Ocenianie kształtujące

Bibliografia “Ocenianie kształtujące” gromadzi piśmiennictwo z lat 2005-2016 i składa się z 61 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

 

KSIĄŻKI:

1. Nauczycielskie systemy oceniania : trafność oceniania na lekcjach języka angielskiego / Piotr Wojciech Parczewski. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012. – 285, [1] s. : il. ; 23 cm.

2. O samowprowadzających się zmianach – przez obserwacje koleżeńskie do zespołu uczącego się i oceniania kształtującego / Aleksandra Mikulska // W : Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków; Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – S. 119-128
M 213768 M 213769 (Opole)

3. Ocenianie efektów szkolenia czyli Metody i problemy ewaluacji / Jacek Woźniak. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012. – 167, [1] s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-83-7489-388-6
M 211299 Opole

4. Ocenianie kształtujące : doskonalenie kształcenia w szkole średniej / tł. [z ang. i fr.] Anna Grabowska, Łukasz Pietraczuk ; oprac. red. Joanna Gospodarczyk ; Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. – Warszawa : CODN : Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, cop. 2006. – 280 s. : il. ; 24 cm.
M 199467 M 199468 (Opole)

5. Ocenianie kształtujące po polsku : kurs dla doradców metodycznych – teoria i praktyka : scenariusze zajęć / aut. Grażyna Szyling [et al.] ; red. Marta Choroszczyńska, Klemens Stróżyński. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010. – 200 s. : il. ; 24 cm.
C 205944 (Opole)

6. Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego “Akademii Szkoły Uczącej Się” / Danuta Sterna. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, cop. 2006. – 161,[2] s. : rys. ; 24 cm. – ( Biblioteka Akademii SUS )
C 196250 (Opole)

7. Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego “Akademii Szkoły Uczącej Się” / Danuta Sterna. – Wyd. 2 popr. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2008. – 189,[3] s. : rys. ; 24 cm. – (Biblioteka Akademii SUS ) ISBN 978-83-896234-0-9
M 211824 (Opole)

8. Od testu do testu : czy istnieje alternatywna droga? : ocenianie kształtujące / Małgorzata Banasiak // W : Szkoło, jaka jesteś? : problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod. red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej. – Warszawa : “Difin”, 2015. – S. 137-150
M 213315 M 214090 M 213316 (Opole)

9. Praktyka ewaluacji w szkole: poradnik dyrektora / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 161 s. : tab. ; 21 cm + dysk optyczny (CD ROM). ISBN 978-83-264-1264-6
M 61834 (Kędzierzyn-Koźle), M 205627 (Opole)

10. Szkoła naprawdę przyjazna w duchu oceniania kształtującego / Wojciech Turewicz ; współpr. Artur Foremski, Paweł Kania. – Warszawa : Instytut Kształcenia Eko-Tur : Wydawnictwo Neriton, 2011. – 214 s., [1] k. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.

11. Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014. – 155, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 053756 M 053757 M 053758 (Kluczbork), M 63703 (Kędzierzyn-Koźle), M 067755 C 067754 (Nysa), M 213770 M 213771 M 213772 (Opole)

12. Wspieramy uczniów w uczeniu się : podniesienie efektywności nauczania i uczenia się oraz doskonalenia organizacji procesu lekcyjnego przez zastosowanie oceniania kształtującego / Dorota Pintal // W : Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków; Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – S. 169-179
M 213768 M 213769 (Opole)

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM:

13. Co kształtuje ocenianie kształtujące? / Grażyna Czetwertyńska // Meritum. – 2015, nr 1, s. 2-7

14. Co wiem o ocenianiu, które sprzyja efektywności kształcenia? / Beata Kossakowska // Meritum. – 2010, nr 3, s. 14-21

15. Czy ocenianie kształtujące się opłaca? / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 33-44

16. Czy stosowanie OK jest okay? / Elżbieta Rzepecka-Roszak // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2006/2007, nr 4, s. 100-104

17. Dlaczego ocenianie kształtujące? / Jacek Strzemieczny // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 5, s. 15-18 * Omówienie raportu OECD

18. Dlaczego sztuka pytania jest sztuką myślenia? / Lidia Pasich // Meritum. – 2015, nr 1, s. 39-44

19. Dydaktyczne aspekty oceniania kształtującego / Wojciech Papaj // Meritum. – 2015, nr 1, s. 25-29

20. Informacje zwrotne przekazywane przez nauczycieli w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Olga Bąk // Psychologia Rozwojowa. – 2011, nr 2, s. 67-82

21. Jeszcze o ocenianiu kształtującym / Beata Fiszer // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2007/2008, nr 3, s. 53-62

22. Konstruktywizm a ocenianie kształtujące : jak to się dzieje, że wiemy to, co wiemy i co to ma wspólnego z poglądami na ocenianie? / Grażyna Czetwertyńska // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 16-19

23. Kształtująca ocena oceniania kształtującego / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 61-64

24. Mucha przed sądem / Renata Kanwiszer // Świetlica w Szkole. – 2016, nr 5, s. 12-13
* Scenariusz zajęć świetlicowych z elementami oceniania kształtującego

25. Nauczyciel w potrzasku – uwięzieni w kryteriach oceniania / Małgorzata Molska // Języki Obce w Szkole. – 2009, nr 1, s. 77-81

