Józefy Bałachowicz i Agnieszki Rowickiej ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, 2013. – 172, [1] s. : il. ; 24 cm.

44. O kompetencjach współczesnych wychowawców : perspektywa praktyki edukacyjnej / red. Dariusz Zając. – Perspektywa praktyki edukacyjnej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010. – 226, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 205618 M 205619 (Opole)

45. O konieczności (od)budowania etosu wychowawcy klasy / Andrzej Cichocki // W :
Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności / redakcja naukowa Andrei Harbatski, Elżbieta Krysztofik-Gogol. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. – S. 67-83

46. Odpowiedzialność nauczyciela-wychowawcy za nauczanie i wychowanie młodego pokolenia / Joanna Zalewska // W : Edukacja – w stronę kluczowych wartości : materiały Sekcji VII Dziewiątego Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego w Białymstoku 2016 / pod redakcją Józefa Górniewicza. – Olsztyn : Centrum Badań Społecznych UWM : Katedra UNESCO UWM, 2017. – S. 105-112

47. Osobowość wychowawcy : być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego / Zdzisław Kosyrz. – Warszawa : Wydawnictwo “Pedagogium” Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, 2005. – 482, [1] s. : rys., wykr. ; 24 cm.

48.Pedagogiczno-psychologiczne kształcenie nauczycieli [ : praca zbiorowa] / red. Elżbieta Sałata , Henryka Kwiatkowska. – Radom : Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2005. – 322 s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 192774 M 192775 (Opole)

49. Pomyśl siebie… : minieseje dla wychowawcy klasy / Maria Dudzikowa. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007. – 360 s. : il. ; 24 cm.

50. Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą : liceum, liceum profilowane (klasa 3) : technikum (klasa 3/4) : materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowawców do realizacji na godzinach z wychowawcą w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi / Barbara Bleja-Sosna. – Toruń : “Bea”, 2004. – 96 s. : rys. ; 21 cm.
M 190555 (Opole )

51. Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą : liceum, liceum profilowane, technikum : klasa 2 : materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowawców do realizacji na godzinach z wychowawcą w klasie drugiej w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi / Barbara Bleja-Sosna. – Toruń : “Bea”, 2003. – 94 s. : rys. ; 21 cm.
M 190552 M 190553 M 190554 (Opole )

52. Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą : liceum, liceum profilowane, technikum : klasa 1 : materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowawców do realizacji na godzinach z wychowawcą w klasie pierwszej w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi / Barbara Bleja-Sosna. – Toruń : “Bea”, 2002 . – 71 s. : rys. ; 21 cm.

53. Potrzeby i sposoby funkcjonowania klas o różnych typach uczenia się w rzeczywistości szkolnej / Anna Maria Wójcik // W : Kategorie (nie)obecne w edukacji / red. Agnieszka Domagała-Krecioch, Bożena Majerek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2017. – S. 201-215

54. Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnyych : co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty / Małgorzata Ganczarska. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. – 217 s. ; 24 cm.
M 64433 (Kędzierzyn-Koźle), M 068765 (Nysa), C 216827 M 190550 M 190551 (Opole)

55. Problemy nauczyciela-wychowawcy w społeczeństwie wielokulturowym i konsumpcyjnym / Tomasz Michalewski . – Bibliogr. // W : Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym : od małej ojczyzny do globalnego świata / red. nauk. Daniel Wiśniewski. – Warszawa : “Difin”, 2015. – S. 72-89

56. Rola wychowawcy w zarządzaniu zespołem klasowym / Bogdan Urbanek // W : Innowacyjność w zarządzaniu edukacją / red. nauk. Leszek Pawelski. – Szczecinek : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2015. – 221-238

57. Rudymentarne właściwości formacji osobowościowej nauczyciela-wychowawcy / Andrzej M. de Tchorzewski // W : Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji / redakcja naukowa Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Piotr Remża. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. – S. 227-241

58. Scenariusze zajęć do realizacji przez wychowawców klas gimnazjalnych i licealnych / Jolanta Boryszewska. – Łomża : Wydaw. WSA, 2003. – 110 s. ; 24 cm.

59. Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy / Dorota Pankowska, Teresa Sokołowska-Dzioba. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – 328 s. : il. ; 24 cm.
M 217483 (Opole)

60. Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem / Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”, 2014. – 197, [1] s. ; 23 cm. – (Engram )
M 211487M 211488 (Opole)

61. Spotkania zespołu wychowawczego : dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych / Katarzyna Kijak, Maria dos Santos. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, cop. 2004. – 116 s. ; 23 cm.

