Kinezjologia edukacyjna

„Wg P. Dennisona rozwój człowieka uzależniony jest nie tylko od mózgu, ale i od ciała. Ruch sprzyja twórczości, kreatywności, myśleniu przyczynowo- skutkowemu. Dennison nazywa ruch drzwiami do uczenia się. Twórca kinezjologii edukacyjnej przypisuje też ważną rolę emocjom, dodając do uczenia się zachowania społecznego  pozytywne  lub  negatywne emocje. Połączenie  uczenia  się z poczuciem przyjemności sprzyja osiąganiu  pozytywnych rezultatów. Dlatego  do celów kinezjologii edukacyjnej należy nie tylko wspomaganie procesu  nauczania i wychowania, usprawnianie percepcji, koordynacji sensoryczno – motorycznej, zapamiętywania, ale także wykształcenie motywacji do uczenia się.”

źródło: Joanna Gładyszewska-Cylulko, Arteterapia w pracy pedagoga : teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków ,Impuls, 2011, s. 66-67

Zestawienie bibliograficzne “Kinezjologia edukacyjna” opracowano na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Zestawienie obejmuje 64 pozycje, numerowanych łącznie wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism wydanych w latach 2005-2011. Zestawienie uporządkowano alfabetyczne według tytułu publikacji.

Książki:

1. Arte-Kinezjologia : twórcze rysowanie i gimnastyka mózgu : (wsparcie rozwoju i integracji osobowości) /    Swietłana Masgutowa ; [tł. Magdalena Wilczyńska]. – Warszawa : Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, cop. 2005. – 67 s. : il. ; 30 cm.

2. Arteterapia w pracy pedagoga : teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę / Joanna
Gładyszewska-Cylulko. – Kraków : “Impuls”, 2011. – 134 s. ; 24 cm.

3. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej ADHD i ADD / Barbara Konstanty Ignaciuk. –
Kraków : “Impuls”, 2010. – 116, [4] s. : il. ; 24 cm.

4. Edukacja przez ruch : fale, spirale, jodełki, zygzaki / Dorota Dziamska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop.2005. – 53 s. : rys. ; 20 cm.    

5. Edukacja przez ruch : kropki, kreski, owale, wiązki / Dorota Dziamska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop.2005. – 48 s. : rys. ; 20 cm.

6. Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się / Marzena Kowaluk . – Lublin :
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. – 192 s. ; 24 cm.  

7. Gimnastyka mózgu : przewodnik dla rodziców i nauczycieli / by Paul E. Dennison, Gail E. Dennison ; [tł. i red. M. Wilczyńska, P. Hawryluk, S. Masgutowa]. – Warszawa : Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii  Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, 2005. – [8], 74, [1] s. : il. ; 30 cm + Karty do ćwiczeń.

8. Grawitacja a skuteczne uczenie się : warsztaty i zabawy na równoważni = Learning & gravity : a balance
playshop / by Beverly Hunter. – Warszawa : [Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów], cop. 2006. – 96 s. : il. ; 30 cm.

9. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla 1 etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : [klasy 1-3] / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2007. – 117, [2] s. ; 24 cm.    

10. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : [klasy 1-3] / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Wyd. 2.  Gdańsk : “Harmonia”, 2008. – 119, [1] s. ; 24 cm.    

11. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym [klasy 1-3]  / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Wyd. 3. Gdańsk : “Harmonia”, 2009. – 117, [3] s. ; 24 cm.

12. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : [klasy IV-VI] / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2007. – 104 s. ; 24 cm.   

13. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym: [klasy IV-VI] / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Wyd. 2.  Gdańsk : “Harmonia”, 2008. – 104 s. ; 24 cm.    

14. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla III etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (gimnazjum) / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska. – Wyd. 2. Gdańsk : “Harmonia”, 2008. – 93, [1] s. ; 24 cm. 