26. Nowa jakość oceniania – ocenianie kształtujące / Małgorzata Molska // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 4, s. 22-29

27. Nurkowanie w OK / Danuta Sterna // Gazeta Szkolna. – 2009, nr 13-14, s. 6-7

28. O modzie na ocenianie kształtujące / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Gimnazjum. – 2007/2008, nr 1, s. 78-87

29. Ocena kształtująca w edukacji wczesnoszkolnej / Agnieszka Turek // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 4, s. 30-33

30. Ocena ocenie nierówna / Karolina Oleksa // Życie Szkoły. – 2015, nr 3, s. 2-4

31. Ocenianie inne niż wszystkie / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 2, s. 13-20

32. Ocenianie jako element kompetencji zawodowych nauczyciela / Bogdan Urbanek // Przegląd Humanistyczny Pedagogika, Politologia, Filologia. – Nr 6 (2012), s. 49-64

33. Ocenianie kształtujące i ISO : zapis doświadczeń / Urszula Słupska, Maria Jura-Lenczewska // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 1, s. 62-63

34. Ocenianie kształtujące : jak zwiększyć motywację wewnętrzną uczniów / Katarzyna Mijakowska // Geografia w Szkole. – 2014, nr 5, s. 16-17

35. Ocenianie kształtujące jako styl nauczania / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2006/2007, nr 4, s. 95-99

36. Ocenianie kształtujące lekarstwem na problemy edukacji / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 7, s. 40-42

37. Ocenianie kształtujące na lekcjach biologii / Małgorzata Ostrowska // Gazeta Szkolna. – 2007, nr 17-18, s. 12

38. Ocenianie kształtujące na lekcjach matematyki / Danuta Sterna // Gazeta Szkolna. – 2006, nr 50, s. 12

39. Ocenianie kształtujące – nowe spojrzenie na nauczanie // Ergo. – 2006, nr 4, s. 3-7

40. Ocenianie kształtujące – od refleksji do praktyki / Małgorzata Gryń-Chlebicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2008/2009, nr 4, s. 88-98

41. Ocenianie kształtujące pomaga zmieniać szkołę / Stefan Wlazło // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 2, s. 45-47

42. Ocenianie kształtujące… świadomość / Katarzyna Kamińska-Holc // Polonistyka. – 2009, nr 8, s. 45-50

43. Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej : próba odpowiedzi na oczekiwania rzeczywistości XXI wieku / Izabela Nadolnik // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. 1896-2327. 2015, nr 2, s. 43-55

44. Ocenianie kształtujące w metodzie projektu / Elżbieta Tołwińska-Królikowska . – Bibliogr. // Meritum. – 2015, nr 1, s. 45-52

45. Ocenianie kształtujące w nauczaniu religii – od teorii do praktyki / Anna Zellma // Katecheta. – 2014, nr 2, s. 4-12

46. Ocenianie kształtujące w nauczaniu dzieci w klasach I-III / Magdalena Szpotowicz // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 60-65

47. Ocenianie kształtujace w praktyce / Dorota Bator // Polski w Praktyce. – 2011, nr 6, s. 16-19

48. Ocenianie kształtujące w zreformowanym szkolnictwie / Elżbieta Myślicka // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 166-167

49. Ocenianie, które pomaga się uczyć / Katarzyna Sołtan // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 2, s. 9-11

50. Od “mieć” do “być” : ocenianie kształtujące w szkole / Małgorzata Boraczyńska // Polski w Praktyce. – 2011, nr 6, s. 4-8

51. “Repetiti mater studiorum est” : dwa pomysły na lekcje powtórzeniowe z ocenianiem kształtujacym w tle / Leokadia Pawliszak // Polski w Praktyce. – 2011, nr 6, s. 20-21
* Lekcja podsumowująca omawianie książki “Buszujący w zbożu” J. D. Salingera

52. Rola dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole / Małgorzata Nowak // Meritum. – 2015, nr 1, s. 30-38

53. Strategie i techniki OK / Magdalena Pater // Meritum. – 2015, nr 1, s. 19-24

54. Urzeczeni OK / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 55-64

55. W drodze do oceniania kształtującego / Małgorzata Rostkowska // Meritum. – 2015, nr 1, s. 69-74

56. Wicedyrektor w roli kierującego zmianą / Piotr Bachoński // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 1, s. 76-78

57. Współpraca z rodzicami jako niezbędny element oceniania kształtującego / Artur Foremski // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 3, s. 24-26

58. Współczesne zmiany demograficzne w Polsce / Katarzyna Mijakowska // Geografia w Szkole. – 2013, nr 1, s. 14-16
* Zawiera konspekt lekcji prowadzonej metodą oceniania kształtującego

59. Znam pewną szkołę OK… / Beata Kossakowska // Meritum. – 2015, nr 1, s. 53-60

60. Znane czy nieznane, czyli o modzie na ocenianie kształtujące… / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Liceum. – 2006/2007, nr 3, s. 78-82

61. Zróżnicowanie dobrobytu na świecie : scenariusz lekcji z elementami oceniania kształtującego / Katarzyna Mijakowska // Geografia w Szkole. – 2014, nr 5, s. 25-28

 

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu