Nieśmiałość jako ważny problem wychowawczy

Nieśmiałość – określona najczęściej jako lękliwość społeczna, oznacza specyficznego typu przeżycia i zakłócenia normalnego zachowania się jednostki w sytuacjach społecznych interakcji. Jej przejawem jest poczucie dyskomfortu (napięcia, skrępowania) i częściowe – mniej lub bardziej rozległe – zahamowanie zwykłych form zachowania się jednostki wówczas, gdy znajduje się ona w obecności innych ludzi, zwłaszcza zaś, gdy jest obiektem ich uwagi i – choćby potencjalnie – oceniania. Profesor Philip G. Zimbardo, założyciel Kliniki Nieśmiałości w Stanford, badając problem nieśmiałości od lat 70-tych XX wieku, dostrzega systematyczny wzrost skali tego zjawiska. Nieśmiałość jest bardziej powszechna wśród dzieci w wieku szkolnym, niż wśród dorosłych, gdyż wielu dorosłych potrafiło przezwyciężyć swoją dziecięcą nieśmiałość, choć często pozostaje ona problem na całe życie. Dlatego też w pracy wychowawczej z dzieckiem nieśmiałym ważna jest wiedza o tym czym jest nieśmiałość, w jaki sposób się przejawia, jak można pomóc takiemu dziecku, profilaktyka oraz wspomaganie oraz towarzyszenie dziecku od wczesnych lat życia w przezwyciężaniu nieśmiałości. Powyższym zagadnieniom poświęcona jest niniejsza bibliografia „Nieśmiałość jako ważny problem wychowawczy”, które zawiera 139 opisów bibliograficznych – wybór wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz Biblioteki Narodowej. Wydawnictwa zwarte znajdujące się w zbiorach PBW w Opolu i w jej filiach uzupełnione zostały sygnaturami.

Wydawnictwa zwarte :

1. ADHD i nieśmiałość : ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych / [autor Irena Sosin ; il. Lidia Nowak-Chomicz]. – Warszawa : De Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2014. – 104 s. : il. ; 30 cm.

M 213936 (Opole)

2. ADHD i nieśmiałość : karty do samodzielnej pracy w domu /[autor Irena Sosin ; il. Lidia Nowak-Chomicz]. – Warszawa :Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014. – 48 s. : il., rys. ; 30 cm.

M 213937 (Opole)

3. Arteterapia w pracy pedagoga : teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę /Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Wyd. 2. – Kraków : „Impuls”,2014. – 134 s. ; 24 cm.

M 054024 (Kluczbork), Wyd. 1 : C 054052 (Brzeg), M 61976 KK  (Kędzierzyn-Koźle), C 066974 (Nysa), C 206429 (Opole), M 205734 (Opole), M 206447 (Opole)

4. Bajki, które leczą. Cz. 2 / Doris Brett ; przekł.[z ang.] Hanna Dankiewicz. – Wyd. 2. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 218,[1] s. ; 21 cm.

M 050125/II (Brzeg), M 050257/II (Brzeg), M 048650/II (Brzeg), M 59815/ II KK (Kędzierzyn-Koźle), C 051290/II (Kluczbork), M 191273/II (Opole), M 191548-49/II (Opole)

5. Chyba jestem nieśmiały / Barbara Cain ; il. Monika Pollak ; przekł. Małgorzata Trzebiatowska. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007. – 32 s. ; 21 cm

6. Cicha siła introwertyków : jak dorastać w świecie, który nie przestaje gadać / Susan Cain przy współpracy Gregory’ego Mone’a i Eriki Moroz ; przekład: Jerzy Korpanty ; [ilustracje: Grant Snider]. – Warszawa : Laurum, 2022. – 290, [5] stron : ilustracje ; 24 cm.

7. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym / pod red. Marii Deptuły. – Bydgoszcz : Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2004. – 265 s. ; 24 cm

8. Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – 438 s. : il. ; 24 cm.

M 214557, M 215766 – M 215769 (Opole)

9. Emocjonalki : bajki psychoterapeutyczne /Małgorzata Parcheta-Kołuszuk. – Gdańsk : „Harmonia”, 2017. – 181, [2] s. : il. kolor. ; 24 cm.