15. Innowacja pedagogiczna : gimnastyka mózgu – kinezjologia edukacyjna w oddziale przedszkolnym / oprac. Danuta Milczarek ; Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Skierniewicach. – Skierniewice : Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2006. -32 s. ; 21 cm.

16. Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych z układem ruchowym całego ciała: (podejście
kinezjologii edukacyjnej) / Svetlana Masgotova oraz Nelly Aklumatova ; [tł M. Wilczyńska, M. Macińska] ;
Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów TM. – Wyd. 2 popr.
Warszawa : Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, 2005. –
207 s. : il. ; 31 cm.

17. Kinezjologia dla dzieci / Ludwig Koneberg, Gabriele Forder. – Gdańsk : “Harmonia”, 2009. – 127 s. : fot., rys. ; 21 cm.

18. Kinezjologia Edukacyjna – fenomen skuteczności / Hanna Nikodemska, El Tairy. – Wrocław : “Continuo”, 2011. – 164 s. : il. ; 24 cm.

19. Kinezjologia edukacyjna / [aut.] Elżbieta Dzionek [et al.]. – Wyd. 3. Kraków : “Impuls”, 2010. – 55 s. ; 23 cm.

20. Kinezjologia edukacyjna / Elżbieta Dzionek. – Kraków : “Impuls”, 2006. – 55 s. : rys. ; 24 cm.

21. Kinezjologia edukacyjna : metoda wspomagania i rozwoju terapii psychomotorycznej / Celestyna
Grzywniak. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2006. – 161, [2] s. : rys. ; 22 cm.    

22. Kinezjologia edukacyjna : metoda wspomagania rozwoju i terapii psychomotorycznej / Celestyna
Grzywniak. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2006. – 161, [2] s. : il. ; 21 cm.

23.
Kinezjologia edukacyjna : nauka, pseudonauka czy manipulacja? / pod red. nauk. Kazimierza Koraba ; we współpr. z Renatą Borowiecką i Ewą Petrykiewicz. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2008. – 158 s. ; 21 cm.

24. Kinezjologia edukacyjna : profil organizacji mózgu / Paul E. Dennison i Gail Dennison ; tł. Kamila Jansen, Henryk Miler. – Warszawa : Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, 2006. – 114 s. : il. ; 30 cm.

25. Kinezjologia w zabawie. 1 / Katarzyna Bayer, Weronika Styczyńska ; [oprac. graf. Andrzej Trawiński, Maja Pocgaj, Mirek Janasek]. – Poznań : Wydawnictwo Akord – Śpiewające Brzdące, 2009. – 76, [12] s. : il. (w tym kolor.) ; 28 cm + dysk optyczny (CD-ROM).

26. Kreowanie rozwoju dziecka : kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce / Izabela Mańkowska. – Gdynia : “Operon”, 2005. – 208 s. : ; il. kolor. ; 24 cm. 

27. Materiały na trening : mój język – mój świat : kinezjologia edukacyjna dla dzieci z trudnościami w rozwoju mowy. Cz. 1 / Swietłana Masgutowa, Oksana Doronkina ; [tł. na jęz. pol.: T. Chojnacka] ; Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów. -Warszawa : Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, 2005. – 36, [2] k. : il. ; 30 cm.

28. Neurokinezjologia jako metoda wspomagająca rozwój i uczenie się dzieci i młodzieży z dysleksją,
nadpobudliwością psychoruchową, autyzmem oraz syndromem Aspergera : 8 kwietnia 2006, Warszawa /
[ed. nauk. Anna Regner, Swietłana Masgutowa] ; org. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju
Ruchowego i Integracji Odruchów, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP ; Międzynarodowy Instytut
NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów (Warszawa). -Warszawa : Międzynarodowy
Instytut NeuroKinezjologii, 2006. – 186, [2] s. : il. ; 30 cm.

29.
Nowoczesne metody stymulacji rozwoju ruchowego i mowy : międzynarodowa konferencja zorganizowana na bazie Międzynarodowego turnusu neurokinezjologiczno-rehabilitacyjnego dla dzieci z wyzwaniami rozwojowymi, termin: 4-5 czerwca 2005 r., miejsce: Krynica Zdrój – Hotel Panorama / org. Swietłana Masgutowa, Anna Regner ; Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów. Krynica Zdrój. – Warszawa : Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, 2005. – 151 s. : il. ; 25 cm.

30.
Od natury do… kultury : sztuka i edukacja drogą rozwoju osób niepełnosprawnych / red. Edyta Nieduziak-Błońska ; Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym “Tratwa” w Sandomierzu. – Sandomierz : Wyższa Szkoła Humanistyczno-Przyrodnicza : Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym “Tratwa”, 2009. – 83 s. : il. ; 21 cm.

31. Odruchy, uczenie i zachowanie : klucz do umysłu dziecka : nieinwazyjne metody rozwiązywania problemów związanych z uczeniem się i zachowaniem / Sally Goddard ; [tł. Magdalena Macińska]. – [Warszawa] : Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, 2005. – 213 s. : il. ; 25 cm.

32.
Organizacja optymalnego funkcjonowania mózgu : trójwymiarowy profil dominujący : materiały do kursu. Cz. 2 / Paul E. Dennison, Gail Dennison ; prowadzący Svetlana Masgutova. – Warszawa : Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, cop. 2005. – 53, [3] s. : il. ; 30 cm.

33. Pedagogika prenatalna: nowy obszar nauk o wychowaniu / Dorota Kornas-Biela ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Specjalnej. – Lublin : Wydawnictwo KUL, 2009. – 552 s. : il. ; 24 cm.  

34.
Pomóż dziecku w nauce przez ćwiczenia ruchowe : koncentracja!, ortografia i matematyka!, koordynacja ruchowa!, sprawdziany!, porady kinezjologiczne dla rodziców / Helga Baureis, Claudia Wagenmann ; przekł. Urszula Szymanderska. – Łódź : Wydawnictwo JK, 2007. -159 s. : il. ; 21 cm.   

35.
Poznanie przez działanie : gry i zabawy wspomagające rozwój dziecka/ Ewa Minor, Marcin Minor. –
Warszawa : Difin, cop. 2009. – 203 s.: il.; 23 cm.

36. Psychologiczne wspomaganie rozwoju dziecka : teoria i badania / red. Alina Czapiga. – Wrocław :
Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, 2006. – 259, [1] s. : il. ; 24 cm.    

37. Terapia pedagogiczna. T.2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / red.nauk., Ewa Małgorzata
Skorek. – Kraków : “Impuls”, 2004. – 17, [2] s. ; il. ; 24 cm. 

38.
Terapia pedagogiczna. T.2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / red.nauk., Ewa Małgorzata
Skorek . – Wyd.2. Kraków : “Impuls”, 2005. – 178,[1] s. : rys. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM). 

39. Terapia pedagogiczna. T.2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / T.2, Zagadnienia praktyczne i
propozycje zajęć / red.nauk. Ewa Małgorzata Skorek . – Wyd. 3.   Kraków : “Impuls”, 2007. – 178,[1] s. : il.,
rys. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM). 

40. Turnus neuro-kinezjologiczno-rehabilitacyjny, Krynica Zdrój 2005 : materiały szkoleniowe dla rodziców i
terapeutów / Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów. –
Warszawa : Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, 2005. –
111 s. : il. ; 30 cm.

41
. W świecie bajki : rysowanie oburącz w oparciu o program kinezjologii edukacyjnej / Katarzyna Bayer,
Adam Wacławski ; [oprac. graf. Andrzej Trawiński, Maja Pocgaj]. -Poznań : Wydawnictwo Akord-
Śpiewające Brzdące, 2009. – 82, [2] s. : il. (gł. kolor.) ; 20×28 cm + dysk optyczny (CD).

Artykuły w czasopismach:

42. Ćwiczenia z jedną niewiadomą / Joanna Cieśla // Polityka. – 2009, nr 13, s. 33-35

43. Drama i kinezjologia edukacyjna w nauczaniu językowym dzieci / Alicja Gałązka // Poliglota. – 2008, nr 1, s.
37-49

44. Edukacja i relaks – nowe metody pracy z dzieckiem / Beata Tłuczek // Lider. – 2006, nr 4, s. 4-8

45. Edukacja i relaks / Beata Tłuczek // Życie Szkoły. – 2006, nr 3, s. 36-44

46. Już przyszła jesień : scenariusz zajęć metodą P. Dennisona z dziećmi 5, 6-letnimi / Anna Pieczniak // Bliżej
Przedszkola. – 2006, nr 11, s. 50

47. Kinezjologia edukacyjna – metoda wspomagająca rozwój dzieci / Elżbieta Trojan // Nowa Szkoła. – R. 64
(2008), nr 1, s. 55-58

48. Kinezjologia edukacyjna – wpływ metody na poprawę uczenia się oraz jej wartości dla poradnictwa /
Małgorzata Machoń // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 7-8 (nr specjalny), z. 2, s. 52-53

49. Kinezjologia edukacyjna / Alicja Zarzycka // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 12, s. 54-57

50. Kinezjologia edukacyjna / Małgorzata Machoń // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 10, s. 45-47

51. Kinezjologia edukacyjna / Sylwia Malinowska // Życie Szkoły. – R. 62[61] (2007), nr 9, s. 42-46

52. Kinezjologia edukacyjna : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Violetta Zima //Nowa Szkoła. – R. 61
(2005), nr 9, s. 61-62

53. Kinezjologia w praktyce / Elżbieta Dzionek, Anna Kościelniak, Mirosława Szwajkajzer. – Bibliogr. // Bliżej
Przedszkola. – 2006, nr 11, s. 47-49

54. Lateralny profil dominujący a styl uczenia się / Jerzy Kopeczek // Ergo. – 2006, nr 2, s. 24-29

55. Logopeda w szkole / Marzena Piotrowska // Życie Szkoły. – [R.] 63[62] (2008), nr 7, s. 32-34

56. Logopeda w szkole… / Alicja Wiland // Życie Szkoły. – [R.] 61 (2007), nr 3, s. 43-45

57. Modne bzdury, w duszy dziury… : co to jest kinezjologia / Robert Tekieli // Katecheta. – R. 53 (2009), nr 7/8,
s. 54-56

58. Możliwości zastosowania kinezjologii edukacyjnej i hatha jogi w procesie uczenia się w ruchu / Renata
Śleboda // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2007, nr 2, dod. “Biblioteczka Monograficzna” s. (7)-(9)

59. Neuropedagogika – przyszłość nauczania / Krzysztof Wojewodzic // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 2, s.
117-120

60. Obudź w sobie mistrza techniki efektywnego nauczania dla najmłodszych. Wybrane ćwiczenia dla dzieci
uczestniczących w pilotazu ogólnopolskiej kammpanii edukacyjnej Akademia IQ / Renata Czubaj,
Wiesława Wantuch // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 4-5, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. XI-XVI

61. Warsztat metodyczny pedagoga specjalnego / Katarzyna Patyk, Magdalena Wójcik // Edukacja i Dialog. –
2008, nr 11, s. 32-41

62. Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku 0-6 lat – wybrane metody terapeutyczne / Anna
Urban, Leszek Szewczyk. – Bibliogr. // Rewalidacja. – 2006, nr 1, s. 3-18

63. Zastosowanie metod aktywizujących na lekcji wf w klasach 1-3 / Jolanta Piętowska // Wychowanie
Fizyczne i Zdrowotne. – 2005, nr 2, s. 23-26

64. Znaczenie metody Helen Doron w stymulacji wczesnego rozwoju dziecka / Ewa Blada // Lider. – 2005, nr 1,
s. 16-17

Oprac. Emilia Ulikowska
Wydział Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu