Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce

Zestawienie bibliograficzne „Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce” gromadzi piśmiennictwo z lat 1995-2016 i zawiera 166 opisów bibliograficznych. Opracowane zostało na podstawie Przewodnika Bibliograficznego i Bibliografii Zawartości Czasopism oraz elektronicznej bazy danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie według tytułów publikacji, wyróżniając wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach, zachowano numerację ciągłą. Bibliografię uzupełnia indeks przedmiotowy.
Wydawnictwa zwarte dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

 

Książki:

1. Asystent edukacji romskiej – wersja dla zaawansowanych / Robert Bladycz // W : Romowie 2013 : od działań systemowych do rozwiązań lokalnych / red. nauk. Barbara Weigl, Małgorzata Różycka. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, 2013. – 133-139
M 211661 (Opole)

2. Colloquium Opole 2007 : mniejszości narodowe i etniczne – edukacja i kultura / pod red. Stanisława Senfta i Aleksandry Trzcielińskiej-Polus ; [aut. tekstów Piotr Baron et al.] ; Państwowy Instytut Naukowy – Instytut Śląski w Opolu [etc.]. – Opole : Wydawnictwo Instytut Śląski [etc.], 2008. – 180, [4] s. : il. ; 24 cm.

3. Dzieci romskie w szkole / red. Joanna Więckowska, Karol Kwiatkowski. – Warszawa : Wydawnictwo Emic Lab, 2012. – 105 s. ; 24 cm.

4. Dziecko wyobcowane : edukacja polonistyczna wobec Romów / Elżbieta Piątek // W : Edukacja polonistyczna wobec Innego / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : Towarzystwo Autorów i wydawców Prac Naukowych “Universitas”, 2014. – S. 40-54
M 212497 (Opole)

5. Edukacja a tożsamość etniczna : materiały z konferencji naukowej w Rabce / red. Maria Marta Urlińska. – Toruń : UMK, 1995. – 199 s.

6. Edukacja Romów : studium porównawcze na przykładzie Czech, Polski i Słowacji / Łukasz Kwadrans ; Fundacja Integracji Społecznej PROM, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa. – Fundacja Integracji Społecznej “Prom” ; Wałbrzych : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, 2008. – 312 s. : il. ; 24 cm.

7. Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych / Mirosław Sobecki. – Białystok : „Trans Humana”, 1997. – 189 s.

8. Inni – ale tacy sami! / pod red. Krystyny Wiercińskiej ; Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Legnicy. – Legnica : Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2011. – 312 s. : il. kolor. ; 25 cm.

9. Jak edukować dzieci romskie? : propozycje dla nauczycieli w zakresie kształcenia romskiej mniejszości etnicznej / Agnieszka Świętek, Sławomir Kurek, Wiktor Osuch, Tomasz Rachwał. – Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Instytut Geografii, 2014. – 68 s. : il. kolor. ; 21 cm.

10. Jak rozwiązywać problemowe sytuacje w szkole wynikające z wielokulturowości? : omówienie kilku przykładów ze szkół polsko-romskich / Kinga Białek // W : Romowie 2013 : od działań systemowych do rozwiązań lokalnych / red. nauk. Barbara Weigl, Małgorzata Różycka. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, 2013. – 145-155
M 211661 (Opole)

11. Liceum Białoruskie w Hajnówce / oprac. Aleksander Iwaniuk i Bazyli Sakowski. – [Białystok] : Białoruskie Zrzeszenie Studentów ; Hajnówka : Liceum Ogólnokształcące, 2000. – 126 s. : il. ; 21 cm.

12. Litwini w Polsce : 1944-1997 / Krzysztof Tarka. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 1998. – 268 s. – (Studia i Monografie / Uniwersytet Opolski)
Sygn. M 179355 (Opole)

13. Mniejszości narodowe w Polsce : 1918-1995 / Henryk Chałupczak, Tomasz Browarek. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1998. – 323 s.
Sygn. C 179149 (Opole)

14. Mniejszościowe grupy etniczne w systemie szkolnictwa w Polsce : przekaz kulturowy a więź etniczna / Małgorzata Głowacka-Grajper ; Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2009. – 312 s. ; 21 cm.

