Psychologia rozwoju człowieka

Zestawienie bibliograficzne pt. „Psychologia rozwoju człowieka” stanowi wybór za lata 2006-2016. Spis powstał na podstawie zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz 4 bibliotek filialnych. Niektóre opisy zaczerpnięto z baz Biblioteki Narodowej. Zastawienie zawiera 86 jednostek bibliograficznych w układzie alfabetycznym z podziałem na wydawnictwa zwarte oraz artykuły z czasopism. Sygnatury poprzedzone symbolem “M” – oznaczają zbiory wypożyczalni, “C” natomiast zbiory czytelni.

Wydawnictwa zwarte:
1. Autokreacja : psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka / Justyna Pawlak. Kraków : Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna “Ignatianum”; Wydawnictwo WAM, 2009. – 169, [2] s. ; 21 cm PBW Opole M 202865
2. Kobieta 50+ : nowe narodzenie : droga do duchowego wymiaru siebie / Ewa Danuta Białek.-Warszawa : Instytut Psychosyntezy Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, 2016.-191 s. : il. ; 21 cm
3. Leksykon psychologii rozwoju człowieka. T. 1, [A-M] / Lucyna Bakiera, Żaneta Stelter. Warszawa : Difin, 2011. – 327 s. ; 23 cm PBW Opole M 205905/I, M 205906/I, M 205907/I, C 205880/I, M 205904/I, Kędzierzyn – Koźle C 61983/I; Nysa C 066448/I
4. Leksykon psychologii rozwoju człowieka. T. 2, [N-Ź] / Lucyna Bakiera, Żaneta Stelter.- Warszawa : Difin, 2011. – 319 s. ; 23 cm PBW Opole M 205905/II, M 205906/II, M 205907/II, C 205880/II, M 205904/II; Kędzierzyn – Koźle C 61983/II; Nysa C 066448/II
5. Obrona psychologiczna jako narzędzie rozwoju : na przykładzie adolescencji / Alicja Senejko.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. – 338, [1] s.: il.; 24 cm PBW Opole C 205375; Brzeg C 051120; Kluczbork M 052832
6. Poradnictwo psychologiczne / redakcja naukowa Czesław Czabała, Sylwia Kluczyńska. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015. – 414 s. ; 24 cm PBW Opole 214456, M 214457
7. Psychologia rozwojowa / Marcin Cholewa.-Kraków : Wydawnictwo “Scriptum” Tomasz Sekunda, 2015.- 102, [1] s. : il. ; 23 cm
8. Psychologia rozwojowa, osobowości i zachowania człowieka : dla studentów pedagogiki wyższych szkół zawodowych / Kazimierz M. Czarnecki .- Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, 2007.- 385 s. : il. ; 24 cm
9. Psychologia rozwojowa : podstawowe pojęcia / H. Rudolph Schaffer.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2010.- 277, [1] s. ; 24 cm
10. Psychologia rozwoju człowieka / Anna I. Brzezińska, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. – 383 s : il. ; 24 cm PBW Opole M 214080, M 214081, M 214082, M 214083; Kluczbork M 054041; Nysa C 068177
11. Psychologia rozwoju człowieka / Denise Boyd, Helen Bee ; przekł. [z ang.] Joanna Gilewicz, Aleksander Wojciechowski. Poznań : “Zysk i S-ka”, cop. 2008.- 784 s. : il., rys., wykr. ; 28 cm PBW Opole C 207070; Kędzierzyn- Koźle M 61394, C 61182; 2004 PBW Opole M 210441, M 190226, C 208106; Brzeg C 049550; Kędzierzyn – Koźle M 60715; Kluczbork C 051449; Nysa C 062997
12. Psychologia rozwoju człowieka : podręcznik akademicki / red. nauk. Janusz Trempała. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. – XVI,542, [1] s. : il., fot., portr., rys.; 29 cm Kluczbork C 053275; 2011 PBW Opole M 205831, M 205832, M 205833, M 205834, M 208978, M 209667, C 205800; Kędzierzyn- Koźle C 61983/I; Nysa C 066280
13. Psychologia rozwoju człowieka. [T. 1], Zagadnienia ogólne / Maria Przetacznik- Gierowska, Maria Tyszkowa.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. – 276 s. : il. ; 24 cm PBW Opole M 208091, 2007 Brzeg C 050395/I; 2005 PBW Opole M 209468/I, Brzeg M 049526/I, M 048521/I, M 049670/I, Kluczbork C 051619/I
14. Psychologia rozwoju człowieka. [T. 2], Charakterystyka okresów życia człowieka / red. nauk. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. – 303, [1] s. : il. ; 24 cm PBW Opole M 208091/II 2007- Brzeg C 050395/II, M 050296/II; Opole M 199236/II, M 199239/II, M 99242/II, M 199245/II, C 199157/II; 2006 – Brzeg M 049670/II, Kluczbork C 051620/II
15. Psychologia rozwoju człowieka. [T. 3], Rozwój funkcji psychicznych / red. nauk. Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. – 209, [2] s. : il. ; 24 cm PBW Opole M 208091/III, 2008 – Opole M 199236/III, M 199239/III, M 199242/III M 199245/III, M 199248, C 199157/III, Brzeg M 050296/III, C 050395/III, 2006 – Brzeg M 049670/III
16. Psychologia rozwoju kreatywnego potencjału człowieka / Natalia Wiszniakowa- Zelinskiy.- Kraków : Oficyna Wydawnicza AFM, 2016.- 252 s. : il. ; 24 cm
17. Psychologia wspomagania rozwoju : zrozumieć świat życia człowieka / Barbara M. Kaja.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010. – 343, [1] s. ; 22 cm PBW Opole M 205447, C 205379; Kluczbork M 052840, C 052841
18. Relacyjny wymiar rozwoju osobowego w systemie rodzinnym : studium teologiczno-pastoralne / Marian Zdzisław Stepulak ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.- Lublin : Wydawnictwo KUL, 2010. – 408 s. ; 25 cm PBW Opole M 203424
19. Specyfika rozwoju człowieka dorosłego : procesy, struktury, mechanizmy rozwoju / redakcja naukowa Alina Kałużna- Wielobób.- Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2015. – 197 s. : il. ; 23 cm PBW Opole M 214328, M 214178
20. W poszukiwaniu złotego środka : rozmowy o rozwoju człowieka / Anna Brzezińska , Joanna Janiszewska-Rain.- Kraków : “Znak”, 2005. – 208,[4] s. ; 21 cm PBW Opole M 190714
21. Wzory osobowe w rozwoju człowieka / Lucyna Bakiera, Barbara Harwas -Napierała. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016. – 204, [4] s. ; 22 cm PBW Opole M 21514
22. Wzrastaj aż po niebo! : samorozwój lidera jutra : praktyczny poradnik zarządzania sobą : wzrastanie wzwyż do sensu i znaczenia życia / Ewa Danuta Białek.-Warszawa : Instytut Psychosyntezy Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, 2016.- 312 s. : il. ; 21 cm

Artykuły z czasopism
23. Charakterystyka funkcjonowania dziecka zdolnego / Monika Cegłowska // Remedium. – 2011, nr 6, s. 9-11
24. Co jest dobre, a co złe? : o rozwoju dziecięcej moralności / Karolina Morawska // Życie Szkoły. – 2015, nr 4, s. 22- 25
25. Co mówi psychologia o rozwoju mowy dziecka? / Agnieszka Pasternak // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 11, s. 24-26
26. Co się ze mną dzieje? Refleksje o burzliwym okresie dojrzewania / Anna Dobrychłop, // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 3, s. 23-26
27. Cybermedia – pozytywne implikacje dla rozwoju dziecka / Marta Komorowska // Remedium.- 2009, nr 5, s. 6-7
28. Czy dzieci rodza się dobre, czy stają się dobre? / Maciej Błaszak // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2012, nr 4, s. 29-41
29. Czy posłać do szkoły sześciolatka ? / Magdalena Bochenek // Dyrektor Szkoły .- 2016, nr 3, s. 54-56
30. Dojrzałość ? Owszem, ale po co… / Jerzy Mellibruda.- Charaktery. – 2006, nr 10, s. 58-60
