Uczeń zdolny

Bibliografia “Uczeń zdolny” gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2017 i zawiera 133 opisy bibliograficzne. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu. Materiał bibliograficzny uporządkowano alfa-betycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.

 

KSIĄŻKI:

1. Astronomia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Sylwester Kołomański, Grzegorz Żakowicz, Arkadiusz Berlicki ; konsultacja Tomasz Mrozek, Rozalia Ligus ; [oprac. Dolnośląska Szkoła Wyższa na zlecenie Fundacji Edukacji Międzynarodowej]. – Wrocław : Drukarnia KiD, 2013. – 31, [1] s. ; 21 cm.
C 067193 (Nysa), M 211400 (Opole)

2. Biologia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Joanna Łubocka, Józef Krawczyk ; konsultacja Wojciech Małecki, Barbara Zimoń-Dubowik ; [oprac. Dolnośląska Szkoła Wyższa na zlecenie Fundacji Edukacji Międzynarodowej]. – Wrocław : Drukarnia KiD, 2013. – 54, [2] s. : il. ; 21 cm.
C 067191 (Nysa), M 211401 (Opole)

3. Chemia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Dorota Strutyńska-Duszyńska, Tomasz Misiaszek ; konsultacja Wojciech Małecki, Barbara Zimoń-Dubowik ; [oprac. Dolnośląska Szkoła Wyższa na zlecenie Fundacji Edukacji Międzynarodowej]. – Wrocław : Drukarnia KiD, 2013. – 31, [1] s. ; 21 cm.
C 067188 (Nysa), M 211402 (Opole)

4. Czy moje dziecko jest zdolne? / Alicja Borowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009. – 103 s. : il. ; 21 cm.
M 054397 (Brzeg), M 64091 (Kędzierzyn-Koźle), M 054085 (Kluczbork), M 068225 (Nysa), M 215435 M 215436 (Opole)

5. Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli / Franciszek Bereźnicki. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2015. – S. 253-269 : Praca z uczniem zdolnym i opóźnionym w nauce szkolnej
M 054425 M 054426 M 054427 (Brzeg), M 64119 M 64120 M 64121 (Kędzierzyn-Koźle), M 054113 M 054114 M 054115 (Kluczbork), C 068162 M 068256 M 068257 M 068258 (Nysa), M 214008 M 214009 M 214010 M 214011 (Opole)

6. Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego / Agnieszka Hłobił. – Kraków : “Impuls”, 2010. – 168 s. ; 24 cm.
C 066262 M 066440 (Nysa), M 206113 M 208470 M 209128 (Opole)

7. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych : studium społeczno-pedagogiczne / Beata Dyrda. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2012. – 536 s. : il. ; 24 cm.
C 62714 (Kędzierzyn-Koźle), M 211283 (Opole)

8. Geografia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Janusz Łach, Maria Bogdanowicz, Ryszard Pawlak ; konsultacja Stanisława Socha, Rozalia Ligus ; [oprac. Dolnośląska Szkoła Wyższa na zlecenie Fundacji Edukacji Międzynarodowej]. – Wrocław : Drukarnia KiD, 2013. – 31, [1] s. ; 21 cm.
C 067190 (Nysa), M 211404 (Opole)

9. Informatyka : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Krzysztof Loryś, Zygmunt Mazur, Rafał Nowak ; konsultacja Tomasz Greczyło, Maria Szecówka-Nowak ; [oprac. Dolnośląska Szkoła Wyższa na zlecenie Fundacji Edukacji Międzynarodowej]. – Wrocław : Drukarnia KiD, 2013. – 27, [1] s. ; 21 cm.
C 067192 (Nysa), M 211405 (Opole)

10. Innowacyjne metody pracy z uczniem zdolnym / Sylwia Płusa // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 313-320
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

11. Innowacyjny model „Nauka – Sztuka – Edukacja” w pracy z uczniem w młodszym wieku szkolnym / Joanna Aksman, Jolanta Gabzyl // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 357-369
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

12. Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej / Urszula Grygier, Beata Jancarz-Łanczkowska, Krzysztof T. Piotrowski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 168 s. : il. ; 24 cm.
C 211769 M 211792 M 211793 M 211794 (Opole)

13. Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne? / Hanna Stachera, Anna Kijo, Justyna Wilińska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 160 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 63494 (Kędzierzyn-Koźle), C 067411 M 067549 (Nysa), M 212903 (Opole)

14. Jak pracować z uczniem zdolnym? : poradnik dla nauczycieli historii / Małgorzata Machałek ; współpr. Jarosław Usowicz. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 104 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 62667 M 62668 M 62669 M 62670 M 62671 (Kędzierzyn-Koźle), M 053198 M 053199 M 053200 M 053201 M 053202 M 053203 M 053204 M 053205 M 053206 M 053207 (Kluczbork), C 067039 M 067040 M 067041 M 067042 M 067043 M 067044 M 067045 M 067046 M 067047 M 067048 (Nysa), C 210340 M 210375 M 210376 M 210377 M 210378 (Opole)

15. Jak pracować ze zdolnymi? : poradnik dla nauczycieli i rodziców / Marcin Braun, Maria Mach. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2012]. – 63 s. : il. ; 24 cm. 

C 044310 M 044311 M 044312 M 044313 M 044314 M 62330 M 62331 M 62332 M 62333 M 62334 (Kędzierzyn-Koźle), M 052998 M 052999 M 053000 M 053001 M 053002 M 053003 M 053004 M 053005 M 053006 M 053007 M 053046 (Kluczbork), C 066710 M 066711 M 066712 M 066713 M 066714 M 066774 M 066775 M 066776 M 066777 M 066778 (Nysa), C 207432 M 207484 M 207485 M 207486 M 210105 M 210106 M 210107 M 210108 M 210109 (Opole)

16. Jak pracować z uczniem zdolnym? : poradnik nauczyciela matematyki : praca zbiorowa / pod red. Małgorzaty Mikołajczyk ; [aut. Jacek Dymel et al. ; Ośrodek Rozwoju Edukacji]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012. – 213 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 62590 M 62591 M 62592 M 62593 (Kędzierzyn-Koźle), M 053175 M 053176 M 053177 M 053178 C (Kluczbork), 066761 M 066758 M 066759 M 066760 M 067184 (Nysa), C 210091 M 210100 M 210101 M 210102 M 210103 M 210104 (Opole)

17. Matematyka : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Sławomir Wójcik, Jerzy Janowicz, Zbigniew Lorkiewicz ; konsultacja Stanisława Socha, Maria Szecówka-Nowak ; [oprac. Dolnośląska Szkoła Wyższa na zlecenie Fundacji Edukacji Międzynarodowej]. – Wrocław : Drukarnia KiD, 2013. – 42, [2] s. : il. ; 21 cm.
C 067189 (Nysa), M 211406 (Opole)

18. Model pracy z uczniem zdolnym w gimnazjum. [2] / Teresa Dąbrowska et al. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 164 s. : il. ; 24 cm.
M 62852 M 62853 M 62854 (Kędzierzyn-Koźle), M 053208 M 053209 M 053210 (Kluczbork), M 067154 M 067155 M 067156 (Nysa), C 211771 M 211029 M 211030 M 211031 M 211815 (Opole)

19. Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej : jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej? [1] / Iwona Fechner-Sędzicka. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 96 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 62814 M 62815 M 62816 (Kędzierzyn-Koźle), M 053157 M 053158 M 053159 (Kluczbork), M 067151 M 067152 M 067153 (Nysa), C 211770 M 211026 M 211027 M 211028 M 211813 M 211814 (Opole)

20. Nauczyciel edukacji początkowej a uczeń zdolny : wokół problemu (nie)kompetencji / Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk // W : Nauczyciel wczesnej edukacji : rozwijanie kompetencji zawodowych / pod redakcją Wiesławy Leżańskiej i Doroty Radzikowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. – S. 81-97
M 216858 (Opole)

21. Nauczyciel klas początkowych w pracy z uczniem zdolnym / Małgorzata Drost-Rudnicka // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 333-345
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

22. O talentach w szkole czyli 7 wspaniałych : SPE (Specjalne Potrzeby Edukacyjne) / Wiga Bednarkowa. – Kraków : Fraszka Edukacyjna, 2010. – 155 s. : il. ; 24 cm.
M 61371 (Kędzierzyn-Koźle)

23. Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Iwona Czaja-Chudyba. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005. – 205,[4] s. : il., rys., wykr. ; 24 cm. – (Prace Monograficzne / Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ISSN 0239-6025 ; nr 417)
M 049266 (Brzeg), M 193983 M 209521 (Opole)