15. Nauczyciele o edukacji dzieci Romów / Dariusz Widelak, Krzysztof Karwowski // W : Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej / pod red. nauk. Zenona Jasińskiego ; Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. – Opole : Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, 2010. – S. 277-287
C 61998 (Kędzierzyn-Koźle), C 066987 (Nysa), C 205796 M 205865 M 205866 M 205867 M 209674 (Opole)

16. Oświata a procesy asymilacyjne wśród mniejszości ukraińskiej / Zofia Tracewicz. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2000. – 227 s.

17. Polszczyzna za granicą jako język mniejszości i języki mniejszościowe w Polsce. T. 1 / pod red. Ewy Dzięgiel i Anny Zielińskiej. – Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009. – 205 s. : il. ; 21 cm. – (Prace Językoznawcze / Instytut Filologii Polskiej UKSW)

18. Romowie 2007 : od edukacji młodego pokolenia do obrazu w polskich mediach / red. nauk. Barbara Weigl, Magda Formanowicz. – Warszawa : “Academica”, 2008. – 134,[2] s. : il., rys., wykr. ; 24 cm.
Sygn. M 199098 (Opole)

19. Romowie 2009 : między wędrówką a edukacją / red. nauk. Barbara Weigl. – Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica”, 2009. – 240 s. ; 24 cm.

20. Romowie 2011 : życie na pograniczu / red. nauk. Barbara Weigl, Małgorzata Różycka. – Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, 2011. – 270 s. : il. ; 24 cm

21. Romowie 2013 : od działań systemowych do rozwiązań lokalnych / red. nauk. Barbara Weigl, Małgorzata Różycka. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2013. – 216 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 211661 (Opole)

22. Romowie dzieci świata : niecodzienny poradnik dla nauczycieli / [pod red. Moniki Dróżdż-Balkowskiej]. – Wrocław : Fundacja Integracji Społecznej Prom, 2012. – 133 s. : il. kolor. ; 24 cm.

23. Romskie dziecko w polskiej szkole / Artur Paszko. – Bibliogr. // W : Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo / red. nauk. Tadeusz Lewowicki, Barbara Chojnacka-Synaszko, Gabriela Piechaczek-Ogierman ; Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Ślaskiego w Katowicach ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie ; Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014. – S. 237-249
M 212627 (Opole)

24. Społeczne uwarunkowania kształcenia Romów w Polsce : (na przykładzie Dolnego Śląska) / Jolanta Horyń. – Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, cop. 2014. – 302 s. : il. ; 24 cm.

25. Studia o szkolnictwie i oświacie mniejszości narodowych w XIX i XX wieku / red. Stefania Walasek. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1994. – 164 s.
Sygn. M 6277 „P” (Opole)

26. Sytuacja dziecka romskiego w szkole w latach 80. XX wieku i współcześnie / Barbara Dobrowolska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2011. – 224 s. ; 23 cm.

27. Szkolnictwo mniejszości słowackiej w Polsce i jego wpływ na kształtowanie się tożsamości narodowej / Michał Lubicz Miszewski // W : Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym : od małej ojczyzny do globalnego świata / red. nauk. Daniel Wiśniewski. – Warszawa : “Difin”, 2015. – S. 142-165
M 214274 (Opole)

28. Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej / pod red. nauk. Zenona Jasińskiego ; Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. – Opole : Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, 2010. – 291 s. : il., err. ; 24 cm.

29. Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce : praca zbiorowa / pod red. Tadeusza Lewowickiego, Jerzego Nikitorowicza, Aliny Szczurek-Boruty ; [aut. Grażyna Charytoniuk-Michiej et al.]. – Warszawa [etc.] : Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP [etc.], 2013. – 225, [1] s. : il. ; 24 cm.

30. Teraźniejszość i przyszłość edukacji społeczności romskiej / pod red. Jolanty Horyń. – Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, cop. 2010. – 170 s. : il. ; 24 cm.

31. Uczeń dwukulturowy i dwujęzyczny – bogactwo czy problem szkoły? / Krystyna Wiercińska // W : Romowie 2013 : od działań systemowych do rozwiązań lokalnych / red. nauk. Barbara Weigl, Małgorzata Różycka. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, 2013. – 40-49
M 211661 (Opole)

32. Udział nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci romskich : (studium przypadku) / Eugenia Karcz // W : Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej / pod red. nauk. Zenona Jasińskiego ; Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. – Opole : Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, 2010. – S. 259-266
C 61998 (Kędzierzyn-Koźle), C 066987 (Nysa), C 205796 M 205865 M 205866 M 205867 M 209674 (Opole)

33. Współczesne koncepcje edukacji etnicznej dzieci romskich w teorii i praktyce / Dorota Kowalska. – Bibliogr. // W : Ważne sprawy naszych uczniów / pod red. nauk. Doroty Kowalskiej, Urszuli Strzelczyk-Raduli ; Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. – Opole : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2014. – S. 21-34
M 211912 M 211913 (Opole)

 

Artykuły w czasopismach:

34. Bambus, żółtek, okularnik / Ewa Szperlich, Maria Lehman // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 1, s. 145-147

35. Bez nauki człowiek mało znaczy, a Rom to już nic : (uwagi na marginesie badań dotyczących edukacji dzieci romskich) / Marian Grzegorz Gerlich // Dialog-Pheniben. – 1998, nr 2, s. 4-18

36. Cyganem chciałbym być… / Anna Wojciechowska // Głos Nauczycielski. – 2000, nr 10, s. 9
*Kształcenie dzieci romskich

37. Cygańska klasa / Maria Bułatek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1996, nr 2, s. 14-16
*Edukacja cygańskich dzieci w Olsztynie

38. Dać Cyganowi szkołę / Katarzyna Kolska // Tygodnik Powszechny. – 2008, nr 33, s. 12-13

39. Dwujęzyczni uczniowie / Sabina M. Sadecka // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 4, s. 50-53

40. Działalność Podzespołu do Spraw Edukacji Mniejszości Narodowych Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych / Dobiesław Rzemieniewski // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 148-154

41. Dziecko romskie i wietnamskie w polskiej szkole [ref. ] / Wojciech Połeć // Studia Angerburgica. – T. 6 (2001) s. 62-70

42. Edukacja a problemy stygmatyzacji polskich Romów / Joanna Cukras-Stelągowska // Pogranicze. – T. 15 (2009), s. 124-141

43. Edukacja dzieci i młodzieży narodowości żydowskiej w Legnicy w latach 1946-1968 / Barbara Techmańska // Studia Śląskie. – T. 70 (2011), s. 33-51

44. Edukacja dzieci pochodzenia romskiego / Małgorzata Różycka // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 155-157

45. Edukacja jako funkcja społecznej emancypacji Romów / Zofia Szarota // Edukacja Dorosłych. – 2002, nr 4, s. 135-143

46. Edukacja jako priorytet w programach rządowych na rzecz społeczności romskiej / Łukasz Kwadrans // Studia Romologica. – Nr 2 (2009), s. 13-28

47. Edukacja międzykulturowa Wietnamczyków w Polsce z uwzględnieniem dzieci z rodzin polsko-wietnamskich / Paweł Zieliński // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. – T. 19 (2010), s. 177-191

48. Edukacja mniejszości narodowych, etnicznych oraz posługujących się językiem regionalnym / Patryk Pawełczak // Sygnał. – 2014, nr 5, s. 7-11

49. Edukacja polskich Romów w hasłach / Łukasz Kwadrans // Dialog=Pheniben. – Nr 4 (2011), s. 50-55

50. Edukacja Romów w Czechach, Polsce i Słowacji w ujęciu historycznym / Łukasz Kwadrans // Dialog=Pheniben. – 2009, nr 12, s. 32-34

51. Edukacja romskiej mniejszości etnicznej w Polsce na tle uwarunkowań społeczno-ekonomicznych / Agnieszka Świętek // Czasopismo Geograficzne. – T. 84, z. 1/2 (2013), s. 65-81

52. Edukacja uczniów romskich / Iwona Skrzypczyk-Sikora. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 2 (2012), s. 125-131

53. Edukacja wobec imigracji jako nowego zjawiska społecznego w Polsce / Krystyna Kamińska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2003, nr 4, s. 201-213

54. Ewolucja polityki oświatowej państwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych po 1989 r. / Ewa Pogorzała // Facta Simonidis. – 2011, nr 1, s. 91-107

55. Gadziowskie refleksje o romskiej edukacji / Jacek Milewski // Studia Romologica. – Nr 2 (2009), s. 89-98

56. Historia legnickiej Letniej Szkoły Romskiej / Krystyna Wiercińska // Szkice Legnickie. – T. 35 (2014), s. 295-309

57. Horoskopy nie były zbyt różowe : żydowskie szkolnictwo na Dolnym Śląsku we wczesnych latach powojennych / Jolanta Lisek // Cwiszn. – 2013, nr 3, s. 98-105

58. Idee wolnościowe w edukacji mniejszości narodowych / Gabriela Andrzejewska // Dydaktyka Literatury. – [T.] 26 (2006), s. 185-199

59. Języki ojczyste mniejszości narodowych na maturze w 2002 roku / Lucyna Grabowska //Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 145-148

60. Klasa romska w Olsztynie / Wiktor Leyk // Dialog-Pheniben. – 1998, nr 3-4, s. 48-50

61. Klasy etniczne dla dzieci Romów w Radomiu / Stanisław Prażmowski // Dyrektor Szkoły. – 1996, nr 5, s. 31-33

62. Konferencja – “Mniejszości kulturowe i etniczne w edukacji” / Agnieszka Dybowska //Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 244-246

63. Kontrowersje wokół edukacji dzieci romskich na przykładzie regionu śląskiego / Grażyna Miłkowska // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. – T. 19 (2010), s. 213-224

64. Kontrowersje wokół nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej w Polsce po 1989 roku : podtrzymywanie tożsamości narodowej, czy nauka języka obcego / Ewa Pogorzała // Rocznik Polsko-Niemiecki. – Nr 23 (2015), s. 150-168

65. Kultura romska – lekcja modyfikacji stereotypów i uprzedzeń / Urszula Wróblewska // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 5, s. 61-66

66. Lęki wzajemne / Wiesław Łuka // Głos Nauczycielski. – 2008, nr 37, s. 8
*Dzieci romskie w polskich szkołach

67. Litewska szkoła etniczna w Polsce : izolacja w obronie tożsamości / Agnieszka Nowakowska // Pogranicze. – T. 22 (2013), s. 157-169

68. Litwini w Polsce – historia, związki z Polską, szkolnictwo, nauczanie języka litewskiego / Anastazja Sidor // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 76-81

69. Litwini w Polsce i ich szkolnictwo w pierwszych latach po II wojnie światowej / Marianna Czernialis // Zeszyty Naukowe Doktorantów. – 2007, nr 1, s. 111-128

70. Ławka dla Roma / Dariusz Wolczak, Tomasz Wojciechowski // Newsweek. – 2007, nr 15, s. 34-36

71. Młodzież białoruska i litewska w polskich liceach / Mirosław Sobecki // Społeczeństwo Otwarte. – 1996, nr 1, s. 30-33

72. Młodzież już się rozumie / Julian Bak ; rozm. przepr. Jacek Szczepański, Rafał Degiel // Polis. – 1995, nr 6, s. 63-65
*Szkoła Podstawowa im. Markiana Szaszkiewicza w Przemyślu z rozszerzonym językiem ukraińskim

73. Mniejszości narodowe w Polsce i ich położenie ze szczególnym uwzględnieniem oferty edukacyjnej / Krzysztof Koźbiał // Forum Europejskie. – Nr 3 (2002), s. 76-84

74. Mniejszości narodowe w polskich szkołach : na podstawie raportu – “Nauczanie języka ojczystego mniejszości narodowych i grup etnicznych w Polsce w roku szkolnym 2002/2003” / Alina Awarmiuk // Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 6, s. 95-100

75. Mniejszości w szkole : inny, obcy, wykluczony? / Anna Tulczyńska // Sygnał. – 2014, nr 5, s. 12-13

76. Mniejszość romska w nurcie polityki edukacyjnej w Polsce / Barbara Smoter // Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego. – Nr 9 (2009), s. 105-115

77. Możliwości nauki i nauczania w językach ojczystych mniejszości / Alicja Joanna Siegień // Athenaeum. – T. 7 (2001), s. 187-192

78. Nasza romska szkoła / Jacek Milewski // Sycyna. – 1996, nr 10, s. 13
*Parafialna Podstawowa Szkoła Romska w Suwałkach

79. Nauczanie języka czeskiego jako ojczystego dla uczniów narodowości czeskiej w Polsce po drugiej wojnie światowej / Ewa Pogorzała // Przegląd Historyczno-Oświatowy. – 2009, nr 1-2, s. 163-178

80. Nauczanie języka litewskiego / Irena Gasperowicz // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 170-171

81. Nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej we współczesnej Polsce / Ewa Pogorzała // Przegląd Narodowościowy. – Nr 4 (2015), s. 203-216

82. Nauczanie języka ukraińskiego / Maria Tucka //Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 167-169

83. Nauczanie języków mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego w polskim systemie oświaty / Grażyna Płoszajska // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 5, s. 45-47

84. Nauczanie języków mniejszości narodowych w województwie podlaskim w latach 2000-2005 : stan prawny i tendencje zmian / Zofia Trancygier-Koczuk // Studia Wschodniosłowiańskie. – T. 7 (2007), s. 383-400

85. Nauczanie języków mniejszości w szkołach : perspektywa organów prowadzących / Ewa Pogorzała // Kwartalnik Edukacyjny. – 2011, nr 4, s. 104-110

86. Naznaczeni społecznie – Romów polskich problemy i działania edukacyjne / Arkadiusz Staniszewski // Edukacja Dorosłych. – 2004, nr 102, s. 210-228

87. O kształtowaniu tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowej / Grażyna Dudek // Modelowe Nauczanie. – 2004, nr 6, s. 100-102

88. O naprawie systemu oświatowego : dzieci romskie w szkole / Ewa Nowicka // Społeczeństwo Otwarte. – 1998 nr 5 s. 28-31

89. O potrzebie integracji społecznej Romów na przykładzie części edukacyjnej projektowanego programu lokalnego / Łukasz Kwadrans // Ruch Pedagogiczny. – 2016, nr 1, s. 119-131

90. Osiągnięcia szkolne uczniów romskich a role i postawy rodziców i nauczycieli : komunikat z badań / Iwona Skrzypczyk-Sikora // Auxilium Sociale Novum. – 2008, nr 3, s. 108-114

91. Oświata żydowska w powojennej Legnicy (1945-1968) / Andrzej Szczepański // Biuletyn Historii Wychowania. – [Nr] 29 (2013), s. 101-115

92. Paramisia znaczy bajka / Joanna Hofmann // Polityka. – 2003, nr 14, s. 82-83
*Parafialna Podstawowa Szkoła Romska w Suwałkach

93. Pedagog szkolny w sytuacji zróżnicowania kulturowego / Aneta Sylwia Baranowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 6, s. 17-23

94. Pierwsza próba stworzenia w Polsce programu edukacji szkolnej dla ludności romskiej / Seweryn Wisłocki // Dialog-Pheniben. – 1998, nr 1, s. 13-17
*Program Józefa i Olgi Wisłockich

95. Pluralizm kulturowy czy integracja? : polityka oświatowa wobec osiadłych Romów w Polsce / Ewa Nowicka // Lud. – T. 81 (1997), s. 93-103

96. Poczucie tożsamości narodowej uczniów liceów ogólnokształcących narodowości białoruskiej i litewskiej / Mirosław Sobecki // Edukacja. – 1995, nr 4, s. 44-61

97. Podręczniki szkolne dla mniejszości narodowych i etnicznych / Anna Szczęna-Duryś // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 161-162

98. Polityka państwa a możliwości rozwoju systemu edukacyjnego dla mniejszości narodowych w Polsce : (na przykładzie mniejszości niemieckiej) / Eleonora Sapia-Drewniak // Zeszyty Naukowe. Pedagogika. Uniwersytet Opolski. – Z. 34 (1996), s. 53-57

99. Polityka resortu edukacji wobec mniejszości narodowych i grup etnicznych / Grażyna Płoszajska // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 135-140

100. Pomoc i wsparcie dla edukacji mniejszości narodowych w Polsce po 1989 roku / Gabriela Andrzejewska // Auxilium Sociale. – 2005, nr 3/4, s. 125-144

101. Prawne aspekty polityki państwa wobec mniejszości narodowych (etnicznych) ze szczególnym uwzględnieniem polityki oświatowej / Leszek Wieczorek // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. – T. 14 (2005), s. 331-340

102. Prawny status szkolnictwa białoruskiego na Białostocczyźnie w latach 1944-1980 / Sławomir Iwaniuk // Białostocczyzna. – 1998, nr 2, s. 31-38

103. Prawo do nauki mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce / Danuta Kurzyna-Chmiel // Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji. – T. 75 (2007), s. 111-121

104. Prawo mniejszości narodowych do edukacji – doświadczenia w województwie warmińsko-mazurskim / Teresa Astramowicz-Leyk // Szkice Humanistyczne. – T. 10, nr 2/3 (2010), s. 279-284

105. Problemy i działania edukacyjne Romów polskich / Arkadiusz Staniszewski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 6, s. 25-30

106. Punkty nauczania języka ukraińskiego w Zagłębiu Miedziowym w Polsce Ludowej / Barbara TechmańskaStudia Śląskie. – T. 72 (2013), s. 161-174

107. Romowie pod (specjalnym) nadzorem szkoły / Barbara Smoter // Niepełnosprawność. – Nr 10 (2013), s. 162-169

108. Regulacje prawne szkolnictwa dla mniejszości narodowych // Remedium. – 2009, nr 3, s. 4-5

109. Romowie a polski system edukacji / Agnieszka Wojtkowiak-Czypar // Dziedzictwo Kulturowe Regionu Pogranicza. – T. 2 (2009), s. 97-104

110. Romowie się uczą… / Ewa Bielak // Nowa Szkoła. – 2003, nr 8, s. 15-18

111. Romowie w Polsce / Małgorzata Różycka // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 81-89

112. Rozważania o edukacji mniejszości etnicznych / Rafał Piwowarski // Nowy Test. – 2000, nr 1, s. 5-19

113. Rozważania o edukacji mniejszości etnicznych / Teresa Sołdra-Gwiżdż // Borussia. – Nr 26 (2001/2002), s. 72-77

114. Rozważania o edukacji mniejszości etnicznych / Teresa Sołdra-Gwiżdż // Śląsk Opolski. – 2001, nr 2, s. 79-82

115. Rozwiązania prawne przyjęte w polskim systemie oświatowym w odniesieniu do nauczania języka ojczystego mniejszości narodowych / Gabriela Andrzejewska // Przegląd Politologiczny. – 2005, nr 2, s. 107-120

116. Rozwój publicznego szkolnictwa mniejszości niemieckiej na Śląsku / Magdalena Wilk // Śląsk Opolski. – 2008, nr 3/4, s. 42-48

117. Spotkanie z innym w szkolnej ławie : romska tożsamość / Jolanta Horyń // Pogranicze – T. 17, cz. 2 (2011), s. 99-114

118. Stan prawny w zakresie edukacji mniejszości narodowych i etnicznych : (kształcenia umożliwiającego podtrzymywanie poczucia tożsamości etnicznej i językowej a także w zakresie organizacji takiego kształcenia na dzień 30 czerwca 2001 r.) / Renata Mistarz //Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 115-135

119. Status, nauczanie i wykorzystywanie w mediach języków mniejszościowych we współczesnej Polsce / Wojciech Kajtoch, Rafał Kuś // Zeszyty Prasoznawcze. – 2011, nr 3-4, s. 197-212

120. Sukces w szkole czy wbrew szkole : dzieci romskie i wietnamskie w oczach nauczycieli polskich / Ewa Nowicka, Wojciech Połeć // Etnografia Polska. – 2005, z. 1-2, s. 31-56

121. Sytuacja edukacyjna dzieci romskich w Małopolsce / Małgorzata Bystroń-Błach // Nowa Szkoła. – 2007, nr 10, s. 45-48

122. Sytuacja grup romskich w Polsce w kontekście kulturowo-edukacyjnym / Katarzyna Bryczkowska-Kiraga // Rocznik Andragogiczny. – 2006, s. 99-107

123. Szkolnictwo białoruskie w Polsce / Tamara Rusaczyk // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 169-170

124. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych i etnicznych w roku szkolnym 2004/2005 / Alina Awramiuk // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 5, s. 47-55

125. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych i grup etnicznych po wdrożeniu reformy systemu edukacji / Grażyna Płoszajska // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 14-144

126. Szkolnictwo dla mniejszości niemieckiej w Polsce w latach 1945-1989 / Bernadetta Nitschke // Rocznik Lubuski. – T. 30, cz. 1 (2004), s. 103-111

127. Szkolnictwo dla mniejszości : skromny fragment systemu / Andrzej Janowski // Społeczeństwo Otwarte. – 1995, nr 6, s. 31-35

128. Szkolnictwo litewskie w Polsce powojennej / Krzysztof Tarka // Społeczeństwo Otwarte. – 1996, nr 6, s. 41-44

129. Szkolnictwo mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce / Alina Awramiuk // Geografia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 5-10

130. Szkolnictwo mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce w roku szkolnym 2006/2007 / Alina Awramiuk // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 5, s. 86-95

131. Szkolnictwo mniejszości narodowych w Polsce w pracach Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych IV kadencji Sejmu RP : (ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości ukraińskiej) / Bartłomiej Szegda // Studia Społeczno-Polityczne. – T. 2 (2008), s. 47-54

132. Szkolnictwo mniejszości niemieckiej w Polsce po II wojnie światowej / Tomasz Browarek // Przegląd Historyczno-Oświatowy. – 2002, nr 3-4, s. 193-208

133. Szkolnictwo mniejszości ukraińskiej w Polsce w latach 1952-2004 : zarys problematyki / Krystyna Mariak // Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych. – T. 5 (2010), s. 264-271

134. Szkolnictwo niemieckie na Dolnym Śląsku i w Legnicy w latach 1945-1963 / Roman Stępień, Adam Stępień // Szkice Legnickie. – T. 35 (2014), s. 39-65

135. Szkolnictwo niemieckie w Legnicy po II wojnie światowej : (kalendarz ważniejszych wydarzeń) / Roman Stępień // Szkice Legnickie. – T. 26 (2005), s. 239-250

136. Szkolnictwo niemieckie w powojennej Polsce / Stanisław Jankowski // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 90-97

137. Szkolnictwo ukraińskie i utrakwistyczne w powiecie jarosławskim (1944-1945) / Grzegorz Pawlikowski // Limes. – Nr 2 (2009), s. 187-196

138. Szkolnictwo ukraińskie na tle sytuacji ludności ukraińskiej w Polsce po II wojnie światowej / Andrzej Kowalczyk // Zeszyty Naukowe Puławskiej Szkoły Wyższej. – Z. 3 (2001), s. 271-288

139. Szkolnictwo ukraińskie na Warmii i Mazurach / Roksana Tchórz // Nowa Ukraina. – 2007, z. 1/2, s. 156-164

140. Szkolnictwo ukraińskie w Legnicy / Danuta Nikitenko, Włodzimierz Nikitenko // Przegląd Zachodni. – Nr 3 (2007), s. 166-187

141. Szkolnictwo ukraińskie w województwie lubelskim (1944-1946) / Grzegorz Pawlikowski // Państwo i Społeczeństwo. – 2009, nr 1, s. 131-136

142. Szkolnictwo ukraińskie w województwie lubelskim w latach 1944-1946 / Ewa Pogorzała // Przegląd Historyczno-Oświatowy. – 2007, nr 1/2, s. 63-79

143. Szkolnictwo z niemieckim językiem nauczania w powiecie i mieście Wałbrzych w latach 1950-1961 / Piotr Retecki // Nowa Kronika Wałbrzyska. – T. 1 (2013), s. 135-150

144. Szkoła dwujęzyczna / Anna Mysiakowska, Irena Szudy // Dyrektor Szkoły. – 1998, nr 12, s. 28-29
*PSP nr 2 Dwujęzyczna w Oleśnie (polsko-niemiecka)

145. Szkoła i tożsamość : oświata Romów jako problem społeczny / Ewa Nowicka // Dialog=Pheniben. – 2005, nr 12, s. 11-14

146. Szkoły mniejszości narodowych i etnicznych / Andrzej Zaleski-Ejgierd // Kontrola Państwowa. – 2005, nr 1, s. 111-128

147. Szkoły ze słowackim językiem nauczania / Vlasta Juchniewiczova // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 6, s. 173

148. Trudna droga z taboru do szkoły / Arkadiusz Adamkowski // Dialog=Pheniben. – 2006, nr 9, s. 13-14

149. Trzeba otworzyć się na różnorodność / Agnieszka Mączyńska-Dilis // Gazeta Szkolna. – 2007, nr 26-27, s. 8-9
*Kształcenie obcokrajowców i mniejszości etnicznych w polskich szkołach

150. Ucz się Cyganie, ucz… : czy rozwijać odrębne „podstawówki” dla Romów / Łucja Wierzycka // Prawo i Życie. – 1996, nr 17/18, s. 16, 41

151. Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie / Krystyna M. Błeszyńska // Nowa Szkoła. – 2006, nr 5, s. 8-11

152. Uczniowie romscy w szkole / Iwona Skrzypczyk-Sikora // Nowa Szkoła. – 2008, nr 5, s. 40-45

153. W kierunku edukacji międzykulturowej. Parafialna Szkoła Romska w Suwałkach / Joanna Cukras-Stelągowska, Jakub Stelągowski // Kultura i Edukacja. – 2009, nr 1, s. 111-127

154. W poszukiwaniu polsko-romskich perspektyw edukacyjnych / Barbara Smoter // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 3, s. 21-25

155. Warianty rozwiązań problemów edukacyjnych mniejszości narodowych po 1989 roku / Gabriela Andrzejewska // Pampaedia. – Nr 2/3 (2005/2006), s. 115-134

156. Wielokulturowa edukacja, czyli o elementarzach dla mniejszości / Renata Zaborska // Biblioteka. – 2010, nr 5, s. 16-22

157. Wielokulturowość i edukacja / Tadeusz Lewowicki // Ruch Pedagogiczny. – 2010, nr 3-4, s. 5-20

158. Wpływ szkolnictwa na procesy akulturacji, asymilacji i rekulturacji Łemków / Mirosław Pecuch // Rocznik Lubuski. – T. 30, cz. 1 (2004), s. 131-139

159. Współczesna, nieformalna edukacja żydowska w Polsce : analiza SWOT / Joanna Antonik // Psychologia Wychowawcza. – 2015, nr 7, s. 135-149

160. Wybrane aspekty edukacji mniejszości narodowych i etnicznych we współczesnej Polsce / Bartosz Koziński // Forum Pedagogiczne. – 2013, [nr] 1, s. 137-157

161. Wybrane aspekty realizacji funkcji etniczno-kulturowej przez szkoły mniejszości narodowych w Polsce / Mirosław Sobecki // Białoruskie Zeszyty Historyczne. – 1995, z. 2, s. 181-184

162. Wychowanie do życia w świecie realnym z wykorzystaniem fikcji – na przykładzie edukacji dzieci romskich / Jarosław Balvin // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 4-5, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. VII-XII

163. Zadania oświaty dorosłych wobec mniejszości narodowych / Franciszek Marek // Edukacja Dorosłych. – 1998, nr 1, s. 9-18

164. Zjawisko wielokulturowości w wychowaniu przedszkolnym / Krystyna Kamińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 5, s. 259-266

165. Zmiana oblicza kulturowego rodzin na pograniczu polsko-litewskim / Elżbieta Bielecka // Pedagogika Społeczna. – 2002, nr 4, s. 45-54

166. Życie oświatowe Łemków na Ziemi Lubuskiej / Stefan Dudra // Studia Zachodnie. – Nr 13 (2011), s. 277-291

 

INDEKS PRZEDMIOTOWY

Szkolnictwo:

– białoruskie 11, 71, 96, 102, 123
– czeskie 79
– litewskie 12, 67-69, 71, 80, 96, 128, 165
– łemkowskie 158, 166
– niemieckie 64, 81, 98, 116, 126, 132, 134-136, 143-144
– romskie 1, 3-4, 6, 8-10, 15, 18-24, 26, 28, 30-33, 35-38, 41-42, 44-46, 49-52, 55-56, 60-61, 63, 65-66, 70, 76, 78, 86, 88-90, 92, 94-95, 105, 107, 109-111, 117, 120-122, 145, 148, 150, 152-154, 162
– słowackie 27, 147
– ukraińskie 16, 72, 82, 106, 131, 133, 137-142
– wietnamskie 41, 47, 120
– żydowskie 43, 57, 91, 159

 

Oprac. Anna Zacłona

Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu

 

Aktualizacja: październik 2016 r.