62. 100 [Sto] pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą / Alain Corneloup ; przekł. Katarzyna Panfil. – Sto pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018. – 247 s. ; 24 cm.
M 054928 (Brzeg), M 055644 (Kluczbork), M 069008 (Nysa), C 217998 M 218003 M 218004 (Opole)

63. Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji : role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy : konteksty trans- i interdyscyplinarne / pod red. nauk. Irena Koszyk, Bronisławy Ogonowski, Sławomira Śliwy. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls” 2018. – 204 s. : il. ; 24 cm.
M 055024 (Brzeg), M 64837 (Kędzierzyn-Koźle), M 069098 (Nysa), C 217915 M 217892 M 217893 (Opole)

64. Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy : scenariusze zajęć wychowawczych. T. 5 / Grażyna Gajewska, Artur Doliński, Anna Szczęsna. Wyd. 3 zm. – Zielona Góra : PEKW “Gaja”, 2008. – 323 s. : il. ; 21 cm.

65. Teoria wychowania w zarysie / Mieczysław Łobocki. – [Wyd.3]. – Kraków : “Impuls”, 2006. – 358,[1] s. ; 24 cm.
M 051871 M 051890 (Kluczbork), M 063642 M 063982 M 063983 M 063984 (Nysa), M 195671 M 195672 M 195673 M 208178 (Opole)

66. Trudna klasa / Bill Rogers ; przekł.[z ang.] Zofia Janowska. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna”, 2006. – 224 s. ; 24 cm.
M 049605 (Brzeg), M 61126 (Kędzierzyn-Koźle), M 052155 (Kluczbork), 063403 (Nysa) C 192954 M 193143 M 193144 9Opole)

67. Trudne zachowania, złożone reakcje… : czyli O postawach wychowawców wobec zachowań agresywnych uczniów / Lidia Wawryk. – Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski , 2019. – 273, [4] strony : wykresy ; 24 cm.

68. Trzy koła : propozycje dla wychowawców klas : zeszyt 2 / red. Barbara Wolniewicz-Grzelak ; red., Alicja Nowakowska . – Warszawa : Fundacja Wychowawców i Młodzieży “Prom”, cop.2000. – 80 s. : rys. ; 27 cm.
M 181157/II M 181178/II (Opole)

69. Vademecum wychowawcy / Beata Badziukiewicz, Mirosław Sałasiński. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie “Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2005. – 244 s. ; 21 cm.

70. Vademecum wychowawcy / Beata Badziukiewicz, Mirosław Sałasiński. – Warszawa : “Żak”, 2006. – 244 s. ; 24 cm.
C 192956 M 193147 M 193148 (Opole )

71. Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie / Aneta Paszkiewicz.- Warszawa : “Difin”, 2015. – 232 s. ; 23 cm. – (Engram. )
M 214095 M 214096 M 214097 (Opole)

72. Współdziałanie wychowawców z badaczem : propozycja refleksji nad działaniem wychowawczym / Lucyna Telka // W :Teoria pedagogiczna w służbie praktyki. Cz. 1 / pod red. Haliny Gajdamowicz, Elżbiety Płóciennik. – Łódź : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki, 2015. – S. 32-43

73. Współpraca szkoły z rodzicami jako ustawiczne wyzwanie w pracy nauczyciela-wychowawcy / Anna Śliwa, Sławomir Śliwa // W : Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji : role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy : konteksty trans- i interdyscyplinarne / pod redakcją naukową Ireny Koszyk, Bronisławy Ogonowski, Sławomira Śliwy, 2018. – S. 83-190

74. Wychowanie młodzieży do sukcesu na przykładzie doświadczeń międzynarodowego programu wychowawczo-profilaktycznego “Golden Five” / Maria Sułkowska // W : Sukces edukacyjny, sukces zawodowy, sukces życiowy / redakcja naukowa Tomasz Łączek. – Warszawa : Difin, 2018. – S. 106-118

75. Wychowanie : najtrudniejsza ze sztuk pięknych / Elżbieta Chlebowska. – Wyd. 2 rozszerz. – Gliwice : “Helion”, cop. 2018. – 303, [1] s. ; 21 cm. – (Dziecko Sensus.pl ) ISBN 978-83-283-4385-6
M 218370 (Opole)

76. Wychowanie w praktyce szkolnej : scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej / redakcja naukowa Teresa Zubrzycka-Maciąg. – Warszawa : Difin, 2016. – 250 stron : ilustracje ; 23 cm.

77. Wychowawca-przywódca : nie ma trudnych dzieci, są tylko niewłaściwi opiekunowie / Małgorzata Skarbecka. – Gliwice : “Helion”, 2011. – 150 s. ; 21 cm.
M 051336 Brzeg M 206284 (Opole)

78. Wyzwania nauczyciela-wychowawcy w edukacji wczesnoszkolnej : poradnik / [poradnik oprac. zespół w składzie Monika Talaga, Bartosz Kowalczyk]. – Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, [2011]. – 120 s. : il. ; 24 cm.

79. Wzory osobowe a budowanie autorytetu nauczyciela i wychowawcy / Alina Rynio // W : Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne / redakcja naukowa Iwona Jazukiewicz, Ewa Rojewska. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017. – S.15-44

80. Z doświadczeń pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczycieli / zebrał, Antoni Gwizdak. –
Bielsko-Biała : Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, 2000. – 156 s. ; il., rys. ; 21 cm.
M 183788 (Opole)

81. Za progiem : jak rozwija się dziecko i co z tego wynika dla nauczyciela klasy IV / Małgorzata Skura, Michał Lisicki. -Wyd. 2 zm. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 112 s. : il. ; 24 cm.
M 63500 (Kędzierzyn-Koźle), M 053528 (Kluczbork), M 067406 (Nysa), M 212565 (Opole)

 

 

Artykuły w czasopismach:

 

82. Aksjologiczne priorytety w przygotowaniu nauczycieli – wychowawców / Zofia Matulka // Edukacja Dorosłych. – 2005, nr 2/3, s. 23-29

83. Autorski program ograniczania ryzyka poniżania wychowawców przez wychowanków / Grzegorz Zalewski. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 1 (2015), s. 269-285

84. Autorytet a partnerstwo / Magdalena Goetz. – Bibliogr. // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 8, s. 64-67

85. Być bądź też nie być? : wychowawstwo w opiniach nauczycieli / Adrianna Sarnat-Ciastko // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. T. 24 (2015), s. 265-275

86. Budowanie autorytetu nauczyciela / Anna Torbicka, Anna Jankowska. – Bibliogr. // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 10, s. 16-19

87. Budowanie autorytetu nauczyciela. Cz. 2 Szczególna rola inteligencji emocjonalnej jako kompetencji dobrego wychowawcy / Anna Torbicka,  Anna Jankowska. – Bibliogr. // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 11, s. 20-22

88. Bycia wychowawcą można się nauczyć! : o konferencji z okazji 10-lecia Szkoły dla Rodziców i Wychowawców / Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 1, s. 26-30

89. Być wychowawcą / Paweł Bartnik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 47-48

90. Cechy dobrego nauczyciela i dobrej szkoły / Henryk Szydłowski // Wychowawca. -m 2006, nr 10, s. 26

91. Cechy nauczyciela wychowawcy / Urszula Tokarska // Wychowawca. – 2016, nr 10, s. 6-7

92. Co o patologiach społecznych powinien wiedzieć wychowawca klasy ? / Jan Tatarowicz // Nowa Szkoła. – 2000, nr 7, s. 45-48

93. Co zamiast “kazań”? / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 36, s. 14
* Wychowanie w szkole

94. Co o patologiach społecznych powinien wiedzieć wychowawca klasy? Uczniowie zdemoralizowani. (Cz. 2) / Jan Tatarowicz // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 40-43

95. Czy znasz swoich uczniów / Beata Rechnio // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 9, s.7-8

96. Dekalog dobrego wychowawcy (na podstawie literatury, własnych doświadczeń i przemyśleń) / Halina Nocoń. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 4-5, s. 6-8

97. Dobra relacja w diadzie : nauczyciel wspierający a nauczyciel przedmiotu / Marta Skrzypczak_Wojtanek // Sygnał. – 2020, nr 3, s. 21-23

98. Dokumentacja wychowawcy / R.K. // Gazeta Szkolna. – 2000, nr 31, s. 10

99. Dostosowanie czasu pracy nauczycieli wychowawców do zasad ustalonych dla nauczycieli realizujących różny wymiar godzin zajęć / Bogumił Soczyński // Przegląd Oświatowy. – 2017, nr 1, dod. “Przegląd prawny”, s. 9-10

100. Dyscyplina, ład, uwaga / Zbigniew Paweł Maciejewski // Katecheta. – 2002, nr 7-8, s. 61-67

101. Etos wychowawcy : bibliografia w wyborze / Elżbieta Trojan // Wychowawca. – 2016, nr 10, s. 21

102. Ewolucja funkcji, zadań i kompetencji nauczyciela-wychowawcy w XX wieku / Czesław Banach // Pedagogika Społeczna. – 2002, [nr] 1, s. 29-45

103. Gdy uczeń jest odrzucany przez grupę / Beata Rechnio // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 1, s. 3-5

104. Gry ułatwiające poznanie i integrację klasy / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 51, s. 29-32

105. Hojność wychowawcy / Marcin Jaroszewski // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 108-113

106. Integrowanie zespołu klasowego : (opis działań wychowawczych) / Urszula Zdrojewska-Bielawska // Nowa Szkoła. – 2005, nr 4, s. 29-32

107. Integracja zespołu na lekcjach wychowania fizycznego / Hanna Łukasik // Lider. – 2002, nr 12, s. 18

108. Jak integrować klasę szkolną? : (propozycje dla nauczycieli liceum) / Anna Chaber-Dądela // Nowa Szkoła. – 2003, nr 7, s. 20-24

109. Jak integrować zespól klasowy? / Jolanta Piekarczyk // Nowe w Szkole. – 2003, nr 10, s. 17, 18, 19

110. Jak poznać klasę? : dla szkoły ponadgimnazjalnej / Zbigniew Paweł Maciejewski // Katecheta. – 2004, nr 7-8, s. 27-29

111. Jak poznaję i integruję klasę / Romana Wolska // Wszystko dla szkoły. – 2002, nr 9, s. 11-12

112. Jak przywrócić autorytet i dyscyplinę w szkole? / Renata Krupa // Cywilizacja. – Nr 22 (2007), s. 114-125

113. Jak rozwiązywałam niektóre konflikty w klasie / Anna Wadas-Gadawska // Nauczanie Początkowe. – 2001/2002, nr 2, s. 45-46

114. Jaki powinien być dobry nauczyciel – wychowawca / Helena Obajtek // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2001, nr 3, s. 10-14

115. Jestem wychowawcą klasy – i co dalej ? / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 81, s. 48-50
* Budowanie właściwej relacji nauczyciela- wychowawcy z uczniami

116. Katecheta (nauczyciel religii) jako wychowawca na tle proponowanych zmian w prawie oświatowym / Mateusz Mąkosa // Zeszyty Formacji Katechetów. R. 19, nr 4 (2019), s. 97-104

117. Kompetencja hermeneutyczna “wychowawców/nauczycieli zdrowia” / Małgorzata Kaliszewska // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Seria Pedagogika. Z. 14 (2017), s. 91-100

118. Kompetencje społeczne i osobiste wychowawcy w pracy z klasą trudną / Hanna Drzewiecka-Krawczyk // Meritum. – 2014, nr 2, s. 92-98

119. Kompetencje wychowawcy klasowego w przezwyciężaniu negatywnych zachowań wśród uczniów / Renata Buss // Problemy Narkomanii. – 2004, nr 3, s. 27-32

120. Koncepcja nauczania programowanego – aktualnym paradygmatem metodycznym w pracy pedagogicznej nauczyciela – wychowawcy / Małgorzata Ostrowska, Kazimierz Ostrowski // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 6, s. 21-22

121. Koncepcja współpracy wychowawcy, uczniów, rodziców / Elżbieta Gawron // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 1, s. 30-33

122. Koncepcje wzorca osobowego polskiej wychowawczyni przedszkola w aspekcie paradygmatów edukacyjnych nowego wychowania / Wiesława Leżańska // Ruch Pedagogiczny. – 2015, nr 3, s. 123-130

123. Konflikty między dziećmi / Małgorzata Stańczyk // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 10, s. 10-11 *Wychowawca w roli mediatora

124. Kumulacja? Integracja / Justyna Wojciechowska-Narloch // Głos Nauczycielski. – 2019, nr 40, s. 13
* Podwójny rocznik – wyzwanie dla wychowawców klas

125. Lekcje wychowawcze / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 2, s. 50-53

126. Lekcje wychowawcze a zagadnienia współczesnych programów wychowawczo-profilaktycznych / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 104, s. 37-41

127. Lider. – (Narzędziownia) // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 68, s, 28-35
* Opisy najważniejszych trenerskich ról w pracy nauczyciela/wychowawcy

128. Mam problem z dyscypliną w klasie / Aniela Bruzik // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 8, s. 40-46

129. Mam trudną klasę : propozycja działań dla nauczyciela / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 64, s. 48-51

130. Masz problem? / Władysław Stawicki // Katecheta. – 2002, nr 7/8, s. 25-28
* Doświadczenia wychowawcy klasy gimnazjalnej

131. Menedżer, dydaktyk, wychowawca – funkcje zawodowe współczesnego nauczyciela / Henryk Budzeń // Studia Międzynarodowe Wyższej Szkoły Handlowej w Radomiu. – T. 5 (2017), s. 19-4

132. Mieszanie herbaty. Kim powinien być wychowawcą klasy? / Halina Czajkowska-Kilianek, Józef Kilianek // Głos Nauczycielski. – 2000, nr 32, s. 5

133. Mistrz, nauczyciel, wychowawca pokoleń / Józeg Górniewicz. – Bibliogr. // Pedagogika Społeczna. – 2017, nr 2, s. 9-32
* Dot. relacji między kategoriami pedagogicznymi jakimi są: mistrz i osiąganie mistrzostwa, nauczyciel i nauczanie oraz wychowawcy i wychowywanie kolejnych pokoleń

134. Młody wychowawca / Magdalena Jurewicz // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 9, s. 75-77

135. Na problemy – integracja / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 27, s. 10
* Praca wychowawcza z nową klasą – integracja

136. Nauczyciel jako dobry wychowawca / Jan Adam Malinowski // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 12, s. 7-11

137. Nauczyciel jako wychowawca / Anna Pacześniak // Kamerton. – Nr 52 (2008), s. 321-327

138. Nauczyciel jako wychowawca w procesie edukacyjnym / Urszula Tyluś // Paedagogica at Utilitatem Disciplinae. – R. 5 (2009), s. 99-106

139. Nauczyciel opiekun / Patrycja Woźniak // Wychowawca. – 2016, nr 10, s. 16-17
* Cechy osobowościowe nauczyciela opiekuna i wychowawcy

140. Nauczyciel współczesnej szkoły jako dydaktyk, wychowawca, diagnosta, terapeuta / Jadwiga Jastrząb. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 9, dod. Wkładka Metodyczna nr 9, s. I-VI

141. Nauczyciel – wychowawca, czyli cnota w pedagogice / Robert Majewski // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 4, cz. 1 (2005), s. 141-151

142. Nauczyciel – wychowawca, jaki powinien być? / Anna Fidelus // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2003, nr 3, s. 29-34

143. Nauczyciel wychowawca : organizator czasu wolnego we współczesnej szkole / Patrycja Hanyga-Janczak // Studia Pedagogiczne. – T. 19 (2010), s. 285-298

144. Nauczyciel – wychowawca, profilaktyk, terapeuta / Marek Dziewiecki // Studia nad Rodziną. – R. 14, nr 1/2 (2010), s. 85-102

145. Nauczyciel – wychowawca przyszłości – człowiek / humanista czy robot? / Ewa Białek. – Streszcz. ang. // Dydaktyka Literatury. – [T.] 26 (2006), s. 145-160

146. Nauczyciel – wychowawca w oczach rodziców / Grażyna Kowalska // Nowa Szkoła. – R. 60, nr 10 (2004), s. 54-55

147. Nauczyciel – wychowawca we współczesnej szkole / Joanna Łukasik // Nowa Szkoła. – R. 62, nr 1 (2006), s. 35-40

148. Nauczyciel – wychowawca wobec zjawisk patologii społecznej wśród uczniów-wychowanków / Andrzej Hankała. Streszcz. ang. // Artes Liberales. – R. 2, nr 1 (2007), s. 31-40

149. Nauczyciel wychowawcą dzieci / Marta Pietrycha // Pedagogika Katolicka. – 2018, nr 1, s. 90-100

150. Nie ma nauczyciela idealnego, prawda? / Anna Jankowska // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 4, s. 12-15
* O cechach osobowościowych nauczyciela

151. Nie ma wychowania bez dyscypliny / Ksawera Łaszczewska // Edukacja i Dialog. – 2003, nr 9, s. 20-24

152. Niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych – jak na problem powinni spojrzeć wychowawcy / Joanna Cieślikowska // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 7/8, s. 27-30

153. O etosie wychowawcy / Agata Płatek // Wychowawca. – 2016, nr 10, s. 5-6

154. Oczekiwania młodzieży i jej subiektywne odczucia w relacji z wychowawcą / Małgorzata Kiedrowska. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 1/2, s. 27-30

155. Oczekiwania nauczycieli / Klaudia Błaszczyk // Życie Szkoły. – 2004, nr 4, s. 12-15

156. Od orientacji do współpracy – życie klasy w fazach / Anna Wojciechowska // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 41-48

157. Odpowiedzialny wychowawca / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 5-6

158. Ogólnopolski konkurs dla nauczycieli i wychowawców na scenariusz zajęć z zakresu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży “Jestem bezpieczny” / Anita Toborek, Bożena Harasimowicz // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2004, nr 1, s. 60-62

159. Opinia o uczniu na prośbę sądu. – (Narzędziownia) / oprac. Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 1, s. 47-48

160. Osiem kroków według Elżbiety Fiok. – (Teczka nauczyciela) // Sygnał. – 2016 nr 3, s. 24-27
* Propozycje działań dla wychowawców klas, do których dołączyło dziecko cudzoziemskie

161. Planowanie skutecznego zarządzania klasą / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 110, s. 21-24

162. Pod kontrolą / Magdalena Ludwig // Sygnał. – 2014, nr 2, s. 49-52
* Kontrola wyrażania złości przez wychowawców

163. “Portret wychowawcy grupy/klasy” : technika do badania stosowania przez wychowawców wobec wychowanków strategii wspierająco-akceptującej / Wioletta Junik. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 9, s. I-VII

164. “Portret” wychowawcy-nauczyciela w edukacji wyznaczonej ideą podmiotowości / Krystyna Bednik // Dyrektor Szkoły. – 2001, nr 7/8, s. 44-45

165. Poznajemy się : pierwsza lekcja wychowawcza w nowej klasie / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 81, s. 15-19
* Zawiera scenariusz lekcji wychowawczej do wykorzystania podczas pierwszego spotkania nauczyciela z nową klasą. Temat: Poznajmy się!

166. Pożądane cechy osobowościowe wychowawcy / Justyna Mielnik // Wychowawca. – 2015, nr 10, s. 16-17

167. Praca w klasie integracyjnej / Ewa Rola, Ewa Piwowarczyk // Wychowawca. – 2003, nr 20-21

168. Praca wychowawcy klasy gimnazjalnej / Sławomir Kułak // Przegląd Edukacyjny. – 2001, nr 4, s. 9-10

169. Praca wychowawcza w klasie trudnej / Małgorzata Koźlak // Nowe w Szkole. – 2003, nr 1, s. 17-20

170. Praca wychowawcza z trudną klasą / Irena Radzej, Agnieszka Iłendo // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 7, s. 50-51

171. Problemy klasy rozwiązywane metodą story-line / Renata Michalak, Elżbieta Misiorna. – Bibliogr. // Nauczyciel z Klasą. – 2001, nr 1, s. 8-10
*Zawiera przykład story-line “Choroba” i scenariusz zajęć ją wykorzystujących

172. Problemy pedeutologiczne w świetle zawodowych doświadczeń nauczycieli wychowawców / Kazimierz Ostrowski. – Bibliogr // Nauczyciel i Szkoła. – 2008, nr 1/2, s. 105-114

173. Profesjonalizacja pracy wychowawców w placówce opiekuńczo-wychowawczej / Magdalena Zmysłowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. -2015, nr 2, s. 9-16

174. Projekt artystyczny w pracy z młodzieżą niedostosowaną : kluczowe kompetencje wychowawcy / Barbara Chojnacka. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2017, nr 7, s. 12-20

175. Przedmaturalny wychowawca : (o przygotowaniu do matury na lekcjach wychowawczych) / Joanna Konieczna-Sierak, Dorota Ochwat // Wychowawca. – 2005, nr 9, s. 12-13

176. Przejęcie wychowawstwa / Jagna Niepokólczycka-Gac // Sygnał. – 2016, nr 7, s. 11-12

177. Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży : czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza? / Michał Mejer // Seminare : poszukiwania naukowo-pastoralne. T. 36, nr 1 (2015), s. 141-150

178. Rola empatii w zawodzie nauczyciela – wychowawcy / Piotr P. Kwiatkowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2002, nr 6, s. 56-58

179. Rola i zadania wychowawcy klasy w zreformowanej szkole / Dariusz Wilk // Kwartalnik Edukacyjny. – 2004, nr 2, s. 12-27

180. Rola i zadania wychowawcy w klasie II gimnazjum / Bożena Gwizdek, Elżbieta Sołtys // Remedium. – 2004, nr 5, s. 8-9

181. Rola nauczyciela – wychowawcy we współczesnej szkole / Anna Tyl // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 3 (2004), s. 49-61

182. Rola wychowawcy w zmieniającej się rzeczywistości polskiej w opinii nauczycieli wychowawców / Krystyna Lubomirska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2001, nr 3/4, s. 125-145

183. Rozwiązywanie problemu wychowawczego / Maria Ratajczak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2004, nr 1, s. 35-40

184. Specyfika pracy wychowawców klas 4-6 / Monika Kopczyńska // Nowa Szkoła. – 2011, nr 4, s. 36-44

185. Sposoby na nową klasę / Hubert Czermierowski // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 3, s. 21-34

186. Sposoby uatrakcyjniania lekcji wychowawczych / Renata Bogalecka, Beata Lipczyńska-Rahmani. – Bibliogr., rys. // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 9, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. I-VI

187. Spotkanko-zebranko / Magdalena Czekała // Nauczyciel z Klasą. – 2001, nr 2, s. 9
* Jak prowadzić spotkanie z rodzicami

188. Style kierowania klasą a dyscyplina / Beata Śliwa // Nowa Szkoła. – 2005, nr 2, s. 39-32

189. Szkoła a trudności wychowawcze / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2004, nr 11, s. 5-8

190. Sztuka wychowania – nauczyciel w szkole podstawowej / Magdalena Młynarczyk-Misiura // Wychowawca. – 2014, nr 10, s. 29-31

191. Teczkę mą widzę ogromną / Ferdynand Mielczarek // Dyrektor Szkoły. – 2002, nr 3, s. 22-23
Dokumentacja pracy wychowawcy klasowego.

192. Terapia wychowawcza klasy / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 9, s. dod. s. VI-VII

193. Toksyczny wychowawca w dobie kryzysu wartości / Janusz Mastalski. – Streszcz. wł. // Polonia Sacra. – R. 9, nr 16 (2005), s. 5-25

194. Towarzyszyć wychowankowi / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2006, nr 10, s. 13

195. Trudne rozmowy z klasą – kiedy, jak i od czego zacząć? / Anna Piekarska // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr [3], s. 26-28

196. 3, 2, 1…[Trzy] gotowi? / Magdalena Goetz // Sygnał. – 2015, nr 6, s. 48-52
* O przygotowaniu do roli wychowawcy klasy

197. Tutor a wychowawca : rzeczywistość nadana czy wybrana? / Adrianna Sarnat-Ciastko. – Bibliogr., netogr. // Podstawy Edukacji. – T. 3 (2010), s. 397-418

198. Tworzenie dobrego zespołu klasowego. Zajęcia warsztatowe dla wychowawców klas gimnazjalnych / Dorota Burska [et.al.] // Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole. – 2002, nr 3, s. 57-61
* Scenariusz warsztatów. Technika grupy nominalnej (NGT/TNG). Arkusz ewaluacyjny

199. Tworzenie pozytywnego klimatu w klasie / Joanna Wieremiejewicz-Podkościelna // Życie Szkoły. – 2019, nr 9, s. 29-33

200. Tworzenie programu wychowawczego dla klasy / Mirosław Dragon // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 10, s. 1-2

201. Twój wychowawca / Malina Kalinowska // Cogito. – 2000, nr 6, s. 30-31

202. W kręgu współczesnego etosu wychowawcy / Bartosz Mitkiewicz // Forum Pedagogiczne. – 2011, [nr] 1, s. 243-259

203. Wskazówki wychowawcze dla nauczycieli / Grzegorz Bobek // Wychowawca. – 2004, nr 10, s. 13-14

204. Współczesny nauczyciel-wychowawca i jego świat wartości / Jan Żebrowski. – Streszcz. ang. // Studia Gdańskie / Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna. – T. 4 (2007), s. 163-176

205. Współpraca specjalisty z wychowawcą klasy / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 1, s. 38-39

206. Wychowanie i wymagania / Marek Dziewiecki // Cywilizacja : o religii, nauce, moralności i sztuce. Nr 42 (2012), s. 87-102

207. Wychowanie “na odległość” – strach przed dotykiem / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2015, nr 9, s. 29-34

208. Wychowanie poprzez nauczanie / Grażyna Żyła // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 57, s. 16-18

209. Wychowanie w klasie szkolnej : (zestawienie bibliograficzne) / Elżbieta Trojan // Wszystko dla Szkoły. – 2008, nr 11, s. 21-23

210. Wychowawca do oceny / Dorota Pankowska // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 81-89

211. Wychowawca klasy, czyli nauczyciel do wszystkiego / Halina i Józef Kiliankowie // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 24-26

212. Wychowawca klasy : założenia i rzeczywistość / Bogdan Mazur // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 20-23

213. Wychowawca : któż to taki? / Selwana Barbara Szołek // Wychowawca. – 2012, nr 7/8, s. 14-15

214. Wychowawca małego dziecka – proces wyłaniania się nowego zawodu pedagogicznego // Dorota Podgórska-Jachnik // Problemy Profesjologii. – 2018, nr 1, s. 63-73

215. Wychowawca na miarę wyzwań XXI wieku / Marek Dziewiecki // Zeszyty Formacji Katechetów. – R. 20, nr 1 (2020), s. 51-72

216. Wychowawca odpowiedzialny – w kontekście rozważań o uzależnieniach / Maria Groenwald. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 10/11, s. 3-6

217. Wychowawca potrzebny inaczej / Anna Fidelus // Piotrkowskie Studia Pedagogiczne. – T. 11 (2005), s. 175-181

218. Wychowawca świadkiem wiary w szkole / Halina Sutkowy // Wychowawca. – 2017, nr 11, s. 14-16

219. Wychowawca w szkole katolickiej / Henryk Stawniak, Paweł Wawrzyńczak. – Streszcz. w jęz. wł. // Seminare. – T. 16 (2000), s. 251-280

220. Wychowawca wobec konfliktów w grupie / Halina Wrońska. – Streszcz. ang. W: Seminare. – T. 28 (2010), s. 213-222

221. Wychowawca wobec przemocy / Aneta Skóra // Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne. – Nr 11/12 (2005), s. 87-92

222. Wychowawca wobec współczesnych wyzwań moralno-społecznych / Marceli Cogiel // Zeszyty Formacji Katechetów. – R. 5, nr 4 (2005), s. 47-52

223. Wychowawca wspomagający / Małgorzata Nowak //Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 8, s. 58-60

224. Wychowawca z klasą / Dorota Pankowska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 4, s. 59-66

225. Wychowawcy klasa, czyli nauczyciel do wszystkiego / Halina Kilianek, Józef Kilianek // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 24-26

226. Wychowawczy debiut / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 51, s. 47-48

227. Wytyczne do pracy wychowawcy klasy / Jolanta Hajduga // Wychowawca. – 2003, nr 2, s. 22-23

228. Z doświadczeń wychowawców klasy przysposobiającej do zawodu / Inocenty Marek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2014, nr 7, s. 10-17

229. Z klasy – zespół / Marta Kowalkowska // Nowe w Szkole. – 2003, nr 9, s. 17, 18, 19

230. Z pomocą nieakceptowanym / Aleksandra Korzeniewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 28-29

231. Z teczki obserwacyjnej wychowawcy klasowego / Anna Mrula // Edukacja. – 2001, nr 3, dod. s. 24-26

232. Zapewnienie ładu i dyscypliny w klasie / Aneta Boguska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 29-31

233. Zarządzanie klasą szkolną / Mariola Bardziejewska. – Bibliogr. // Edukacja. – 2003, nr 1, s. 75-86

234. Zrozumieć opór, czyli jak skutecznie pomóc klasie / Iwona Gryniuk-Toruń // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 3, s. 136-145

235. Zrozumieć sens wychowania. Leopold Blaustein o istocie działalności wychowawczej / Władysława Szulakiewicz. – Bibliogr. // Przegląd Historyczno-Oświatowy. – 2019, nr 3-4, s. 63-75

 

Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

Aktualizacja 09.04.2020 r.