24. Osiągnięcia uczniów zdolnych / Andrzej E. Sękowski. – Wyd. 2 rozsz. – Lublin : Towarzystwo Naukowe KUL, cop. 2001. – 254 s. ; 24 cm. – (Prace Wydziału Nauk Społecznych/Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ; 67)
M 048643 (Brzeg), M 57347 M 57704 (Kędzierzyn-Koźle), C 049918 (Kluczbork), C 059458 (Nysa), M 209152 (Opole)

25. Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego. T. 1 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Dreszer i Joanny Cieślikowskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. – 253 s. ; 23 cm.
M 051075/I (Brzeg)

26. Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego. T. 2 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Dreszer i Joanny Cieślikowskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. – 217 s. ; 23 cm.
M 051075/II (Brzeg)

27. Podstawy pracy z uczniem zdolnym / Teresa Giza. – Kielce : Wszechnica Świętokrzyska, 2011. – 167 s. ; 24 cm.
M 207519 (Opole)

28. „Podwójnie wyjątkowi” : diagnoza i wspomaganie uczniów uzdolnionych z utrudnieniami w rozwoju / Marek Wasilewski // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 265-282
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

29. Poradnik pracy z uczniem zdolnym w zakresie fizyki w szkole ponadgimnazjalnej / Włodzimierz Zielicz. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012. – 86 s. : il. ; 24 cm.
M 62628 M 62629 M 62630 (Kędzierzyn-Koźle), M 053256 M 053257 M 053258 M 053259 M 053260 M 053261 M 053262 (Kluczbork), C 066767 M 066768 M 066769 M 066770 M 066771 M 066772 M 066773 M 067185 M 067186 M 067187 (Nysa), C 210096 M 210133 M 210134 M 210135 M 210136 M 210137 M 210138 M 210139 M 210140 M 210141 (Opole)

30. Postawa twórcza jako komponent warunkujący rozwój ucznia zdolnego / Agnieszka Włoch // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 293-302
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

31. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2012. – 169 s. : il. ; 24 cm.
M 211145/I M 211146/I (Opole)

30. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2 / pod red. nauk. Anny Guzy oraz Bernadety Niesporek-Szamburskiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2013. – 211 s. : il. ; 24 cm.
M 211145/II M 211146/II (Opole)

32. Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie : poradnik dla nauczycieli / Elżbieta Szkurłat, Arkadiusz Glowacz, Maria Adamczewska, Barbara Dzięcioł-Kurczoba ; współprac. Daniela Maj. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 143 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 63518 (Kędzierzyn-Koźle), C 067550 (Nysa), M 213106 (Opole)

33. Praca z uczniem zdolnym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych / Teresa Kosyra-Cieślak. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 223 s. : il. ; 24 cm.
M 62599 M 62600 M 62601 M 62602 M 62603 (Kędzierzyn-Koźle), M 053187 M 053188 M 053189 M 053190 M 053191 M 053192 M 053193 M 053194 M 053195 M 053196 (Kluczbork), C 066753 M 066748 M 066749 M 066750 M 066751 M 066752 M 066754 M 066755 M 066756 M 066757 (Nysa), C 210094 M 210119 M 210120 M 210121 M 210122 M 210123 M 210124 M 210125 M 210126 M 210127 (Opole)

34. Praca z uczniem zdolnym na zajęciach lekcyjnych z wiedzy o społeczeństwie : poradnik dla nauczycieli / Lidia Pasich, Jolanta Gwóźdź. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 88 s. : il. ; 24 cm.
M 62677 M 62678 M 62679 M 62680 M 62681 (Kędzierzyn-Koźle), M 053215 M 053216 M 053217 M 053218 M 053219 M 053220 M 053221 M 053222 M 053223 M 053224 (Kluczbork), C 067029 M 067030 M 067031 M 067032 M 067033 M 067034 M 067035 M 067036 M 067037 M 067038 (Nysa), C 210095 M 210128 M 210129 M 210130 M 210131 M 210132 (Opole)

35. Praca z uczniem zdolnym na zajęciach z przedmiotów artystycznych : poradnik dla nauczycieli / Celina Zbrzeźna, Anita Przybyszewska-Pietrasiak, Grażyna Ratajczak-Nadolska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 159 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 63501 (Kędzierzyn-Koźle), C 067410 (Nysa), M 212910 M 213356 (Opole)

36. Praca z uczniem zdolnym : poradnik dla nauczycieli i dyrektorów / Zuzanna Kołacz-Kordzińska. – Warszawa : Verlag Dashöfer, 2013. – 58 s. : il. ; 21 cm.
M 210869 M 210870 (Opole)

37. Praca z uczniem zdolnym w edukacji wczesnoszkolnej / Elżbieta Marek // W : Współczesna edukacja : wielopłaszczyznowość zadań / redakcja naukowa Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. – Kraków : Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2016. – S. 237-250
M 216227 M 216228 (Opole)

38. Prawdy i mity o nauczaniu ucznia zdolnego, czyli co ułatwia, a co utrudnia pracę nauczyciela / Edyta Bugaj-Brauze, Magdalena Nadolska // W : Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków; Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – S. 253-270
M 213768 M 213769 (Opole)

39. Profesjonalne kompetencje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w procesie wspomagania ucznia zdolnego / Anna Malec // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 347-356
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

40. Psychologia zdolności : współczesne kierunki badań / red. Andrzej Edward Sękowski. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. – 200 s. ; 21 cm.
C 051454 (Kluczbork), M 209152 M 192478 (Opole)

41. Rozpoznać, wspierać, rozwijać : poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny / Marzenna Czarnocka, Maria Foryś, Kinga Truś. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 64 s. : il. ; 24 cm.
M 63506 (Kędzierzyn-Koźle), C 067547 (Nysa), M 213107 (Opole)

42. Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole / Teresa Giza. – Kielce : Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2006. – 359 s. : il. ; 24 cm.
C 194653 (Opole)

43. Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych / red., Wiesława Limont. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 372, [4] s. : il. ; 24 cm.
M 60361 (Kędzierzyn-Koźle), C 064237 (Nysa)

44. Uczeń uzdolniony matematycznie w opinii nauczycieli wczesnej edukacji / Karolina Skarbek // W : Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka / pod redakcją Elżbiety Płóciennik, Doroty Radzikowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. – S. 85-99
M 216857 (Opole)

45. Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu Opracowanie i wdrożenie kompleksowaego systemu pracy z uczniem zdolnym / zespół Natalia Cybis [et al]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013. – 120 s. ; 24 cm.
M 62646 M 62647 (Kędzierzyn-Koźle), M 053248 M 053249 (Kluczbork), C 067027 M 067028 (Nysa), C 210341 M 210379 M 211845 M 211846 M 211847 (Opole)

46. Uczeń zdolny : jak go rozpoznać i jak z nim pracować / Wiesława Limont. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, [2010]. – 317 s. : ryc., tab. ; 23 cm.
M 052749 (Kluczbork), C 066039 (Nysa), C 204308 M 204338 M 204890 M 209100 (Opole), M 051037 (Brzeg)

47. Uczeń zdolny – trudny partner nauczyciela / Irena Koszyk // W : W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 283-291
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

48. Uczeń zdolny w systemie szkolnictwa polskiego – jak przezwyciężyć bariery w jego edukacji i optymalizować warunki rozwoju? / Aneta Baranowska, Dominika Przybyszewska // W: Społeczno-edukacyjne wymiary wykuczenia i dyskryminacj i: w poszukiwaniu rozwiązań i dobrych praktyk / pod red. Eleonory Sapii-Drewniak i Marzanny Pogorzelskiej. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 77-89
M 068388 (Nysa), M 213725 (Opole)

49. Uczeń zdolny w szkole / Dorota Kowalska, Urszula Strzelczyk-Raduli, Jarosław Czepczarz // W : Poznać i zrozumieć świat : innowacje w edukacji wczesnoszkolnej / pod red. nauk. Wojciecha Duczmala, Sławomira Śliwy. – Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2015. – S. 32-42
M 214782 (Opole)

50. Utalentowany uczeń i jego wrogowie / Andreas Salcher ; [tł.z niem. Aneta Rylska-Juruś]. – Warszawa : “Fosze”, 2009. – 255,[1] s. ; 21 cm.
M 050629 (Brzeg), M 61247 (Kędzierzyn-Koźle), M 201156 M 208426 (Opole)

51. Wspieranie rozwoju kompetencji arymetrycznych dzieci uzdolnionych matematycznie / Renata Reclik // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze spacjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod redakcją Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Grabca ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 303-312
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

52. Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej / pod red. Elizy Chodkowskiej, Marty Uberman. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011. – 203 s. : il. ; 23 cm.
M 205689 M 205690 (Opole)

53. Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej : teoria i praktyka : praca zbiorowa / pod red. Ireny Stańczak. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2008. – 71 s. : il. ; 21 cm.
C 200666 M 201312 M 201313 M 201314 (Opole)

54. Wychowanie fizyczne – praca z uczniem zdolnym / Michał Bronikowski, Adam Kantanista, Agata Glapa ; [Ośrodek Rozwoju Edukacji]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 144 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 63039 (Kędzierzyn-Koźle), C 067409 (Nysa), C 212472 M 213108 M 213109 (Opole)

55. Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych : poradnik dla nauczycieli i wychowawców / praca zbiorowa pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2012]. – 173 s. : il. ; 24 cm.
M 62400 M 62401 M 62402 M 62403 M 62404 (Kędzierzyn-Koźle), M 053032 M 053033 M 053034 M 053035 M 053036 M 053037 M 053038 M 053039 M 053040 M 053041 (Kluczbork), C 066708 M 066705 M 066706 M 066707 M 066709 M 066779 M 066780 M 066781 M 066782 M 066783 (Nysa), C 207451 M 207559 M 207560 M 207561 M 210154 M 210155 M 210156 M 210157 M 210158 (Opole)

56. Zdolności, talent, twórczość. T. 1 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej i Joanny Dreszer. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008. – 290 s. : il. ; 24 cm.
M 200204/I M 202296/I (Opole)

57. Zdolności, talent, twórczość. T. 2 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej i Joanny Dreszer. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008. – 211 s. : il. ; 24 cm.
M 200204/II M 202296/II (Opole)

58. Zdolny uczeń : metody planowania samodzielnej nauki : poczucie własnej skuteczności ucznia / B. J. Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach ; przekł. Magdalena Polaszewska-Nicke. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008. – 127 s. ; 24 cm. – (Biblioteka Wychowawcy)
M 200290 M 200291 M 209022 (Opole)

 

ARTYKUŁY W CZASOPISMACH:

59. Abecadło ucznia zdolnego / Bożena Żuk // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 5/6, s. 54-57

60. Arkusz obserwacji ucznia uzdolnionego na etapie edukacji podstawowej / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 34, s. 35

61. Biblioteka dla ucznia zdolnego / Anna Biernacka-Bryk // Bibliotekarz. – 2009, nr 10, s. 8-11

62. Dlaczego geniusze mają słabe stopnie? / Magdalena Marzec // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 101-110

63. Dzieci uzdolnione matematycznie: mity i realia / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Matematyka. – 2011, nr 8, s. 16-26

64. Dzieci uzdolnione matematycznie: mity i realia Cz. 2 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Matematyka. – 2011, nr 9, s. 10-19

65. Dzieci zdolne są w każdej klasie – aktywizująca rola dialogu / Beata Korus // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3, s. 59-71

66. Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji : specyfika kształcenia i opieki / Mirosław Kisiel // Chowanna. – T. 2 (2012), s. 159-177

67. Dziecko zdolne w szkole – prawda czy mit? / Paulina Szachniuk-Albowicz // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 6, s. 20-21

68. Edukacja dla mądrości, czyli jak rozwiązywać problemy szkolne / Elżbieta Płóciennik // Meritum. – 2017, nr 2, s. 7-13

69. Fakty i mity na temat uczniów zdolnych / Maria Ledzińska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2008, nr 1, s. 49-58

70. Funkcja szkoły w rozwoju ucznia zdolnego we wczesnej edukacji / Joanna Skoczylas // Nowa Szkoła. – 2016 nr 2, s. 34-45

71. Głową i sercem – praca z uczniem zdolnym / Małgorzata Boraczyńska // Polski w Praktyce. – 2011, nr 5, s. 18-24

72. Identyfikowanie ucznia zdolnego w szkole / Joanna Skoczylas // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 6, s. 23-29

73. Jak pracować z uczniem zdolnym / Bogdan Urbanek // Nowa Szkoła. – 2016, nr 7, s. 32-43

74. Jak wspierać ucznia zdolnego? : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Elżbieta Trojan // Nowa Szkoła. – 2013, nr 3, s. 54-62

75. Jak współpracujemy z uczniami zdolnymi w procesie edukacji chemicznej? / Danuta Jankisz, Juliusz Jankisz // Chemia w Szkole. – 2001, nr 1, s. 8-12