31. Dojrzałość potrzebna dziecka / Ewa Filipiak // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 3, s. 3-15
32. Duże zmiany / Beata Banasiak // Sygnał. – 2015, nr 6, s. 39-40
33. Dynamika roli rówiesniczej – od wczesnego dzieciństwa do wczesnej dorosłości // Błażej Smykowski // Edukacja. – 2009, nr 2, s. 21-37
34. Dziecko w podróży po niezależność / Zuzanna Sroczyńska // Remedium. – 2013, nr 3, s. 24-25
35. Edukacja rodziców jak sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiskiem / Maria Deptuła, Maria // Chowanna. – T. 1 (2012), s. 193-205
36. Edukacja wobec współczesnych potrzeb rozwoju podmiotowości człowieka / Bałachowicz, Józefa // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2008, nr 1, s. 21-35
37. Emocjonalno-społeczne problemy drugoklasisty SP / Agata Sierota // Remedium .- 2016, nr 2, s. 16 -18
38. Funkcja baśni w rozwoju dziecka / Borecka, Irena // Poezja i Dziecko. – 2005, nr 1, s. 28-32
39. Gimnazjalny szok adaptacyjny / Beata Igielska // Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze. – 2015, nr 9, s. 34-38
40. Gotowość czy dojrzałość szkolna? Kilka praktycznych i teoretycznych / Małgorzata Chojak, Małgorzata // Wychowanie w Przedszkolu.- 2009, nr 8, s. 20-23
41. Jak kształtować operacyjność myślenia u przedszkolaka. Cz. 1 / Bożena Janiszewska // Bożena.- Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 1, s. 22-26
42. Jak myślą dzieci ? / Alison Gopnik // Świat Nauki.- 2010, nr 8, s. 44-49
43. Jak tworzyć przestrzeń sprzyjającą rozwojowi dziecka? / Joanna Rawecka // Remedium. – 2009, nr 10, s. 6-7
44. Jak żyć? Wiedza zdobywana przez pytania dziecięce / Maria Ligęza // Wychowanie w Przedszkolu.- 2010, nr 8, s. 4-9
45. Kolejność narodzin a rozwój dziecka // Remedium.- 2011, nr 7-8, s. 12-15
46. Kompetencje projektowania życia społecznego a rozwój podmiotowości człowieka / Błażej Smykowski // Ruch Pedagogiczny. – 2011, nr 1-2, s. 5-25
47. Komunikacyjne i rozwojowe znaczenie “języka ciała” małych dzieci / Wiesław Sikorski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 7, s. 3-10
48. Koniec dzieciństwa / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 1, s. 12
49. Kształtowanie się norm u dzieci / Bożena Janiszewska // Bliżej Przedszkola.- 2009, nr 6, s. 52-53
50. Kto i dlaczego jest ważny dla nastolatka? / Aleksandra Kram // Remedium.- 2016, nr 1, s. 13-15
51. Latoszewska, Marta / Faza edypalna – mama to nie tata // Remedium. – 2012, nr 11, s. 6-7
52. Mały buntownik : jak zrozumieć dwulatka? / Dagmara Kaczmarska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 7, s. 53-56
53. Modelowanie czynności poznawczych dziecka z wadą słuchu jako element prac Jolanta Zielińska // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 2, s. 83-91
54. Mózg, który nie liczy / Szczepan Grzybowski // Charaktery. – 2015, nr 12, s. 64-67
55. Myślenie przedszkolaka : proste elementy poznawcze / Karolina Oleksa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 7, s. 50-53
56. O komunikowaniu się dorosłych z małym dzieckiem / Maria Kielar-Turska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 3, s. 5-11
57. O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia / Anna Izabela Brzezińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 10, s. 5-13
58. O skutecznej komunikacji / Wanda Papugowa // Bliżej Przedszkola. – 2016, nr 1, s. 6-8
59. Okres prenatalny i perinatalny / Joanna Rawecka // Remedium. – 2009, nr 12, s. 4-5
60. Okres wczesnoszkolny : wiek pracowitości / Karolina Morawska // Życie Szkoły. – 2013, nr 5, s. 40-42
61. Poczucie własnej wartości u dzieci. Cz.1 / Iwona Majewska-Opiełka // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 10, s. 32-36
62. Prawidłowości i zagrożenia rozwoju emocjonalnego dzieci / Sława Tusznio // Nauczanie Początkowe. – 2010/2011, nr 4, s. 7-17
63. Prewencja zaburzeń odżywiania w okresie wczesnej adolescencji / Katarzyna Palus // Remedium. – 2006, nr 4, s. 21-23
64. Problemy jedynaka w przedszkolu: funkcjonowanie i wspieranie jedynaka w przedszkolu / Alicja Strzelecka-Lemiech // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 4, s. 46-49
65. Reakcje lękowe u dzieci : norma rozwojowa czy zaburzenie / Aleksandra Kubala – Kulpińska // Życie Szkoły. – 2016, nr 1, s. 18-21
66. Rola rodziny w przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania / Wojciech Brejnak // Życie Szkoły. – 2005, nr 2, s. 14-20
67. Rozwijanie postawy dialogowej dzieci sześcioletnich / Małgorzata Kwaśniewska // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1, s. 90-93
68. Rozwój dziecka od urodzenia do pierwszego roku życia. Cz. 2 / Maria Piszczek // Rewalidacja. – 2012, nr 1, s. 31-62
69. Rozwój dzieci sześcioletnich / Beata Teresa Sabat // Wychowawca. – 2014, nr 6, s. 8-9
70. Rozwój emocjonalny w wieku przedszkolnym / Agata Szczepaniak // Remedium.- 2011, nr 12, s. 6-7
71. Rozwój umiejętności kłamania u dzieci z perspektywy rozwoju poznawczego Ewa Dryll // Ruch Pedagogiczny. – 2011/2012, nr 5-6, s. 15-30
72. Rozwój w pierwszych latach życia / Ross A.Thompson // Dziecko Krzywdzone. – 2007, nr 2, s. 40-58
73. Społeczna psychologia rozwoju / Ewa Długa //Edukacja i Dialog.- 2005, nr 1, s. 44-47
74. Sześciolatek – do szkoły! / Weronika Moczulska // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 3, s. 8-11
75. Sześciolatek na starcie – jaki jest i jak z nim pracować / Bożena Janiszewska / Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 7, s. 17-20
76. Szcześciolatek na starcie. Cz. 2 / Bożena Janiszewska // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 8, s. 19-21
77. Sześciolatek w szkole: społeczno-emocjonalne wymiary przejścia edukacyjne / Anna Kienig // Edukacja. – 2011, nr 3, s. 50-56
78. Szkoła jako środowisko wspierające rozwój dziecka po traumie wczesnodzie / Urszula Bartnikowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2014, nr 6, s. 22-26
79. Twórczość plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym / Marzenna Majkut // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 20-28
80. Uwalnianie z ról w grupie przedszkolnej / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 4, s. 50-53
81. Wczesne relacje i dobre więzi – warunki rozwoju dziecka / Paulina Gołaska // Wychowanie w Przedszkolu.- 2014, nr 8, s. 18-22
82. Wokół zagadnienia refleksyjności w rozwoju człowieka dorosłego / Danuta Słaba // Chowanna.- T. 2, 2014 s. 321- 338
83. Wzorce i naśladownictwo w kulturze bezpieczeństwa dzieci / Emilia Cybulska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 11, s. 53-57
84. Wykorzystanie pamięci w procesach twórczych / Just, Monika // Życie Szkoły. – 2011, nr 1, s. 37-42
85. Zmiana kontekstu społecznego a geneza trudności szkolnych / Karolina Appelt.- Edukacja. – 2005, nr 4, s. 5-17
86. Zrozumieć trudności dorastania / Mirosława Nerło // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 10, s. 2-8

Oprac. Anna Nowakowska
PBW w Opolu- Filia w Brzegu