M 054780 (Brzeg), C 054779 (Kluczbork), M 068512 (Nysa), M 217004 – M 217005 (Opole)

10. Hania, Adelajda i czasozmieniacz : bajka psychoterapeutyczna dla dzieci zmagających się z nieśmiałością /Maria Kożuchowska ; ilustracje Magdalena Gubała. – Wydanie I. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia. Wydawnictwo Harmonia, 2018. – 50, [1] s. : il. kolor. ; 25 cm.

M 218015, M 220142 (Opole)

11. Jak przezwyciężyć nieśmiałość? / Valerio Albisetti ; przeł. Joanna Zarzycka. – Kraków : Wydawnictwo Salwator, 2005. – 88, [3] s. ; 20 cm

12. Jednostka w ponowoczesnym świecie /pod red. Grażyny E. Kwiatkowskiej i Agaty Łukasik. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011. – 264 s. ; 24 cm.

M 206210-11 (Opole)

13. Nieśmiałość a wspierające i trudne relacje z ludźmi / Irena Dzwonkowska. – Kraków : „Impuls”, 2009. – 258 s. :il. ; 24 cm.

M 061987, M 63208 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 065499 (Nysa), M 201799 (Opole)

14. Nieśmiałość : co to jest ? jak sobie z nią radzić ? /Philip G. Zimbardo ; przeł. Anna Sikorzyńska. – Wyd. 3, 6 dodr. – Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. – 290, [1] s. : il. ; 21 cm.

M 051116, M 048414, 047919, M 046661 (Brzeg), M 057022, M 54593 KK  (Kędzierzyn-Koźle), C 048303, M 049923, M 052240 (Kluczbork), C 056403, M 056445, M 059257 (Nysa), M 170467-8, M 180884, M 211123-5 (Opole)

15. Nieśmiałość : czym jest i jak ją pokonać / Borwin Bandelow ; przekł. Marian Leon Kalinowski. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011. – 221, [1] s. ; 21 cm

16. Nieśmiałość : nowe odważne podejście / Bernardo Carducci ; przeł. Maciek Sekerdej. – Kraków : „Znak”, 2008. – 167, [56] s. : il. ; 24 cm

M 198524 (Opole)

17. Nieśmiałość dziecka / Barbara Harwas-Napierała. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 1979. – 123 s. ; 24 cm.

M 033929 (Nysa), M 116567 (Opole)

18. Nieśmiałość – jak się jej pozbyć? : poznaj najskuteczniejsze sposoby walki z nieśmiałością / Aleksander Łamek. – Wyd. 2. – Gliwice : Wydawnictwo „Złote Myśli”, cop. 2009. – 176 s. ; 21 cm

19. Nieśmiałość : zmień myślenie i odważ się być sobą / Magdalena Staniek. – Warszawa :”Edgard”, 2013. – 263 s. : il. ; 22 cm.

M 211345 (Opole)

20. Odwagi! : jak pokonać nieśmiałość / Poppy O’Neill ; [przekład: Robert Andruszko]. – Kraków : Lingea, 2022. – 138, [6] s. : il. ; 21 cm

21. Oswoić nieśmiałość : scenariusze 22 lekcji wychowawczych w gimnazjum, 17 tematów / Hanna Hamer. – Warszawa : Wydawnictwo Veda, 2000. – 133 s. : rys. ; 21 cm.

C 048208 (Brzeg), C 181785 (Opole)

22. 52 sposoby pokonywania nieśmiałości / Catherine E. Rollins ; przeł. Wanda Grajkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Medium, 1996. – 121 s. ; 20 cm.

23. Praca z dzieckiem wymagającym. Cz. 1 /red. Ewa Przygońska. – Toruń :Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011. – 210 s. ; 21 cm.

24. Przedszkole w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk. Beata Szurowska. – Warszawa : „Difin”, 2019. – 312 s.: il. ; 23 cm.

M 057214 (Kluczbork), M 220361 – M 220362 (Opole)

25. Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci / Małgorzata Zabłocka ; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2008.- 167, [56] s. : il. ;24 cm.

26. Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku /pod red. Grażyny Ewy Kwiatkowskiej i Mariana Filipiaka. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. – 155 s. : rys. ; 24 cm.

27. Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień /[nadzór merytoryczny Tomasz Kowalewicz]. Warszawa : Fundacja Praesterno, 2016. – 116 s. ; 21 cm.

M 214696-M 214697 (Opole)

28. Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą : programy zajęć / pod red. nauk. Ewy Grudziewskiej. – Warszawa : „Difin”, 2015. – 230 s. : il. ; 24 cm.

M 64832 KK  (Kędzierzyn-Koźle), M 054890/I (Kluczbork), C 068181 (Nysa), M 214087-M 214088 (Opole)

29. Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą : programy zajęć. Cz. 2 / pod red. nauk. Ewy Grudziewskiej. – Warszawa : „Difin” , 2016. – 169 s. : il. ; 24 cm.

M 054337 (Brzeg), M 214326-M 214327 (Opole)

30. Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych : psychospołeczne uwarunkowania / Danuta Borecka-Biernat. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006. – 377, [3] s. : 70 tab. ; 24 cm.

M 195009 (Opole)

31. Sześciolatki w szkole :poradnik dla rodziców i nauczycieli dzieci sześcioletnich / Dorota Smoleń, Karolina Piękoś. – Kraków :Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2013. – 58, [1] s. : il. kolor. ; 18×25 cm.

M 63560 KK  (Kędzierzyn-Koźle), M 211353- M 211354 (Opole)

32. Szkolne wyzwania : jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu? /Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś. – Warszawa : „Edgard”, 2015. – 311 s. ; 21 cm.

M 214217-M 214218 (Opole)

33. Sztuka pewności siebie : [jak odkryć swoją wartość i pokonać nieśmiałość] /Alan Loy McGinnis ; przeł.z ang. Anna Nizińska. -Warszawa : „Świat Książki”, 1996. – 186,[3] s. ; 21 cm.

M 182023 (Opole)

34. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej /Aneta Paszkiewicz, Małgorzata Łobacz. – Warszawa : „Difin”,2013. – 246, [2] s. ; 23 cm.

M 63278 KK  (Kędzierzyn-Koźle), C 067110 (Nysa), M 211175-M 211176 (Opole)

35. Uczucia, co to takiego? /tekst Oscar Brenifier ; il. Serge Bloch ; przeł. z fr. Magdalena Kamińska-Maurugeon.Wyd. 1, nakł. 3. – Poznań : „Zakamarki”, 2014. – [96] s. : il. kolor. ; 24 cm.

M 053984 (Kluczbork)

36. Uczucia, co to takiego? /tekst Oscar Brenifier ; il. Serge Bloch ; przeł. z fr. Magdalena Kamińska-Maurugeon. – Wyd. 1, nakł. 4. – Poznań : „Zakamarki”, 2017. – [96] s. : il. kolor. ; 24 cm.

M 068532 (Nysa)

37. Uwaga! Ważna zasada : „Nieśmiałość to nie wada” / tekst J. S. Jackson ; il. R. W. Alley ; [tł. Beata Śliwińska]. – Częstochowa : Edycja Świętego Pawła, 2008. – [32] s. : il. kolor. ; 21 cm.

38. Wielka księga emocji / tekst Esteve Pujol i Pons, Rafael Bisquerra Alzina ; ilustracje Carles Arbat ; [tłumaczenie z języka hiszpańskiego Katarzyna Gajos]. – Kielce :”Jedność”,cop. 2017. – 109, [3] s. : il. kolor. ; 29 cm.

M 218890 (Opole)

39. Wielowymiarowość współczesnej edukacji dziecka /red. nauk. Joanna Juszczyk-Rygałło ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – Częstochowa :Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2015. – 370 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.

M 218272 (Opole)

40. Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii / Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Wyd. 3. – Kraków : „Impuls”, 2012. – 245 s. : il. ; 24 cm.

M 054070 (Brzeg), M 61673  KK (Kędzierzyn-Koźle)

41. Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii /Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Wydanie IV. – Kraków :”Impuls”, 2019. – 245 stron : ilustracje ; 24 cm.

M 220408 – M 220409 (Opole)

42. Zabawa sztuką : socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu / Mirosław Kisiel, Magdalena Zrałek-Wolny. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : „Difin”, 2019. – 234 strony : ilustracje ; 23 cm.

M 220417 – M 220419 (Opole)

43. Zabawy ze sztuką : podręcznik metodyczny dla nauczycieli : praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach /Anna Kalbarczyk. – Wyd. 3. – Kraków : „Impuls”, 2006. – 97,[1] s. ; 24 cm.

M 60373 KK  (Kędzierzyn-Koźle), C 190887, M 193637 (Opole)

44. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych / pod red. nauk. Danuty Boreckiej-Biernat. – Kraków : „Impuls”, 2011. -257 s. : il. ; 24 cm.

C 066477 (Nysa), M 206424 (Opole)

45. Zachowanie agresywne i nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej / Danuta Borecka-Biernat. – Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 1998. – 97, [2] s. ; 24 cm

46. Zachowanie nieśmiałe młodzieży w trudnej sytuacji społecznej / Danuta Borecka-Biernat. – Kraków : „Impuls”, 2001. – 97 s. ; 23 cm.

M 182543, M 183208 (Opole)

47. Zrozumieć nieśmiałość : aspekty diagnostyczne i terapeutyczne / Małgorzata Zabłocka. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2012. – 168, [31] s. : il. ; 24 cm.

48. Żyj pełnią życia pomimo nieśmiałości i lęku : w drodze do pewności siebie / Erika B. Hilliard ; przeł. Agnieszka Cioch. – Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2010. – 355, 1] s. ; 21 cm

Artykuły z czasopism :

49. Bajkoterapia dla dziecka nieśmiałego. Cz. 1 / Maria Kożuchowska // Remedium. – 2016, nr 3, s. 28-29

50. Bajkoterapia dla dziecka nieśmiałego. Cz. 2 / Maria Kożuchowska // Remedium. – 2016, nr 4, s. 28-29

51. Bajkoterapia dla dziecka nieśmiałego. Cz. 3 / Maria Kożuchowska // Remedium. – 2016, nr 5, s. 28-29

52. Bajkoterapia metodą pracy z dziećmi w wieku 4-9 lat / Elżbieta Kasprzyszak // Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 7/8, s. 27-29

53. Bariery psychiczne w procesie uczenia się języka obcego / Katarzyna Baumann // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 5, s. 28-33

54. Biblioterapia dla dziecka nieśmiałego. Cz. 1,2,3 /Maria Kożuchowska // Remedium. – 2016, nr 3, s. 28-29 ; nr 4, s. 28-29 ; nr 5, s. 28-29

55. Bolesna nieśmiałość u dzieci i dorosłych / Lynne Henderson, Philip Zimbardo, Elaine Rodino// Charaktery. – 2004, nr 6, s. 33-36

56. Chcę do domu! /Ewa Alicja Wojciechowska // Sygnał. – 2016, nr 8, s. 39-41

57. Cicha myszka w klasie /Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 4, s. 14

58. 14 stycznia Dzień Osób Nieśmiałych : scenariusz / Anna Kiełczewska // Nowoczesna Biblioteka 3.0. – 2022, nr 48, s. 7-8

59. Czy to wstyd się wstydzić? /Małgorzata Tomera // Życie Szkoły. – 2015, nr 3 [1], s. 18-21

60. Ćwiczenia i zabawy dla dzieci zahamowanych społecznie i emocjonalnie/ Karolina Van Laere // Remedium. – 2015, nr 5, s. 11-12

61. Dzieci nieśmiałe /Agnieszka Dymalska // Przedszkolne ABC. – 2016, nr 1, s. 10-13

62. Dzieci nieśmiałe – diagnoza czy etykieta? /Kaja Chojnacka // Remedium. – 2020, nr 3, s. 22-24

63. Dzieci nieśmiałe : (inspirowanie do działania metodą story-line) / Bożena Ogińska.// Nowa Szkoła. – 2008, nr 7, s. 60-61

64. Dzieci nieśmiałe : jak je rozumieć? Jak im pomagać? / Małgorzata Zabłocka . – Bibliogr. // Świat Problemów. – 2022, nr 3, s. 25-27

65. Dzieci nieśmiałe wymagają wsparcia /Anna Słysz // Edukacja i Dialog. – 2003, nr 6, s. 63-67

66. Dziecko nieśmiałe / Hanna Krauze-Sikorska // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 6, s. 44-47

67. Dziecko nieśmiałe – opis i analiza przypadku / Paulina Jaworska.// Remedium. – 2012, nr 10, s. 30-31

68. Dziecko nieśmiałe w klasie / Marta Pieróg.// Remedium. – 2005, nr 7/8, s. 16-17

69. Dziecko nieśmiałe w przedszkolu i w domu /Bożena Wilczewska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 7-8, s. 23-25

70. Dziecko nieśmiałe w szkole / Magdalena Umecka.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 10, s. 22-27

71. Dziecko nieśmiałe wyzwaniem dla nauczycieli /Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 117, s. 51-54

72. Emocjonalno-rodzinne uwarunkowania agresji i nieśmiałości młodzieży / Danuta Borecka-Biernat // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2000, nr 1, dod. s. (2)-(5)

73. Epizody z codzienności dzieci nieśmiałych : studium przypadku rodzeństwa / Dorota Bronk . – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2021, nr 2, s. 151-164

Dostępne w Internecie: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/474/PWE53

74. Gdy nieśmiałość boli / Marta Melka.// Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 132-139

75. Grzeczne dzieci – problem zahamowania psychoruchowego / Beata Mazur.// Nauczyciel i Szkoła. – 2007, nr 1/2, s. 156-162

76. Inspirowanie do działania dzieci nieśmiałych poprzez wykorzystanie metody Story-line /Bożena Ogińska // Wszystko dla Szkoły. – 2003, nr 5, s. 16-17

77. Integracja zespołu klasowego : scenariusz zajęć wspierających rozwój dziecka nieśmiałego / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. – (Narzędziownia) // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 117, s. 35

78. Jak możemy pomóc dziecku nieśmiałemu / Lidia Kołodziejska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 10, s. 15-19

79. Jak oswoić nieśmiałość? Praktyczne wskazówki / Kamila Olga Stępień-Rejszel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 8, s. 6-10

80. Jak pokonać nieśmiałość : na podstawie przeglądu badań dr Bernardo J. Carducci, dr Philipa G. Zimbardo /tł. Agnieszka Czapczyńska // Remedium. – 2000, nr 6, s. 22-24

81. Jak pokonać nieśmiałość? Scenariusz zajęć inspirowany bajką dla czterolatków /Gabriela Gąsienica // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 7-8, s. 76-79

82. Jak pokonać nieśmiałość? : scenariusz zajęć inspirowany bajką dla dzieci pięcio- i sześcioletnich / Magdalena Ledwoń // Bliżej Przedszkola. – 2018, nr 7-8, s. 93-95

83. Jak pomóc nieśmiałemu dziecku / Agnieszka Czapczyńska // Remedium. – 2001, nr 2, s. 22-23

84. Jak pracować z nieśmiałym dzieckiem / Justyna Mielnik.// Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 3, s. 5-9

85. Jak pracować z uczniem nieśmiałym? / Marta Majorczyk // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 9 (137), s. 42-47

86. Jak uczyć dziecko pewności siebie? / Agnieszka Gromelska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2009, nr 10, s. 18-21

87. Jak wesprzeć nieśmiałego przedszkolaka? /Anna Jankowska // Bliżej Przedszkola. – 2017, nr 11, s. 6-8

88. Kiedy milczenie nie jest złotem : sytuacja edukacyjna dzieci nieśmiałych /Alicja Kujawska, Beata Szczęsna, Martyna Tomczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 11, s. 16-19

89. Konkursy dla nieśmiałych /Alicja Nowacka // Biblioteka w Szkole. – 2012, nr 5, s. 14-15

90. Koty : (scenariusz dramy dla dzieci w wieku 6-8 lat. Cel główny: przezwyciężanie nieśmiałości) / Kamila Witerska // Meritum. – 2021, nr 4, s. 44

91. Mandala w pracy z dziećmi /Anna Kluska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 5, s. 40-42

92. Marzenie o czapce – niewidce /Katarzyna Migdał // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 10, s. 40-43

93. Metoda projektów a zachowania dzieci biernych / Krystyna Lubomirska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 10, s. 4-6, 8-9

94. Musi się oswoić… Niezbędnik pedagogia do pracy z dzieckiem nieśmiałym /Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 4 [2], s. 56-61

95. Muzykoterapia w aktywizowaniu dzieci nieśmiałych / Ewa Woźniczka.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2010, nr 5, s. 48-50

96. „Nie ma mnie” pracy z uczniami wycofanymi i nieśmiałymi /Karolina Oleksa // Życie Szkoły. – 2016, nr 6, s. 23-27

97. Nieśmiali młodzi dorośli. Cz. 1, 2 /Marika Malak // Remedium. – 2013, nr 10, s. 20-22 ; nr 11, s. 18-19

98. Nieśmiali od urodzenia /Kirsten Weir ; tł. Paulina Chołda // Charaktery. – 2016, nr 3, s. 76-79

99. Nieśmiałość / Małgorzata Kuśpit.// Remedium. – 2007, nr 2/3, s. 48-49

100. Nieśmiałość a kompetencje temporalne młodzieży / Stanisława Tucholska, Kinga Tucholska // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica. Z. 15 (2011), s. 45-64

Dostępne w Internecie : https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica-r2011-t15/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica-r2011-t15-s45-64/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica-r2011-t15-s45-64.pdf

101. Nieśmiałość a poziom lęku u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Elżbieta Januszewska // Przegląd Psychologiczny. – 2000, nr 4, s. 481-497

Dostępne w Internecie: https://www.kul.pl/files/714/media/4.43.2000.art.6.pdf..pdf

102. Nieśmiałość dziecięca a wychowawcze sposoby jej pokonywania / Magdalena Krawczonek // Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 6, s. 27-28

103. Nieśmiałość i agresja nastolatków a styl wychowania w rodzinie / Danuta Borecka-Biernat// Problemy Rodziny. – 1995, nr 5, s.45-46

104. Nieśmiałość i jej korelaty / Irena Dzwonkowska // Przegląd Psychologiczny. – T. 46, nr 3 (2003), s. 307-322

Dostępne w Internecie: https://www.kul.pl/files/714/media/3.46.2003.art.4.pdf..pdf

105. Nieśmiałość – jak uczyć dziecko pewności siebie? / Agnieszka Gromelska.// Życie Szkoły. – 2009, nr 7, s. 19-22

106. Nieśmiałość jako cecha osobowości /Anna Głuszak // Przegląd Edukacyjny. – 2011, nr 5, s. 14-17

107. Nieśmiałość : lekcja wychowawcza z pomysłem / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 97, s. 20-33

108. Nieśmiałość na przyszłość / Magdalena Staniek // Charaktery. – 2019, nr 9, s. 16-24

109. Nieśmiałość – określenie zjawiska oraz doniesienie wstępne z badań / Bogna Kędzierska, Marta Znajmiecka-Sikora, Martyna Kaflik-Pieróg. // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. – 2002, nr 1, s. 99-110

110. Nieśmiałość : zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1979-2009 /Bożena Zwierzyńska // Nowa Szkoła. – 2011, nr 1, s. 46-52

111. Nieśmiały mózg. Czy nieśmiałość jest warunkowana biologicznie? /Dorota Stasik-Rogalińska, Joanna Kuryłowicz // Charaktery. – 2020, nr 6-7, s. 46-51

112. Oblicza nieśmiałości a płeć biologiczna i psychologiczna /Eugenia Mandal // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2002, nr 3-4, s. 113-129

113. Osoby nieśmiałe /Bożena Karzewska // Poradnik Bibliotekarza. – 2014, nr 6, s. 12-14

114. Oswoić nieśmiałość / Małgorzata Koźlak.// Nowe w Szkole. – 2003, nr 2, s. 20-21, 22

115. Pokonać nieśmiałość / Anna Głuszak.// Życie Szkoły. – 2012, nr 1, s. 25-28

116. Pomóż pokonać nieśmiałość /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2020, nr 8, s. 32-36

117. Przechytrzyć nieśmiałość : szkolne problemy / Magdalena Krawczonek.// Przegląd Oświatowy. – 2002, nr 16, s. 17-18

118. Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci / Małgorzata Zabłocka.// Remedium. – 2007, nr 4, s. 30-31

119. Rola czynników emocjonalno-rodzinnych w rozowju nieśmiałości młodzieży / Danuta Borecka-Biernat // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 1998, nr 2, s. 10-16

120. Rozbroić nieśmiałość / Małgorzata Łoskot.// Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 46, s. 50-52

121. Socjoterapia jako pomoc dziecku nieśmiałemu w edukacji wczesnoszkolnej / Joanna Barankiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 90, s. 62-64

122. Socjoterapia w edukacji wczesnoszkolnej jako pomoc dziecku nieśmiałemu /Joanna Barankiewicz // Życie Szkoły. – 2017, nr 3, s. 23-25

123. Sposób na nieśmiałość / Joanna Kapuścińska, Lidia Żmijewska.// Edukacja i Dialog. – 2003, nr 1, s. 54-56

124. Spróbuj pokonać nieśmiałość : program postępowania biblioterapeutycznego do realizacji w szkołach, świetlicach terapeutycznych i bibliotekach /Klaudia Luiza Matuszek // Biblioterapeuta. – 2002, nr 4, s. 11-17

125. Syndrom nieśmiałości w doświadczeniach młodzieży /Mieczysław Gałaś.// Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 12, s. 22-25

126. Sytuacja edukacyjna jako sytuacja trudna / Beata Ziółkowska // Edukacja. – 2003, nr 1, s. 33-46

127. Śmielej o nieśmiałości : nieśmiałość dziecka jako ważny problem wychowawczy /Aneta Ratajek // Nowe Horyzonty Edukacji. – 2015, nr 4/1, s. 52-57

128. Ta obezwładniająca nieśmiałość / Hanna Hamer.// Charaktery. – 2000, nr 6, s.26-28

129. Tajemnice nieśmiałości / Bernardo Carducci.// Charaktery. – 2008, nr 1, s. 28-29

130. Trening pewności siebie : jak oswoić nieśmiałość? : scenariusz zajęć dla młodzieży /Elżbieta Kasprzyszak. – Bibliogr. // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 1, s. 11-15

131. Uciec z więzienia umysłu / Philip Zimbardo ; tł. Aleksander Król.// Charaktery. – 2011, nr 8, s. 50-54

132. Ucieczka od bliskości / Ewa Bąk, Krzysztof Bąk.// Charaktery. – 2005, nr 1, s. 20

133. Uczucia niechciane : nieśmiałość / Dorota Krawczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2017, nr 4, s. 26-27

134. W pułapce nieśmiałości / Anna Gawkowska, Agata Kozieł.// Ergo. – 2005, nr 4, s. 24-25

135. W skorupce nieśmiałości / Grzegorz Kopacz // Charaktery. – 2003, nr 4, s. 14-15

136. Wspieranie rozwoju dzieci nieśmiałych / Małgorzata Zabłocka.// Remedium. – 2006, nr 6, s. 6-7

137. Wspomagająca rola nauczyciela w relacji z dzieckiem nieśmiałym / Ewa Bilińska-Suchanek // Słupskie Prace Humanistyczne. – 1996, nr 13 b, s. 131-139

138. Wyrazy mimiczne emocji u osób nieśmiałych /Joanna Zinczuk-Zielazna // Czasopismo Psychologiczne. – T. 17, nr 2 (2011), s. 195-205

Dostępne w Internecie: http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2011-17-wyrazy-mimiczne-emocji-u-osb-niemiaych.pdf

139. Zachowania zaradcze młodzieży nieśmiałej /Magdalena Umecka, Stanisława Tucholska // Przegląd Psychologiczny. – T. 52, nr 3 (2009), s. 263-276

Dostępne w Internecie: https://www.kul.pl/files/714/nowy_folder/3.52.2009_art._2.pdf

Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu

Aktualizacja 21.05.2020 r.

Aktualizacja styczeń 2023 r.