76. Karta obserwacji uzdolnionego ucznia w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 34, s. 36-39

77. Kiedy uczeń zdolny słabo się uczy / Beata Dyrda // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 4, s. 46-55

78. “Klub Omnibusa” – projekt edukacyjny dla uczniów zdolnych / Anna Syrek-Kosowska // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 4-5, s. 20-21

79. Kłopotliwy skarb / Magdalena Alenowicz // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 48, s. 21-22
*Potrzeby, możliwości edukacyjne, indywidualizacja procesu nauczania ucznia zdolnego

80. Koncepcja systemowego wspomagania rozwoju uczniów zdolnych / Jolanta Boryszewska // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 2, s. 65-70

81. “Martwa wiedza” czy “klucz” do poematu? – czyli jak rozpoznać i wspierać zdolnego ucznia / Jadwiga Radwańska // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr [6], s. 16-19

82. Metody i techniki pracy z uczniem zdolnym / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 34, s. 4-7

83. Metody pracy z uczniem zdolnym w zakresie edukacji polonistycznej w kształceniu zintegrowanym / Celina Wanat // Kwartalnik Edukacyjny. – 2003, nr 1, s. 57-69
*Zawiera konspekt lekcji w klasie III szkoły podstawowej: Piękno krajobrazu zimowego

84. Młodzi zdolni / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 52, s. 60-61
*Zawiera wykaz wybranych organizacji wspierających uzdolnioną młodzież

85. Możliwości stymulowania rozwoju poznawczego uczniów zdolnych w klasach I-III / Irena Stańczak // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3, s. 7-13

86. Nauczyciel ucznia zdolnego / Małgorzata Barszczak // Wychowawca. – 2014, nr 9, s. 24-25

87. Nauczyciele i rodzice rozwijają zdolności muzyczne dzieci / Maciej Marciniak // Nowe w Szkole. – 2002, nr 4, s. 21-22

88. Nie przegap uzdolnień / Ryszarda Ewa Bernacka // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 1, s. 99-108

89. Nieidealny uczeń zdolny / Kinga Chojnacka, Weronika Sobczak, Weronika Syska // Remedium. – 2016, nr 11, s. 14-15
* Uczeń zdolny i jego problemy w sferze emocjonalnej, fizycznej i psychicznej

90. Niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych – jak na problem powinni spojrzeć wychowawcy / Joanna Cieślikowska // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 7-8, s. 27-30

91. Nowe spojrzenie na dobrego ucznia w dydaktyce językowej / Mirosław Pawlak // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 1, s. 28-36

92. O niektórych mitach na temat uczniów zdolnych / Maria Ledzińska // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 4, s. 39-46

93. O potrzebie autorytetu – czyli zdolny uczeń kontra autorytet nauczyciela / Lech Witkowski // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr [6], s. 27-29

94. O procedurach wspierania rozwoju zainteresowań i kierunkowych uzdolnień uczniów zdolnych / Julian Piotr Sawiński // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2005, nr 4, s. 35-43

95. O specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia zdolnego / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 6, s. 20-26

96. O specyfice pracy z uczniem zdolnym / Anna Winiarczyk // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3, s. 14-20

97. Obszary i zakres wsparcia rozwoju zdolności uczniów w szkole / Teresa Giza // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2008, nr 1, s. 101-107

98. Odpowiedzialność szkoły za ksztalcenie uczniów zdolnych wyzwaniem dla edukacji XXI w. / Teresa Kosiarek // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 3, dod. “Niezbędnik Dyrektora”, s. 11-16

99. Po czym poznać dziecko zdolne / Elżbieta Zyzik, Wanda Grelowska // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 3, s. 36-40
*Charakterystyka zachowań

100. Pokarało mnie geniuszem… / Magdalena Marzec // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 2, s. 67-76

101. Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi / Andrzej Sękowski, Sylwia Gwiazdowska-Stańczak // Czasopismo Psychologiczne. – T. 23, nr 1 (2017), s. 121-135

102. Pozycja ucznia zdolnego w szkole / Paweł Pindera // Życie Szkoły. – 2010, nr 2, s. 18-20

103. Praca z dzieckiem zdolnym / Gertruda Zając // Życie Szkoły. – 2008, nr 2, s. 45-49

104. Praca z dzieckiem zdolnym w działalności poradni psychologiczno-pedagogicznej / Józef Lewczak // Kwartalnik Edukacyjny. – 2000, nr 3, s. 45-49

105. Praca z dzieckiem zdolnym w świetle praktyki nauczycielskiej / Monika Wieczorek // Nowa Szkoła. – 2009, nr 6, s. 36-41

106. Praca z uczniem wybitnie zdolnym / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 62, s. 44-48

107. Praca z uczniem zdolnym na lekcjach historii / Melania Sobańska-Bondaruk, Radosław Lolo // Wiadomości Historyczne. – 2004, nr 1, s. 43-51

108. Problemy diagnozowania zdolności u dzieci / Teresa Giza // Nauczanie Początkowe. – 2002/2003, nr 4, s. 18-22

109. Profil zdolności poznawczych osoby uzdolnionej językowo – studium przypadku / Adriana Biedroń, Anna Szczepaniak // Edukacja. – 2008, nr 4, s. 40-49

110. . Projekty edukacyjne w kształceniu dzieci zdolnych na lekcjach języka polskiego / Małgorzata Boraczyńska // Polski w Praktyce. – 2012, nr 6, s. 9-11

111. Przygotowanie nauczycieli przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej do rozpoznawania w grupie rówieśniczej dzieci zdolnych / Samanta Derwich-Zdybel // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 1, s. 5-16

112. Przykładowy program diagnozowania uczniów uzdolnionych / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 34, s. 40-41

113. Rozwijanie zdolności do nauki języków obcych na lekcjach języka obcego / Joanna Sobańska-Jędrych // Meritum. – 2010, nr 1, s. 43-47

114. Standardy kształcenia uczniów zdolnych / Jerzy Janowicz // Matematyka. – 2005, nr 1, s. 19-25

115. Środowiskowe przyczyny pojawiania się syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych u uczniów zdolnych / Beata Dyrda // Pedagogika Społeczna. – 2002, nr 4, s. 127-135

116. Trening umysłu, czyli jak odnieść sukces / Ewa Kasprzak-Osiecka // Meritum. – 2008, nr 3, s. 79-82
*Praca z uczniem zdolnym

117. Trzeba pomóc zdolnym i uzdolnionym! / Ewa Ryszarda Bernacka // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 2, s. 107-115

118. Uczeń szczególnie uzdolniony / Kaja Chojnacka // Remedium. – 2015, nr 1, s. 28-29

119. Uczeń wybitnie zdolny / Małgorzata Łoskot // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2014, nr 6, s. 29-33

120. Uczeń wybitnie zdolny / Maria Witkoś // Wychowawca. – 2006, nr 1, s. 18-20

121. Uczeń zdolny a szkolne i pozaszkolne przestrzenie edukacyjne / Agnieszka Włoch // Nowa Szkoła. – 2013, nr 2, s. 7-18

122. Uczeń zdolny : jak nie zniechęcić dziecka do nauki? / Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 61, s. 22-24

123. Uczeń zdolny : jak nie zniechęcić dziecka do nauki? / Kinga Rusin // Życie Szkoły. – 2014, nr 11, s. 8-10

124. Uczeń zdolny matematycznie w klasie szkolnej / Barbara Dudel // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2008, nr 1, s. 149-156

125. Uczeń zdolny w warunkach współczesnej szkoły / Bogumiła Bobik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 9, s. 31-36

126. Uwaga na talenty / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 51-52, s. 20
* Zachęcanie dzieci do pracy nad rozwojem swoich talentów a dyscyplina szkolna

127. Wpływ nauczycieli na rozwój ucznia zdolnego w klasach I-III / Lidia Pawelec // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3, s. 27-32

128. Wspieranie uczniów zdolnych / Urszula Solińska // Wychowawca. – 2016, nr 5, s. 16-17

129. Wzmożona pobudliwość uczniów zdolnych / Wiesława Limont // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 4, s. 37-44

130. Zadania szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego / Beata Bryś // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 1, s. 54-57

131. Zdolności twórcze uczniów – jak je wspierać? / Beata Rechnio-Kołodziej // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 1, s. 13-15

132. Zdolności uczenia się uczniów kończących I i II etap edukacji / Ewa Filipiak . – Bibliogr. // Edukacja. – 2015, nr 1, s. 34-46

133. Zdolny czyli jaki? : kilka uwag o zdolnościach i pracy nad ich rozwojem / Maciej Karwowski // Meritum. – 2006, nr 1, s. 9-12

 

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu